به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۱۶، ۱۴۰۳

ریاست جمهوری سوریه مرگ «لونا الشبل» مشاور بشار اسد بر اثر حادثه رانندگی را تایید کرد

 

 لونا الشبل یک روزنامه‌نگار سوری متولد سال 1975 در شهر «السویدا» بود و از نوامبر 2020 سمت «مشاور ویژه ریاست جمهوری» سوریه را برعهده داشت. او از جمله نام‌هایی است که ایالات متحده آمریکا تحریم‌های مربوط به سوریه را بر آنها اعمال کرد


«لونا الشبل»، مشاور بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه که در یک حادثه رانندگی در دمشق به شدت مجروح شده و به مراقبت‌های ویژه در بیمارستانی در این شهر منتقل شده بود، جمعه 15 تیر بر اثر شدت جراحات وارده و خونریزی مغزی جان خود را از دست داد.

دفتر ریاست جمهوری سوریه در بیانیه‌ای در صفحه خود در سکوی «ایکس» خبر مرگ لونا الشبل را تایید کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است: «ریاست جمهوری سوریه برای لونا الشبل که امروز در پی یک تصادف دردناک رانندگی درگذشته است، عزاداری می‌کند.»

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری سوریه تصریح شده است که «لونا الشبل طی سال‌های گذشته به‌عنوان مدیر دفتر سیاسی و رسانه‌ای در ریاست جمهوری و سپس به‌عنوان مشاور ویژه در این دفتر فعالیت می‌کرد» و افزود: «با نهایت تاسف و تاثر درگذشت لونا را به خانواده و دوستان او تسلیت عرض می‌‌کنیم.»

در همین راستا دفتر سیاسی و رسانه‌ای ریاست جمهوری سوریه به خبرگزاری رسمی این کشور، «سانا» اعلام کرده بود که لونا الشبل، مشاور ویژه اسد بعدازظهر روز سه‌شنبه هفته جاری در یکی از جاده‌های منتهی به شهر دمشق دچار سانحه رانندگی شده بود.


خبرنگاران سوری در گزارش‌هایی تایید کردند که لونا الشبل عصر سه‌شنبه 12 تیر در یک حادثه رانندگی هولناک به شدت آسیب دیده است و بر اثر این حادثه دچار خونریزی مغزی شده و به بیمارستان الشامی در دمشق منتقل شده است.

وضعیت وخیم

همچنین دیدبان حقوق بشر سوریه در گزارشی گفته بود که لونا الشبل به بیمارستان الشامی در دمشق منتقل شده است و وضعیت او را پس از خونریزی از ناحیه سر «وخیم» توصیف کرده است.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که برادر الشبل نیز یک هفته پیش در دمشق دستگیر شده بود.

شایان ذکر است که لونا الشبل یک روزنامه‌نگار سوری متولد سال 1975 در شهر «السویدا» بود و از نوامبر 2020 سمت «مشاور ویژه ریاست جمهوری» سوریه را برعهده داشت.

الشبل دارای مدرک کارشناسی ارشد در روزنامه نگاری و رسانه است. او ابتدا در تلویزیون سوریه و سپس تا سال 2010 در شبکه «الجزیره» فعالیت می‌کرد.

تحریم‌های آمریکا

الشبل بعداً به عنوان یکی از اعضای هیئت نمایندگی دولت سوریه در کنفرانس ژنو 2 در ژانویه 2014 ظاهر شد.

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در نوامبر 2020، با صدور حکمی، وی را به عنوان مشاور ویژه ریاست جمهوری منصوب کرد.
لونا الشبل نیز از جمله نام‌هایی است که ایالات متحده آمریکا تحریم‌های مربوط به سوریه را بر آن‌ها اعمال کرده است.

در عرصه شخصی، لونا الشبل با سامی کلیب، روزنامه‌نگار لبنانی ازدواج کرده بود و پس از جدایی آن‌ها، با عمار ساعاتی، رئیس اتحادیه ملی دانشجویان سوری و یکی از اعضای مجلس مردمی، ازدواج کرد. 

العربیه