به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۲، ۱۴۰۰

اوکراین روسیه را به محاصره دریایی متهم کرد

 
اوکراین می گوید که روسیه عملا دسترسی این کشور از طریق دریا به بیرون را مسدود کرده است. این درحالی است که روسیه برای یک مانور دریایی در طول هفته آینده آماده می شود.

دمیترو کولِبا وزیر خارجه اوکراین گفت که دسترسی این کشور به دریای آزوف کاملا سد شده و نیروهای روسیه دسترسی این کشور به دریای سیاه را هم تقریبا به طور کامل قطع کرده اند.

مانورهای دریایی روسیه هفته آینده در این دو دریا در جنوب اوکراین انجام خواهد شد. روسیه با اشاره به انجام آزمایش های موشکی و توپخانه ای هشدارهای ساحلی صادر کرده است.

وزارت خارجه اوکراین گفت که "وسعت بی سابقه ناحیه محل مانورها کشتیرانی در هر دو دریا را عملا غیرممکن می کند" و اولکسی رزنیکف وزیر دفاع این کشور در توییتی نوشت که آب های بین المللی این دو دریا توسط روسیه مسدود شده است.

همزمان سفارت آمریکا در اوکراین در توییتی نوشت که "روسیه به بهانه تمرین های نظامی حق حاکمیت دریایی اوکراین را تضعیف می کند، آزادی کشتیرانی در دریای سیاه و آزوف را محدود می کند و تردد دریایی که برای اقتصاد اوکراین ضروری است را مختل می کند."

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز پنجشنبه در مصاحبه ای با شبکه "ان بی سی" شهروندان آمریکایی باقی مانده در اوکراین را ترغیب کرد آنجا را ترک کنند و افزود که او برای خارج کردن آنها در صورت حمله روسیه نیرو اعزام نخواهد کرد.

او گفت که "ما با یکی از بزرگترین ارتش های جهان روبرو هستیم" و افزود که اوضاع ممکن است به سرعت "دیوانه وار شود".

او گفت که اگر آمریکایی ها و روس ها شروع به تیراندازی به سوی هم کنند یک جنگ جهانی دیگر شروع خواهد شد.

از زمانی که روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه را به خاک خود منضم کرد تنش دریایی میان روسیه و اوکراین بالا بوده است. روسیه در سال ۲۰۱۸ سه قایق نیروی دریایی اوکراین را ضبط کرد.

همزمان رهبران سه کشور حوزه بالتیک یعنی استونی، لتونی و لیتوانی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، خواسته اند حمایت نظامی خود را در شرق اروپا افزایش دهند.

کایا کالاس و کریسیانیس کارینز، نخست‌وزیران استونی و لتونی، و گیتاناس نوزدا، رئیس جمهوری لیتوانی برای مذاکره با اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان به برلین رفته‌اند.
آقای شولتز وضعیت جاری را "بسیار دشوار" خوانده است. دیگر رهبران غربی نیز نسبت به خطرات مانورهای نظامی بزرگ روسیه در بلاروس و دیگر مناطق هشدار داده‌اند.

مسکو می‌گوید قصد حمله به اوکراین را ندارد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در حال آماده‌سازی واکنش خود به پیشنهادهای آمریکا و ناتو است.

پیشتر و در حالی که نیروهای روسیه در بلاروس و دریای سیاه در حال انجام مانور نظامی بودند، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در مقر ناتو در بروکسل هشدار داد که بحران اوکراین احتمالا به خطرناک‌ترین نقطه خود رسیده است.

ارتش‌های روسیه و بلاروس دست به مانور مشترکی با حضور هزاران نظامی و تجهیزات پیشرفته در خاک بلاروس زدند. برگزاری این مانور در بلاروس در همسایگی اوکراین در شرایط کنونی به نگرانی‌ها دامن زده است.

آقای جانسون در مقر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در بروکسل گفت "جنگ یک فاجعه کامل خواهد بود."

او در یک کنفرانس خبری مشترک با دبیر کل ناتو اضافه کرد که غرب خط مشی بازدارندگی شدید و دیپلماسی صبر در پیش گرفته.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو هم هشدار داد که تهاجم تازه روسیه به اوکراین به حضور بیشتر این سازمان، نه کمتر آن، منجر خواهد شد.

فرانسه مانورهای نظامی روسیه را یک "ژست خشن" توصیف کرد. اوکراین هم آن را تلاشی برای "فشار روانی" خواند.
به گزارش وزارت دفاع روسیه، ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش این کشور دیروز برای نظارت بر تمرین‌های نظامی مشترک به بلاروس رفت.

براساس این گزارش، واحدهایی متشکل از سی هزار نفر همراه با تجهیزات دیگر، از جمله دو گردان سامانه‌ موشکی زمین به هوای اس-۴۰۰ و تعدادی هواپیمای نظامی روسیه، در این مانور شرکت کردند.

وزارت دفاع روسیه گفته است که "هواپیماهای جنگنده متعددی" به بلاروس منتقل شده‌اند. این بزرگترین حضور نظامی روسیه در بلاروس از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

تصاویر ماهواره‌ای انتقال مقادیر قابل توجهی سخت افزارهای رزمی به مرز بلاروس با اوکراین را نشان می‌دهد. بلاروس، مثل اوکراین، از جمهوری‌های تشکیل‌دهنده شوروی سابق بود که با فروپاشی این کشور مستقل شد.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین است.

مرز بلاروس تا کی‌یف، پایتخت اوکراین، حدود ۲۱۰ کیلومتر فاصله دارد. این دو مکان با یک بزرگراه به هم متصلند. منابع غربی از بلاروس به عنوان نقاط آغاز حمله احتمالی روسیه به اوکراین نام برده‌اند.

دولت آمریکا مانور روسیه و بلاروس را عامل "افزایش تنش" در بحران جاری در منطقه خوانده و جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، گفته است که این تمرین نظامی را "بیشتر اقدام تشدیدکننده و نه کاهش‌دهنده تنش" می‌داند

در مقابل، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه آن را "اقدامی جدی" برای تحکیم ارتباط دو کشور توصیف کرده و گفته است که این مانور در حالی برگزار می‌شود که "دو کشور با تهدیدهای بی‌سابقه‌ای روبرو هستند."

در تحولی دیگر لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، روز پنجشنبه در مسکو با سرگی لاوروف همتای روس خود دیدار کرد. او گفت که اگر روسیه درباره استفاده از دیپلماسی برای خنثی کردن بحران جدی است باید نیروهای خود را از مرز اوکراین دور کند.

آقای لاوروف در مقابل گفت که از این گفت و گو مایوس شده، و خانم تراس را به بی توجهی به نگرانی های روسیه متهم کرد.

مسکو می گوید نمی تواند بپذیرد که اوکراین - از جمهوری های سابق شوروی - یک روز به پیمان نظامی ناتو ملحق شود.

بی بی سی