به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۲۱، ۱۴۰۳

انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا؛ برندگان و بازندگان چه احزاب و جریان‌هایی هستند؟

در یک ماراتن ۴ روزه صدها میلیون اروپایی به پای صندوق‌های رای رفتند تا ۷۲۰ عضو پارلمان اتحادیه اروپا را انتخاب کنند. انتشار نتایج اولیه و افزایش حمایت از راست‌های افراطی، باعث زلزله‌های سیاسی در شماری از کشورها شده است.

با بسته شدن شعب اخذ رای در کشورهای اروپایی و آغاز اعلام نتایج اولیه از انتخابات آخر هفته پارلمان اروپا، اکنون مشخص شده است که برندگان و بازندگان در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا چه کسانی بوده‌اند.

در ایتالیا جورجا ملونی، نخست‌وزیر راست‌گرای این کشور قدرت خود را در پارلمان اروپا با حدود ۲۸ درصد آرا تقویت کرده است، در حالی که در فرانسه حزب رئیس‌جمهور عملکرد بدی داشته به نحوی که که امانوئل ماکرون مجبور به انحلال پارلمان این کشور و برگزاری انتخابات زودهنگام شده است.

اگر به طور خلاصه بخواهیم برندگان و بازندگان این انتخابات را نام ببریم، این اسامی مطرح هستند:

برندگان:

حزب «اجتماع ملی» فرانسه: گروه راست افراطی که با پیروزی در انتخابات این کشور باعث انحلال

 پارلمان  و برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

  • حزب مردم اروپا: به دلیل باقی ماندن به عنوان بزرگ‌ترین گروه در پارلمان و کسب ۱۳ کرسی بیشتر  
  •  در مقایسه با سال ۲۰۱۹.
  • جورجا ملونی در ایتالیایی: به عنوان تقویت قدرت خود و مطرح شدن به عنوان پیروز بلامانع انتخابات.

بازندگان:

  • گروه سبزها در اتریش و آلمان: به دلیل عملکرد بسیار بدتر از آنچه انتظار می‌رفت.

  • گروه لیبرال «نوسازی اروپا» در کشورهای مختلف: به خاطر اینکه نسبت به سال ۲۰۱۹ تعداد ۲۰ عدد

  •  از کرسی‌های خود را از دست داد.

  • سوسیال دموکرات‌ها در آلمان: حزب صدر اعظم اولاف شولتس که پس از حزب دموکرات مسیحی به طور 

  • مشترک با حزب آلترناتیو برای آلمان در جایگاه دوم قرار گرفت.

نتایج اولیه

برآورد‌های نخستین از نتایج انتخابات پارلمان اروپا نشان می دهد که احزاب سبز و لیبرال «نوسازی اروپا» هر کدام حدود ۲۰ کرسی را در پارلمان اروپا را از دست داده‌اند. امری که به طور بالقوه اکثریت مورد نیاز حامیان اتحادیه برای تصویب قوانین و پشتیبانی از مقامات ارشد را به خطر می‌اندازد.

پیش‌بینی‌های اولیه در اولین ساعات بامداد پس از بسته شدن شعب اخذ رای نشان می دهد که حزب سبزها تنها توانسته است ۵۲ کرسی پارلمان اروپا را به خود اختصاص دهد. این حزب در پارلمان فعلی ۷۲ کرسی را در اختیار داشت.

نتایج همچنین نشان می‌دهند که حزب «نوسازی اروپا» به رهبری امانوئل ماکرون از ۱۰۲ کرسی به ۸۰ کرسی سقوط کند. امری که باعث شد تا رئیس‌جمهور فرانسه در اقدامی غیرمنتظره پارلمان ملی این کشور را منحل کند.

این شکست‌ها با افزایش حمایت از احزاب افراطی در اروپا همراه است، ولو آن که در برخی از کشورها هنوز این احزاب نتوانسته باشند اکثریت اختصاصی را کسب کرده باشند.

در فرانسه، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که حزب راستگرای «اجتماع ملی» ۳۱٫۵ درصد آرا را به دست آورده است. این بیش از دو برابر رقم حزب رئیس‌جمهور بوده است.

امانوئل ماکرون در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «فرانسه نیاز به اکثریتی قاطع [در پارلمان] دارد تا در آرامش و هماهنگی عمل کند. من پیام شما و نگرانی های شما را درک کرده‌ام و آن‌ها را بدون پاسخ نمی‌گذارم.»

 یورونیوز فارسی