به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اسفند ۲۴، ۱۴۰۱

دولت حمله شیمیایی به مدرسه‌ها را به مخالفان نسبت داد، قوه قضاییه وجود مسمومیت را انکار کرد

با گذشت بیش از ۱۴ هفته از آغاز حملات شیمیایی به مدارس دخترانه، مقام‌های جمهوری اسلامی اظهارات و مواضع متناقضی در قبال آن اتخاذ می‌کنند. امروز (۲۳ اسفند) سخنگوی دولت مسمومیت دانش‌آموزان را به مخالفان حکومت نسبت داد و هم‌زمان، سخنگوی قوه قضاییه وجود «مسمومیت» را از اساس منکر شد.


مسعود ستایشی،‌ سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود در روز سه‌شنبه ۲۳ اسفند خطاب به خبرنگاران خواستار این شد که از کلمه «بدحالی» به جای «مسمومیت» استفاده شود و گفت: «مسمومیت یک چیزی است که باید عوارض آن مشخص باشد. آزمایشگاه‌های تخصصی و سم‌شناسی مشخص می‌کنند که مسمومیت هست یا نه.»


ستایشی مدعی شد: «تا الان گزارش یا یافته علمی مبنی بر مسمومیت نداشته‌ایم.»


این ادعا در شرایطی است که برخی مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله نمایندگان مجلس از شناسایی گاز و سمومی خبر داده‌اند که دانش‌آموزان را روانه بیمارستان‌ها کرده است.


محمد‌حسن آصفری که عضو کمیته حقیقت‌یاب بررسی علل مسمومیت دانش‌آموزان است، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا بخشی از مسمومیت‌ها را ناشی از استفاده «نفتالین و همچنین ماده‌ای به نام برنج» عنوان کرد.


او البته مدعی شد بخشی از اتفاقات مربوط به مسموم‌سازی‌ها به‌خاطر «شیطنت دانش‌آموزان بود که زودتر مدارس را تعطیل کنند»: «بخشی هم هدفمند و با غرض انجام شد؛ تقریبا بیش از ۱۰۰ نفر در این قضیه دستگیر شدند که در بین دستگیرشدگان تعدادی دانش‌آموز بودند که به‌خاطر شیطنت این کار را انجام داده و با اخذ تعهد آزاد شدند.»


آصفری همچون برخی دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی، معترضان خیزش انقلابی را مسوول حملات شیمایی به مدارس معرفی کرد و گفت: «بخشی هم مربوط به کسانی بود که در اغتشاشات چند ماه پیش نقش داشتند و مربوط به برخی از تشکل‌های غیرقانونی فعال بودند.»


او در ادامه با اشاره به این که «هنوز عوامل اصلی دستگیر نشدند»، گفت: «بخشی هم با عناصر سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه مرتبط بوده که هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست و این موضوع در حال بررسی است.»


علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت اما روز سه‌شنبه مسموم‌سازی دانش‌آموزان را به مخالفان حکومت نسبت داد و گفت کسانی که شعار «زن زندگی آزادی» سر می‌دادند با «تنش‌آفرینی در مدارس» سعی کردند التهاب‌آفرینی کنند ولی «الان شاهد آرامش نسبی در این حوزه» هستیم.


سخنگوی قوه قضایی نیز امروز بدون اشاره به عاملان اصلی این حملات گسترده، از بازداشت «هشت نفر در استان فارس و مرتبطین احتمالی» با پرونده مسموم‌سازی‌ها خبر داد و همچنین گفت فردی که یک زن را مقابل یکی از مدارس تهران ضرب و جرح کرده بود شناسایی و دستگیر شده اما این شخص عضو فراجا نبوده است.


با وجود این، سخنگوی قوه قضاییه گفت که دادستان نظامی و سازمان قضایی نیروهای مسلح به این موضوع رسیدگی کرده‌ که بر این اساس فرد بازداشت شده باید در مجموعه‌های نظامی-امنیتی مشغول به کار باشد؛ گرچه ستایشی به سازمان متبوع او اشاره نکرد.


به گفته او، این فرد بعد از احضار، تفهیم اتهام شده و قرار تامین کیفری برایش صادر شده است.


از نهم آذر ماه که نخستین گزارش‌ها درباره مسموم‌سازی در مدارس دخترانه منتشر شد تاکنون و بنا بر آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی، حدود ۱۳ هزار دانش‌آموز دچار مسمومیت شده‌اند.


حسین فرشیدی، معاون وزارت بهداشت، روز دوشنبه مدعی شد مسمومیت مدراس فوتی نداشته اما ۱۳ هزار دانش‌آموز مورد معالجه و درمان قرار گرفته‌اند.


به گفته او نزدیک به هزار نفر از دانش‌آموزان نیز در همان محل مدرسه تریاژ و با درمان در محل مرخص شده‌اند.

ایران اینتر نشنال