به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۱۸، ۱۴۰۱

دیدار بشار اسد با خامنه ای

 

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در سفری نادر از زمان آغاز جنگ داخلی این کشور در سال ۲۰۱۱ در راس هیاتی به ایران سفر کرده است. این دومین سفر او به ایران، متحد اصلی‌اش در دوران جنگ داخلی این کشور بوده است.

رئیس جمهوری سوریه در سال ۲۰۱۹ هم برای اولین بار از زمان آغاز جنگ سوریه از ایران بازدید کرد.

بشار اسد در این سفر اعلام نشده، اوایل امروز (یکشنبه) در تهران با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، دیدار و گفتگو کرده است.

رسانه‌های ایران و سایت رهبر این کشور با انتشار عکس‌هایی از این دیدار نوشتند که آقای خامنه‌ای در این دیدار از "مقاومت و ایستادگی ملت و نظام سوریه و پیروزی در یک جنگ بین‌المللی ستایش کرده و آن را زمینه ساز افزایش اعتبار سوریه خوانده است."

بر اساس این گزارش‌ها رهبر ایران از عوامل مهمی که به گفته او باعث "پیروزی سوریه" در جریان جنگ بوده نام برده و از جمله به نقش قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه اشاره کرده و گفته که رفتار او در سوریه با رفتارش در دفاع از ایران در جریان جنگ هشت ساله با عراق تفاوتی نداشت.

او گفته که قاسم سلیمانی و دیگر "برجستگان سپاه" با جان و دل تلاش می‌کردند و به موضوع سوریه همچون یک وظیفه و واجب مقدس می‌نگریستند.


قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران بود که در ژانویه ۲۰۲۰ در حمله آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد.


در جریان دیدار امروز رئیس جمهوری سوریه با رهبر ایران، آیت‌الله خامنه‌ای همچنین به اظهار دوستی برخی کشورهای منطقه که در سالهای گذشته از مخالفان بشار اسد حمایت می‌کردند، اشاره کرده و گفته که "باید از تجربه‌های گذشته، خط آینده را روشن کرد."

اشاره او به برخی کشورهای عربی بوده از جمله امارات متحده عربی که خواستار برقراری روابط مجدد با سوریه شده‌‌اند. در پی ابراز تمایل امارات به از سرگیری روابط با سوریه، بشار اسد حدود دو ماه و نیم پیش به امارات متحده عربی سفر کرد. این اولین دیدار او از یک کشور عربی از زمان آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ بود و حاکی از گرم شدن روابطش با یک کشور متحد آمریکا بود که زمانی از شورشیان سوریه که به دنبال برکناری او بودند، حمایت می‌کرد.

در این سفر بشار اسد با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی دیدار کرد. ولیعهد ابوظبی در جریان این دیدار گفت که سوریه ستون اساسی امنیت کشورهای عربی است و امارات مایل به تقویت همکاری با آن است.

بی بی سی