به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۱۴، ۱۴۰۳

انتخابات ایران: نگرانی خامنه‌ای در آخرین روز تبلیغات انتخاباتی

درحالی که اصلاح‌طلبان عدم شرکت اکثریت مردم در انتخابات را نگران کننده می‌دانند، آخرین زمان برای تبلیغات دور دوم انتخابات، شب چهارشنبه ۱۳ تیر، رسما به پایان می‌رسد.

با آنکه نتایج نظرسنجی‌های موسسه‌های وابسته به حکومت نشان می‌دادمیزان مشارکت مردم حدود ۴۰ درصد است، علی خامنه‌ای روز چهارشنبه در ملاقات با مدیران مدرسه عالی مطهری گفت توقع این میزان مشارکت کم را نداشته است اما او گفت کسانی که رای داده‌اند را نباید مخالف نظام تلقی کرد. او گفت: «ممکن است کسانی باشند که از یک مسئول خوششان نیاید یا افرادی باشند که از اصل نظام خوششان نیاید ولیاینکه تصور شود کسانی که در دور اول رأی ندادند مخالف نظام هستند، برداشت کاملا اشتباهی است.» این جملات متناقض مورد توجه بسیاریاز کاربران رسانه‌های اجتماعی قرار گرفت و برخی انتخابات ریاستجمهوری ۸ تیر را رفراندم دیگری خواندند که اکثریت مردم به جمهوریاسلامی رای «نه» داده‌اند.

آخرین روز تبلیغات انتخاباتی

در همین حال، واکنش‌ها به آخرین مناظره مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح‌طلب و سعید جلیلی نامزد اصول‌گرا در سیمای جمهوری اسلامی که به مجادله‌ای پرتنش بدل شد و هر دو نامزد با چهره‌ای برافروخته از آن خارج شدند، همچنان ادامه دارد.

مسعود پزشکیان در جریان مناظره سه‌شنبه شب، از دخالت استانداران به نفع جلیلی انتقاد کرده بود، همچنین برخی از فعالان رسانه‌ای و رسانه‌هایاصلاح‌طلب به صداوسیما به پرسش‌هایی که مجری از پزشکیانمی‌پرسید اعتراض کردند. «خبرآنلاین» حتی وحید جلیلی، قائم مقام صدا و سیما و برادر سعید جلیلی را هم یک سوی این مناظره خواند.

اما احمد وحیدی با خلاف خواندن سخنان پزشکیان گفت من بابت این اتهام ناروا از استانداران و مدیران دولتی عذرخواهی می‌کنم.

مسعود پزشکیان و سعید جلیلی امروز صبح هر دو به کرمانشاه رفتند تا در آخرین روز تبلیغات انتخاباتی در اجتماع هواداران خود شرکت کنند. استان کرمانشاه با ۳۱.۵ درصد نرخ مشارکت، بنابر آمار رسمی ستاد انتخابات وزارت کشور، یکی از استان‌هایی بوده است که کمترین میزان مشارکت در دور اول انتخابات را داشته است.

مسعود پزشکیان در این اجتماع گفت ما کاری می‌کنیم که همه مردم بتوانند در حکومت مشارکت کنند نه فقط یک عده و گروه خاص. اما جلیلی در اجتماع هواداران خود که در ورزشگاه خمینی برگزار شد گفت ما کاری می‌کنیم که مشکلات کرمانشاه حل شود. او با اشاره به دوران ریاست جمهوری روحانی همچنین گفت: ما یک انتخاب بزرگ داریم آیا دوباره آن ۸ سالی که حاصل‌ش رشد اقتصادی منفی و ۲۲ درصد بیکاری در کرمانشاه بود برگردد؟

پزشکیان پس از آن راهی ارومیه شد و جلیلی به سنندج رفت.

اهمال در واردات واکسن کرونا همچنان بحث روز

جلیلی در سنندج باردیگر این ادعا که در زمان رئیسی واکسن کرونا به کشور وارد شد را تکرار کرد. ورود واکسن کرونا ساخت شرکت‌های غربیبه ایران به دستور علی خامنه‌ای ممنوع شده بود اما پس از محقق نشدن وعده ساخت واکسن داخلی توسط محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام که در دولت رئیسی معاون رئیس جمهور شد و مرگ روزانه صدها نفر در ایران واردات واکسن از چین به میزان انبوه از تابستان ۱۴۰۰ آغاز شد.

با اینکه طرفداران پزشکیان معتقد هستند قرارداد واردات واکسن به ایران در دوران روحانی امضا شده بود اما وزارت بهداشت ایران در اطلاعیه‌ایبه سخنان محمد جواد ظریف، وزیرخارجه دولت روحانی در این باره که با ورود واکسن خارجی مخالفت می‌شد پاسخ داده است و نوشته است: «جناب آقای دکتر ظریف به نظر فراموش کردید که در دولت دوازدهم جان هزاران ایرانیبازیچه سیاسی بازی شما و دولت متبوع تان شد و در واکنش به اعتراض مردم عزیزبرای تعلل در واردات واکسن، نپیوستن به اف ای تی اف و تحریم‌ها را بهانه می‌کردید». در این اطلاعیه‌ البته هیچ اشاره‌ای به مخالفت علی خامنه‌ای با ورود واکسن از غرب نشده است.

