به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۰۳، ۱۴۰۲

ملت ایران هیچ‌‌وقت از مطالبات خود کوتاه نمی‌آیند

 

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به انتقادگریزی طبقه حاکم گفت اگر کسی -حتی نماینده مجلس- انتقادی به حکومت کرده، «گروه‌های فشار» با او تماس گرفته‌اند. او اما تاکید کرد ملت ایران هیچ‌وقت از مطالباتشان برای آزادی و عدالت کوتاه نمی‌آیند.

اینترنت زاهدان در روز دوم تیر ماه نیز مانند هفته‌های گذشته هم‌زمان با آغاز خطبه‌های مولوی عبدالحمید دچار اختلال شدید و قطع شد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های خود با تاکید بر اینکه منافع ملی در ایران از تصمیم و عملکرد «دولت‌ها و مسوولان کشور» ضربه خورده است، گفت: «هر کسی که در ایران نفوذ داشته، فرصت‌ها را به نفع خود تصرف کرده، ‌خزانه‌ها خالی و مشکلاتی ایجاد شده است و تصمیم‌گیرندگان کشور هم تمرکزی بر منافع ملی نداشته‌اند.»

او با اشاره به اینکه این مشکلات باعث فشار بر همه طیف‌ها و در همه سطح‌ها شده است، گفت که برای آینده و رفع این چالش‌ها چشم‌انداز روشن و امیدوارکننده‌ای نمی‌بیند.

اسماعیل‌زهی یادآور شد: «برای ایجاد تغییر در اقتصاد یا هر مشکل دیگری به ابزار، وسایل، افراد توانمند، برنامه و سازوکار صحیح نیاز است و تا وقتی این‌ها فراهم نباشد، مشکلات اساسی را نمی‌توان حل کرد.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: «مشکل ایران از گذشته و دوران پادشاهی تا جمهوری اسلامی این بوده که طیف خاصی، اطراف بزرگان کشور را می‌گیرند و کسی را به آن حلقه راه نمی‌دهند و خواسته‌های به حق مردم به گوش مسوولان نمی‌رسد. همیشه هم حاکمیت کسی را پسندیده که از پادشاه و حاکمان تمجید کند و بگوید همه چیز درست است.»

مولوی عبدالحمید ادامه داد: «حاکمی که مدیریت کشور را به عهده دارد باید در اختیار طیف‌های فقیر و منتقد باشد. اما وقتی مشکلات به گوش مقام بالا نرسد، تصمیم‌گیری‌های نادرستی خواهد داشت.»

او خاطرنشان کرد: «در کشور ما همواره انتقادگریزی حاکم بوده و هر کسی حتی اگر نماینده مجلس بوده و انتقادی داشته، گروه‌های فشار با او تماس گرفته‌اند.»

اسماعیل‌زهی تاکید کرد: «تا وقتی تمرکز قدرت و تصمیم‌گیری در کشور نباشد، هر فرد قدرتمندی می‌تواند سلیقه خود را به جای قانون اعمال کند و قانون‌گریزی در کشور به وجود می‌آید؛ همان‌طور که امروز مردم به خاطر نبودن عدالت و آزادی بیان، اعتراض دارند.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه خاطرنشان کرد: «ملت ایران هیچ وقت از مطالبات خود برای آزادی و عدالت کوتاه نمی‌آیند.»

مولوی عبدالحمید همچنین خطاب به مسوولان به آن‌ها توصیه کرد تجربه‌ها و سیاست‌های شکست خورده را تکرار نکنند چرا که تکرار آن‌ها به جز «ندامت»، نتیجه دیگری ندارد.

او اضافه کرد: «باید با مردم معترض گفت‌و‌گو و البته عمل کرد چون شنیدن تنها و عمل نکردن، مانند نشنیدن است.»

اسماعیل‌زهی با اشاره به تداوم مبارزه مشروع و سیاسی برای رسیدن به آزادی، عدالت و اقتصاد سالم گفت: «ما منافع مردم را دنبال می‌کنیم و در این راستا هر تهدیدی را به جان می‌خریم.»

مولوی عبدالحمید در پایان خطاب به مردم زاهدان از آن‌ها خواست در تجمعات و راهپیمایی اعتراضی‌شان «مراقب عوامل نفوذی» باشند و ضمن «احتیاط»، موارد مختلف را در نظر بگیرند.

پس از نماز جمعه زاهدان در روز دوم تیر به گزارش سایت حال‌وش، مردم معترض با وجود جو سنگین امنیتی و قطع اینترنت به خیابان‌ها آمدند و نیروهای امنیتی و نظامی، اقدام به بازداشت بسیاری از شهروندان در خیابان‌های مدنی، توحید، خیام و مدرس در محدوده مسجد مکی و مصلی کردند.


ایران اینترنشنال