به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اردیبهشت ۰۲، ۱۳۸۹

        هنر و ادبیات مقاومت
باید گفت



        شیوا نظرآهاری
"تبلیغ علیه نظام"  و  "اقدام علیه امنیت ملی"
 کمیته گزارشگران حقوق بشر:  دادسرای مستقر در زندان اوین، پس از «اخذ آخرین دفاعیات» از شیوا نظرآهاری، اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تجمع‌های ۱۳ آبان و ۱۶ آذر» را به وی تفهیم کرد.
نظرآهاری، شرکت در تجمع‌های ۱۳ آبان ۱۶ آذر را رد کرده و ابراز داشته در زمان برگذاری این تجمع‌ها «در محل کار خود حضور داشته است.»
بیش از ۱۲۰ روز از دومین بازداشت این عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر می‌گذرد و از ۲۴ خردادماه سال گذشته که او برای اولین بار بازداشت شد، به پرونده‌اش رسیدگی نشده بود.
شیوا نظرآهاری، فعال برجسته حقوق بشر و دانشجوی ستاره‌دار از خردادماه سال گذشته نزدیک به ۲۲۰ روز را در بازداشت به سر برده که حدود ۱۰۰ روز آن در سلول‌های انفرادی زندان اوین بوده است.
نظرآهاری، برای دومین بار در سال گذشته در ۲۹ آذرماه بازداشت شد. این درحالی است که در اول مهرماه با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

    بهمن هدایتی
 صادق زیباکلام کیست؟

"ماهی سیاه کوچولوی رسانه ها" در دهه هشتاد شمسی!

صادق زیباکلام در سال ۱۳۲۷ در کوچه معروف به دعانویس‌ها در محله بازارچه آب منگول تهران در جنوب خیابان ری متولد شد. پدرش تاجر و دارای مغازه‌ای در خیابان قزوین تهران بود اما در فضای به شدت سیاسی دهه ۱۳۲۰ وارد فعالیتهای سیاسی نیز شده بود. او از طرفداران مصدق بود اما از لحاظ تشکیلاتی در حزب زحمتکشان به رهبری دکتر مظفر بقایی فعالیت می‌کرد.
مسووليت اصلي زیباکلام درحزب زحمتکشان، همكاري درانتشار روزنامه "شاهد" ارگان این حزب بود، شاید تنها آموزه ای که زیباکلام همچنان از مظفربقایی و حسن آیت به یاد می آورد این است که یک فعال سیاسی باید "جنجالی" باشد تا شنیده و دیده شود و زیباکلام نشان داده است که این درس را به خوبی فراگرفته است.
دغدغه مهم دیگر زیباکلام "خاکستری سازی" تاریخ و مناسبات سیاسی در ایران است که با تمام قوت و با استفاده از هر تریبونی که بدست آورد، آن را تبلیغ می کند و البته در این راه هم تنها است، شاید نمونه از آکادمیسین های تنهای جامعه ایرانی.
زیباکلام یکی از هواداران اکبر هاشمی رفسنجانی است و از نخستین کسانی بود که در برابر هجمه اصلاح طلبان به هاشمی در آستانه انتخابات مجلس ششم(۱۳۷۸) به شدت از او دفاع کرد، زیباکلام همچنین این فرصت را یافت که در گفتگوی مشروح و اختصاصی با اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۸۶با عنوان "هاشمی بدون روتوش" سئوالات خود را از وی بپرسد.
یکی از مشهورترین تعابیری که در مورد صادق زیباکلام بکار برده شده است متعلق به محمد جواد لاریجانی است که زیباکلام را فردی "لیز" (که در هیچ چارچوبی جا نمی گیرد) توصیف کرده بود.
صادق زیباکلام، این ماهی لیز رسانه ها، پدیده این روزهای ماست که کسی که علاقه ای به "داشتن" و "صید " او ندارد ولی ظاهرا همه دوست دارند شاهد حرکت آزادانه و غیرمنتظره او در رسانه ها باشند، اثر مهم زیباکلام برای رسانه ها، ایجاد فرصتهای برای پرداختن رسانه ها به مباحثی است که همه کس، شهامت یا تدبیر طرح آنها را ندارد، شاید زیباکلام تجسم عینی داستان "ماهی سیاه کوچولوی" صمد بهرنگی باشد اما نه در ادبیات مارکسیستی دهه چهل شمسی، بلکه در عرصه رسانه های دهه هشتاد شمسی!
بخشی از نوشته ی بهمن هدایتی


دو کنفرانس امنیتی تهران و واشینگتن،

 تهدیدی برای بشریت
 
بهرام رحمانی

اخیرا کنفرانسی با عنوان «انرژی هسته ای برای همه، سلاح هسته ای برای هیچ کس» به مدت دو روز در تهران برگذار شد. در همین زمان، کنفرانس امنیتی واشینگتن برگذار شد که عمده ‌ترین دستور کار آن راه‌ های پیشگیری از «تروریسم هسته ‌ای» بود. باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا درباره جهانی عاری از جنگ ‌افزارهای هسته‌ ای سخن گفت.
در واقع هدف اصلی هر دو کنفرانس، در رابطه با مساله هسته ای بود که اساسا در رابطه با رقابت ها و منافع دولت ها سازمان دهی برگذار شدند. این کنفرانس ها، نه تنها هیچ نفعی برای بشریت ندارند، بلکه بر عکس بار دیگر این نگرانی را در نزد افکار عمومی مردم جهان به وجود آورده است که آیا جنگ دیگری در راه است؟!  ادامه مطلب