به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی
چهارشنبه، آذر ۲۶، ۱۳۹۳
گزارشگران: گفتگو با جهانگیر محمود ویسی
هوا بس ناجوانمردانه, برای کارگران و زحمتکشان کشورمان سرد است. سرمایه و سرمایه دار همچنان که تا کنون بر سفره حقیر آنان میتازند و آن سفره تهی تر از هر زمان دیگر است. بر طبق امار و گزارشات منتشر شده اکثریت کارگران ایران زیر خط فقر چند برابری بسر میبرند و اهرم های دفاعی آنان که همانا تشکل و همبستگی است کفاف مقابله با دوران خاکستری کنونی را نمیدهد...
با جهانگیر محمود ویسی چهره آشنای جنبش کارگری گفتگو میکنیم.
سهشنبه، آذر ۲۵، ۱۳۹۳
بدن زنان زیر تیغ زنان
![]() |
مهرانگیز کار |
دختران در بخش هائی از جهان که مناطقی از ایران مانند بنادر جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، فارس و…، جزو آن است، ختنه می شوند.
ختنه دختران یک سنت است و جمعی از مسلمانان آن را ضروری می دانند. برخی از آن در جای دستوری دینی سخن می گویند، ولی چنین نیست و یک سنت کهن است که معلوم نیست از کجا آمده و هرچه هست حکم اسلامی نیست. شیعیان به ندرت به این سنت پایبندی نشان داده اند.
برخلاف ختنه مردان که از سوی مراکز علمی جهان، مفید به تندرستی تشخیص داده شده، ختنه زنان اقدامی است غیر بهداشتی و خطرناک که برای بیمه کردن نجابت و بکارت دخترها انجام می شود.
ختنه زنان عبارت است از بریدن بخش حساسی از اندام جنسی که محل تجمع سلول هائی است که نسبت به رابطه جنسی حساسیت نشان می دهند و یک دختر خفته از حیث تمایلات جنسی، با فعال شدن این سلول ها در سنین بلوغ، بیدار می شود و ممکن است از فرط شوق، تن به هماغوشی حرام به فرمان این سلول ها بدهد.
دوشنبه، آذر ۲۴، ۱۳۹۳
پیرامون یکی از پرگویی های کاشف "سکولاریسم نو"(۲)، ع. ش. زند
از سوابق تشیع و سوگواری های آن در ایران
![]() |
ع. ش. زند |
بدین منظور ما تنها کوشیدیم تا نشان دهیم که نویسنده ی آن مقاله، علاوه بر فقدان صلاحیت اخلاقی، دارای صلاحیت تاریخی در بیان حقایق تاریخی ایران، که خواه به عمد و خواه از روی بی اطلاعی آنها را تحریف می کند، نیز نیست، و در این کار بیان حقیقت تاریخی برای ما، چنانکه بایست، مستقل از علائق عاطفی به جنبه های مختلف این تاریخ بوده و خواهد بود.
خواننده ی بیغرض، چه مخالف تشیع باشد چه دارای علائق شیعی، خود به آسانی درمی یابد که موضوع ما برحق نشان دادن این مذهب یا یا رد آن، که هر دو از قلمرو فعالیت سیاسی مبتنی بر دفاع از حقوق بشر بیرون است، نمی باشد.
یکشنبه، آذر ۲۳، ۱۳۹۳
مصلوب، مسعود عطائی
![]() |
مسعود عطائی |
مصلوب
بازآی عیسی ی مسیح ، از کهکشان سوی زمین
تا اینکه با چشمان خود ، بینی ز
خود مصلوب تر
بنگر چه ظلمی می کند انسان به
همنوعش بشر
سوریه،افغان و عراق یکسان شده با
خاک و خون
از رنج و جور حاکمان ،ایران شده
غرق جنون
در خاک من ایرانزمین، صدها
جوان نازنین
قربانی ِ نفرت شدند.
نام وطن بدنام شد،ملت بسی ناکام شد
،
مرد و زن و پیر و جوان،آلوده ی
خفّت شدند .