روز چهارشنبه همچنین،سعید نمکی، وزیر بهداشت دولت روحانی در زمان همه‌گیریکرونا به جلیلی درباره ادعای او مبنی بر ورود واکسن پس از سرکار آمدن دولت رئیسی پاسخ داد و گفت قرارداد ورود واکسن‌های چینی قبل از سرکار آمدن رئیسی امضا شده بود.

در جریان همه‌گیری کرونا در ایران، بنا برآماری که برخی از منابع رسمی منتشر کرده‌اند بیش از ۱۳۰ هزار نفر در ۱۸ ماه نخست جان خود را از دست دادند اما برخیاز متخصصان بهداشتی می‌گویند آمار جان باختگان احتمالا ۳ برابر میزانی است کهرسما اعلام شده است.

نامزدها یکدیگر را به بی‌کفایتی متهم کردند

پزشکیان در ارومیه هم باردیگر جلیلی را فاقد صلاحیت و تجربه کافی برای مدیریت خواند و گفت کسانی می‌خواهند رئیس‌جمهور شوند که حتی مدیر یک اداره بزرگ هم نشده‌اند.

از سوی دیگر سعید جلیلی در سنندج بار دیگر به اتاق فکر خود اشاره کرد و گفت برخلاف گروه پزشکیان که فاقد برنامه علمی هستند او برای ادامه رشد اقتصادی که به ادعای او رئیسی آن را پیش برد، برنامه مدونی دارد.

در همین حال رسانه‌های اصلاح‌طلب به وعده بهبود رشد اقتصادی درصورت ریاست جمهوری پزشکیان پرداخته‌اند، از جمله سایت «عصر ایران» نوشته است درگروه پزشکیان افراد خبره‌ای چون علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد در سالهای ۹۲ تا ۹۶ حضور دارد که رشد اقتصادی ایران را به ۱۴.۸ درصد رساند. این درحالی است که موسسات معتبر جهانی نظیر بانک جهانی هیچگاه رشد اقتصادی بالاتر از ۱۰ درصدی برای ایران در ۲۰ سال اخیر ثبت نکرده‌اند. رشد اقتصادی ایران در دوران ریاست جمهوری روحانی بطور میانگین حدود ۲.۳ درصد بود که در دوران ریاست جمهوری رئیسی به میزان کمی به دلیل افزایش صادرات نفت، افزایش یافته است.

تعقیب قضایی مخالفان حکومت در خارج

درحالی که میزان آرای ایرانیان در خارج از کشور، نسبت به انتخابات ریاست جمهوری قبلی بسیار کم بوده است، قوه قضاییه از تشکیل پرونده برای ایرانیان مخالف حکومت که به تجمع دربرابر مراکز رای‌گیری در دور اول انتخابات پرداخته بودند، خبر داد. در جریان این تجمع‌ها در برخی از شهرها از جمله لندن، بین موافقان و مخالفان حکومت درگیری‌هایمختصری رخ داد. به گزارش ایسنا، کاظم غریب‌آبادی گفت هرکسی که مانع از حضور افرادی شود که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرد.

شامگاه چهارشنبه سعید جلیلی در مصلی تهران در اجتماع حامیان، آخرین گردهمایی انتخاباتی خود را برگزار می‌کند، سایت «انتخاب» نیز عکسی از اتوبوس‌هایی که در شهرک محلاتی که محل اسکان اعضای سپاه پاسداران و ارگان‌های امنیتی است منتشر کرده است که برای انتقال حامیان جلیلی به مصلی در آنجا مستقر شده‌اند.

ممنوعیت انتشار نظرسنجی‌های رسمی

در همین حال عصر چهارشنبه، جبهه اصلاحات یک نشست خبری در تهران برگزار کرد و آذر منصوری، رئیس این جبهه از مردم خواست تا نگذارند با ریاست جمهوری جلیلی، ایران بدل به کره شمالی شود.

با عدم انتشار نظرسنجی‌های جدید در رسانه‌ها در مرحله دوم انتخابات، پلیس فتا اعلام کرد که انتشار «نظرسازی» ممنوع است و از مردم خواست فقط در نظرسنجی «سایت‌های معتبر» شرکت کنند.

در همین حال یک کانال تلگرامی به نام «سپاه پاسداران» مسعود پزشکیان را با ۶۰ درصد رای از میان بیش از ۱۶ هزار رای به عنوان برنده انتخابات معرفی کرده است. روابط عمومی سپاه پاسداران ارتباط این کانال با سپاه پاسداران را تکذیب کرده است اما برخی از کاربران رسانه‌های اجتماعی می‌گویند رویکرد این کانال به سپاه پاسداران نزدیک است.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران جمعه ۱۵ تیر در داخل و خارج از کشور برگزار می‌شود، اما برخی از ناظران ارتباطات سیاسی پیش‌بینی‌ می‌کنند میزان شرکت‌کنندگان در دور دوم ممکن است از دور اول هم کمتر باشد. دور اول انتخابات بنا بر آمار رسمی با تحریم بیش از ۶۰ درصد واجدین شرایط رای دادن روبرو شد که در برخی از استان‌های کشور نظیر کردستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان و حوزه‌های رای‌گیری خارج از کشور و همچنین تهران بزرگ، میزان تحریم به بیش از ۷۰ درصد رسید.

العربیه فارسی