به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اردیبهشت ۰۱، ۱۴۰۱

نمایندگان آمریکا، بریتانیا و کانادا نشست گروه ۲۰ را در اعتراض به حضور روسیه ترک کردند

 
نمایندگان کشورهای ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و کانادا روز چهارشنبه ۲۰ آوریل/۳۱ فروردین‌ماه، نشست گروه ۲۰ را در اعتراض به حضور روسیه ترک کردند. این نشست با هدف گفت‌وگو در مورد پیامد‌های اقتصادی جنگ اوکراین و شیوع ویروس کرونا برگزار شد.   

همزمان با ادامه جنگ در اوکراین و تشدید حملات روسیه به شرق این کشور، نمایندگان ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و کانادا روز چهارشنبه ۲۰ آوریل/۳۱ فروردین‌ماه، نشست مجازی گروه ۲۰ را در اعتراض به حضور نماینده روسیه ترک کردند. 

نمایندگان کشورهای عضو گروه ۲۰ (G20) در حاشیه کنفرانس شش ماهه صندوق بین المللی پول (IMF) و بانک جهانی در واشنگتن، یک نشست مجازی را با هدف بررسی پیامد‌های اقتصادی جنگ اوکراین و شیوع ویروس کرونا در جهان برگزار کردند.  

پیش از برگزاری نشست مجازی اخیر نمایندگان کشورهای عضو گروه ۲۰، آمریکا، فرانسه و برخی دیگر از کشورهای غربی خواستار عدم حضور نماینده روسیه در این نشست شده بودند. با این وجود، آنتوان سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه در این نشست حضور یافت. 

آنتوان سیلوانوف با اشاره به اقدام نمایندگان ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و کانادا تصریح کرد که کشورهای عضو گروه ۲۰ نباید گفت‌وگو‌های این گروه اقتصادی را سیاسی کنند. وی همچنین در مورد خطر تضعیف اعتماد مردم به سیستم پولی جهانی هشدار داد.       

به رغم اظهارات آنتوان سیلوانوف، نمایندگان آمریکا، بریتانیا و کانادا ضمن محکوم کردن شدید حمله نظامی روسیه به اوکراین، نشست مجازی گروه ۲۰ را ترک کردند. شماری از کشورهای غربی نیز پیش از آغاز صحبت‌های سیلوانوف، صفحه کامپیوتر خود را خاموش کردند.  

در همین حال، سری مولیانی ایندراواتی، وزیر دارایی اندونزی که ریاست نشست مجازی گروه ۲۰ در واشنگتن را بر عهده داشت، تاکید کرد که جهان با چالش بی‌سابقه‌ای مواجه است. وی خواستار همکاری میان کشورهای عضو برای غلبه با این چالش‌ها شد. 

نشست اصلی گروه ۲۰ که متشکل از قدرتمندترین کشورهای جهان در زمینه اقتصاد است، در ماه نوامبر سال ۲۰۲۲ در اندونزی برگزار خواهد شد. ایالات متحده آمریکا هشدار داده است که در صورت حضور روسیه این نشست را تحریم خواهد کرد.

کشورهای آمریکا، روسیه، چین، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، هند، بریتانیا، کانادا، برزیل، ایتالیا، ژاپن، عربستان سعودی، ترکیه، آرژانتین، استرالیا، اندونزی، کره جنوبی، مکزیک و آفریقای جنوبی در حال حاضر اعضای گروه ۲۰ هستند. 

رادیو بین المللی فرانسه