به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، فروردین ۱۲، ۱۴۰۳

اخبار ضد و نقیض درباره تعطیلی پارک‌ها در روز سیزده‌بدر

 

رسانه‌ها و نهادهای حکومتی در ایران اقدام به انتشار اخبار ضدونقیض درباره تعطیلی پارک‌ها و تفرجگاه‌های سراسر ایران در روز ۱۳ فروردین کرده‌اند. در حالی که خبرگزاری‌های حکومتی خبر تعطیلی پارک‌ها را حذف نکرده‌اند، وزیر کشور انتشار این خبرها را به «دشمن» نسبت داده است.


روز ۱۳ فروردین معروف به «سیزده به در» آخرین روز از تعطیلات نوروز است که مردم با رفتن به پارک‌ها، جنگل‌ها و تفرجگاه‌ها به شادی می‌پردازند.


اما از آن جا که ۱۳ فروردین امسال همزمان با سالگرد قتل امام اول شیعیان شده، اخباری ضدونقیض درباره تعطیل بودن یا نبودن پارک‌ها و تفرجگاه‌ها منتشر شده است.


خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی روز شنبه ۱۱ فروردين به نقل از وزارت کشور و همچنین نهادهای دولتی در چندین استان، گزارش داد که با توجه به سالروز قتل امام اول شیعیان و «حرمت» ماه رمضان، «مقرر شده در روز ۱۳ فروردین همه پارک‌ها، بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها مثل سنوات قبل» بسته باشد و یک ساعت قبل از اذان مغرب بازگشایی شود.


استان‌هایی که این خبرگزاری از تعطیلی پارک‌های آن در روز سیزدهم فروردین خبر داده از جمله شامل استان آذربایجان شرقی، یزد، قزوین، مازندران و گیلان می‌شود.


این خبرگزاری نوشت که موزه‌ها، محوطه‌ها و اماکن تاریخی تحت پوشش وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی، نیز در روز سیزدهم فروردین امسال تعطیل هستند.


اردوگاه اورتکند کلات در خراسان رضوی، روستای تاریخی کندوان در استان آذربایجان شرقی، و بنا‌های تاریخی اصفهان از جمله اماکنی است که در روز سیزدهم فروردین تعطیل شدند و علت آن «تقارن ۱۳ فروردین و روز طبیعت با ایام سوگواری» اعلام شده است.


اما پس از چند ساعت از انتشار این گزارش‌ها، رسانه‌های حکومتی از جمله خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی و خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران به نقل از مجید میراحمدی معاون امنیتی وزارت کشور صدور اطلاعیه مبنی بر تعطیلی پارک‌ها و بوستان‌ها در روز طبیعت را تکذیب کردند.



میراحمدی گفت: «اطلاعیه‌ها از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور منتشر و به اطلاع عموم رسانده می‌شود و در این زمینه اطلاعیه‌ای وجود نداشته است.»


این در حالی است که فرماندار قزوین گفته بود تعطیلی پارک‌ها بر اساس «دستورالعمل بالادستی» و «همراه با تمامی استان‌های کشور» است.


احمد وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی نیز در شبکه اجتماعی ایکس این اخبارضدونقیض را «توطئه دشمنان» دانست.



وحیدی نوشت: «نوروز و سنت اسلامی یک پیوند دیرینه دارد. در وزارت خانه هیچ تصمیمی برای تعطیلی گرفته نشده است. مواظب توطئه دشمنان باشیم.»


مشخص نیست که آیا وزارت کشور واقعا در این زمینه تصمیمی نگرفته یا این که قصد ندارد رسما و علنا مسوولیت تصمیم پیشتر ابلاغ شده خود به استان‌ها را برعهده بگیرد.



این اولین بار نیست که ممنوعیت ورود مردم به پارک‌ها در روز سیزدهم نوروز خبرساز می‌شود.


سال گذشته نیز جمهوری اسلامی به بهانه ماه رمضان ممنوعیت‌هایی را برای ورود مردم به پارک‌ها وضع کرده بود.


مهدی آماده دادستان دزفول در استان خوزستان گفت که برای مراسم سیزده بدر «تیم‌های گشت و بازرسی» برقرار شده تا با مردمی که به گفته او «هنجارشکن» هستند، برخورد شود.


این محدودیت در شرایطی است که هر سال فشارها علیه آزادی‌های مدنی همزمان با نوروز یا ماه رمضان بیشتر می‌شود.


پلمب گسترده واحدهای صنفی برای اعمال حجاب اجباری یا آن چه «روزه‌خواری» توصیف می‌شود، از جمله این فشارهاست.

ایران اینترنشنال