به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۲۰، ۱۴۰۰

اتحادیه اروپا: بمباران بیمارستان کودکان در ماریوپل «جنایت جنگی هولناک» است

 
در پی متهم شدن روسیه به بمباران بیمارستان کودکان و زایشگاهی در شهر ماریوپل و تایید خبر کشته شدن 3 شهروند از جمله یک کودک از سوی مقامات اوکراین، کرملین اعلام کرد تحقیقاتی را درباره این حادثه انجام خواهد داد.
مسکو در ابتدا تاکید کرده بود که نیروهای روسی این بیمارستان را پس از آن که توسط ارتش اوکراین تخلیه و به مرکزی نظامی تبدیل شده بود، بمباران کرده‌اند، پس از آن اما ارتش روسیه هر گونه نقش داشتن خود در بمباران بیمارستان ماریوپل را تکذیب کرد.
همزمان اتحادیه اروپا پنج‌شنبه 10 مارس اعلام کرد که بمباران بیمارستان کودکان در ماریوپل، «جنایت جنگی هولناک» است.
در همین راستا جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت از روسیه می‌خواهیم جنگ در اوکراین را فورا متوقف کند.
بورل همچنین اعلام کرد که اتحادیه اروپا از آغاز تحقیقاتی در دادگاه بین‌المللی درباره اتهامات مطرح شده علیه روسیه در پی تهاجم آن به اوکراین استقبال می‌کند.
در واکنش به حملات ارتش روسیه به بیمارستان‌ها و زیرساخت‌های شهری اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور، روسیه را به ارتکاب «جنایات جنگی» و «نسل‌کشی» علیه مردم کشورش متهم کرده و خواستار رسیدگی بین‌المللی شد.
آخرین تحولات میدانی

در آخرین تحولات میدانی، وزارت دفاع روسیه، پنج‌شنبه، کنترل خود را بر بخش‌هایی از شهر ماریوپل اعلام کرد.
ارتش اوکراین پیش‌تر از بازگرداندن کنترل شهر درهاچی در شمال غربی خارکیف، در شرقی‌ترین نقطه کشور خبر داده بود.
آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که ارتش اوکراین با ترکیب تاکتیک‌های دفاعی متحرک و ضد حملات برای کاستن از فشار بر بخش اساسی درهاچی، عملیات خود را ادامه می‌دهد. این شهر به همراه شهرهای چرنیهیف، سومی و ماریوپل در محاصره نیروهای روسی و در معرض بمباران‌های شدید نیروهای روسیه و همچنین قطع کامل برق، آب و خدمات اولیه قرار دارند.
از سویی وب‌سایت‌های اوکراینی گزارش دادند که نیروگاه چرنوبیل به دلیل آسیب‌های وارده به آن از مدار خارج شده است.
همچنین در حالی که وزارت دفاع روسیه از انهدام 2911 موضع نظامی در اوکراین از آغاز تهاجم به اوکراین تا کنون خبر داد، سایت‌های اوکراینی خبر دادند که از آغاز حمله پوتین به این کشور تاکنون 56 جنگنده و 82 بالگرد روسی سرنگون شدند.

تصاویر ماهواره‌ای

مقامات اوکراینی نیز فاش کردند که حمله هوایی روسیه در چهارشنبه، یک زایشگاه و بیمارستان کودکان در شهر ماریوپل در جنوب این کشور را ویران و دست‌کم 17 نفر را زخمی کرده است.
تصاویر ماهواره‌ای که صبح روز چهارشنبه گرفته شد، آسیب شدید به زیرساخت‌های غیرنظامی در شهر محاصره شده ماریوپل در جنوب اوکراین و اطراف آن را نشان داد.
وزارت دفاع بریتانیا در بیانیه‌ای افزود که با افزایش خسارت‌ها، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مجبور خواهد شد از پرسنل شعبه‌های مختلف نیروهای مسلح روسیه و دیگر بخش‌ها برای جبران این خسارت‌ها استفاده کند.
این وزارت‌خانه افزود: «روزهای اخیر شاهد کاهش محسوس عملیات هوایی روسیه در آسمان اوکراین بوده است.»
ستاد کل ارتش اوکراین سحرگاه پنج‌شنبه نیز در جلسه توجیهی خود درباره تحولات میدانی تا نیمه شب چهارشنبه به وقت محلی، اعلام کرد که نیروهای روسی به «عملیات تهاجمی» خود با هدف محاصره کییف ادامه داده و حملات خود را به جبهه‌های دیگر در شهرهای ایزیوم، پتروفسکی، خروشچواخا، سومی و اوختریکا، و همچنین در مناطق دونتسک و زاپروژیا آغاز کرده است.

مشکل معلولان اوکراینی

ائتلاف «کمیته اضطراری فاجعه» متشکل از گروه‌های بشردوستانه بریتانیایی، چهارشنبه هشدار داد که میلیون‌ها سالمند و معلول در اوکراین اکنون در معرض «خطری بزرگ» هستند و نیاز به حمایت دارند زیرا قادر به فرار از مناطق جنگی نیستند و در صورت فرار به مناطق امن‌تر، ممکن است خود را بدون کمک یامراقبت‌های بهداشتی بیابند که در حال حاضر از آن برخوردارند.
بر اساس گزارش انجمن معلولان اروپا، شمار معلولان در اوکراین به 2.7 میلیون نفر می‌رسد.
دولت اوکراین اعلام کرد که 10 هزار نفر از حومه کییف به پایتخت تخلیه شدند. پیش از این، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که دست‌کم 35 هزار غیرنظامی، چهارشنبه از شهرهای اوکراینی تحت محاصره نیروهای روسی، تخلیه شده‌اند.
شهردار ماریوپل شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که طی 9 روز محاصره و بمباران این شهر، 1207 غیرنظامی کشته شده‌اند.
نیروی هوایی روسیه چهارشنبه یک بیمارستان اطفال و زایشگاه در ماریوپول را هدف قرار داد که دست‌کم 17 زخمی برجای گذاشت و این مرکز به‌طور کامل تخریب شد که اعتراض بین المللی را برانگیخت.

العربیه