آیا وقت آن نرسیده بود که همه فریاد زنند: زنان جهان! متحد شوید!؟
اشرف علیخانی (ستاره.تهران)
عطر شکوفه های درخت
به
مادر
بزرگ درحالیکه چادر گلدار با زمینه ای سرمه ای را سر کرده بود، کنار آخوند روی
ایوان نشسته و با او پچ پچ حرف میزد. با اینکه برخلاف معمول ؛ در حضور آخوند رویش
را حسابی گرفته و فقط چشمهای سرمه کشیده و دماغش پیدا بود ولی معلوم میشد زیاد هم
سن و سال بالایی ندارد. درواقع بیش از۵۵ سال هم نداشت اما حدود سی سال از مرگ
شوهرش میگذشت. او سه فرزند کوچک را بتنهایی بزرگ کرده بود.
شوهر فقیدش یک نظامی
بود که در ارتش رضاشاه کار می کرد ولی نه در یک مکان ثابت بلکه اغلب ماههای سال را
در ماموریتهای کاری در شهرهای مختلف می گذراند و هرگاه به خانه و پیش همسر و فرزندان
قد و نیم قدش به آن روستای دورافتاده برمی
گشت، بجز تفنگ و قدری پول مچاله شده در جیبش، سوغات دیگری نداشت. البته هیچ معلوم
نشد که چرا و چطور بیمار شد و از دنیا رفت
، فقط یکروز با اسب به خانه پیش همسرش
برگشت
شنبه، آذر ۲۲، ۱۳۹۳
جمعه، آذر ۲۱، ۱۳۹۳
پنجشنبه، آذر ۲۰، ۱۳۹۳
به مناسبت ۱۰ دسامبر: بنیادگرایی و ضدیت با حقوق بشر
رضوان مقدم
هر گونه رفتار یا سنت هایی که با اعمال خشونت های فیزیکی، روانی، قانونی، و با ایجاد محدودیت برای فرد یا گروهی از انسان ها حقوق بشر را انکار می کنند باید به چالش کشیده شوند؛ که چنین کاری، طبعاَ اراده ای همگانی را می طلبد.
حقوق بشر مقوله ای است فراتر از وظیفه دولت ها نسبت به شهروندان.
از این رو هر انسانی در هر نقطه ای از جهان که زندگی می کند موظف است در روابط انسانی، پایبند حقوق بشر باشد.
برای مثال، سکوت مردان جامعه در مقابل اجحافاتی که نسبت به نیمی از جمعیت کشور می شود، بی تفاوتی نسبت به این دستاورد بزرگ بشری است.
هرگاه زنی در اماکن عمومی به بهانه رعایت نکردن حجاب اجباری مورد هتک حرمت قرار می گیرد و مردان جامعه به تماشا می نشینند، نوعی همکاری در نقض حقوق بشر است. بنابراین، فرد فرد انسانهای جامعه لازم است نسبت به حقوق خود و سایر شهروندان حساس باشند.
بدون برابری کامل میان زن و مرد نمی توان سخن از حقوق بشر گفت.
برای تحقق این امر، جدایی و استقلال دین از ساختار های اداره جامعه و نهادهای قانون گذاری، گام نخست است.
زیرا در هر کشوری مردم با ادیان متفاوت و یا بدون هرگونه باور مذهبی زندگی می کنند و تدوین قوانین یک کشور بر اساس دین و مذهبی خاص در واقع نادیده گرفتن حقوق سایر شهروندان و مغایر با اعلامیه جهانی حقوق بشر است.
هر گونه رفتار یا سنت هایی که با اعمال خشونت های فیزیکی، روانی، قانونی، و با ایجاد محدودیت برای فرد یا گروهی از انسان ها حقوق بشر را انکار می کنند باید به چالش کشیده شوند؛ که چنین کاری، طبعاَ اراده ای همگانی را می طلبد.
چهارشنبه، آذر ۱۹، ۱۳۹۳
اشتراک در:
پستها (Atom)