به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۰۷، ۱۳۹۰

تحريم‌ها چگونه توسط خارجي‌ها دور زده مي شود
به دنبال اعمال تحريم‌هاي جديد اتحاديه اروپا عليه ايران براساس ديدگاه برخي كارشناسان و تحليل‌گران و همچنين گزارش رسانه‌هاي مختلف، اين تحريم‌ها نمايشي بوده و ايران و كشورهاي هم ‌پيمانش مي توانند با راههاي مختلفي اين تحريم‌ها را دور بزنند. 
به گزارش الف به نقل از راشاتودي، تحريم نفتي عليه ايران در حالی از سوي اتحاديه اروپا تاييد شده است كه براساس اعلام اوپك درخواست جهاني نفت در سال ۲۰۱۲ تا يك ميليون بشكه افزايش مي يابد كه در صورت كمبود نفت ايران، كشورهاي نيازمند نفت ايران با مشكلات دو چندان روبرو خواهند شد. اگر ۲.۵ ميليون بشكه نفت ايران در روز از بازارهاي جهاني حذف شود، كمبود روزانه ۳.۵ ميليون بشكه نفت در روز در بازارهاي جهاني ايجاد خواهد شد كه اين موضوع بهاي نفت را به طور سرسام آوري افزايش مي دهد. در اين راستا غرب نمي تواند براي جبران تمامي اين كمبود بر روي عربستان حساب باز كند.
غرب به رهبري آمريكا تلاش مي‌كند به ايران به دليل برنامه هسته‌اي اش فشار بيشتري وارد كند اين در حالي است كه غرب نه تنها براي اعمال اين تحريم های خود دلايل قانع كننده‌اي ارائه نمي كند، بلكه اثبات شده است اين اعمال تحريم ها عاقلانه نيست و غرب هم در نهایت نمي تواند به اهدافش برسد.
تحريم‌هاي جديد در حالي عليه ايران اعمال شده است كه به رغم ادعاي غرب، ايران منزوي نشده و نخواهد شد چون دوستان ايران همچنان از تهران حمايت مي كنند و بر ادامه روابط اقتصادي و تجاري به ايران تاكيد كرده‌اند.
ايران ممكن است از حضور در ميان كشورهاي هم پيمان آمريكا مانند اروپا، منزوي شود اما همچنان شرکای مهمي دارد كه با همكاري آنها مي‌تواند تحريم ها را دور بزند. از جمله آنها مي توان به ونزوئلا، چين، هند و روسيه اشاره كرد. این کشورها همكاري با تهران را در راستاي منافع ملي‌شان مي دانند. برای نمونه، منابع امور انرژي ايران براي امنيت ملي چين مهم به شمار مي روند و نبايد انتظار داشت كه چين به اين راحتي‌ها از منابع انرژي ايران چشم پوشي كند.

ونزوئلا نیز همكاري‌هاي گسترده اقتصادي با ايران از جمله چند پروژه چهار ميليارد دلاري داشته است. هند و چين نيز قول داده‌اند به رغم فشارهاي امريكا، از ايران نفت بخرند و به جاي دادن دلار به ايران طلا بدهند. يونان نيز در برابر فشارهاي آمريكا براي عدم واردات نفت ايستادگي مي‌كند. ژاپن و كره‌جنوبي خواستار صرف نظر كردن آمريكا از همكاري اين دو كشور با تحريم‌ها عليه ايران شده‌اند. روابط ايران و روسيه نيز هر روز قوي تر از گذشته مي شود.

گزارش شده است كه هند پذيرفته در ازاي دريافت نفت ايران به اين كشور طلا بدهد.این کشورها بارها به دنبال راههاي مخفيانه براي خريد نفت ايران بوده‌اند. هند به دنبال خريد نفت از ايران از طريق بانك دو مليتي UCO است. براساس اعلام سايت صهيونيستي دبكا، ممكن است چين نيز براي محافظت در برابر تحريم هاي آمريكا، از اين روش در همكاري با ايران استفاد كند. كنار گذشتن دلار نيز مي تواند در اين تعاملات هند و چين با ايران بر اقتصاد امريكا تاثير بگذارد. اين اقدام نشان مي دهد هم پيمانان ايران به خوبي دور زدن تحريم‌ها را ياد گرفته‌اند چون روابط با ايران براي آنها مهم به شمار مي رود.

درکنار همه ی این موارد، با توجه به شرايط بازار طلا و افزايش بهاي اين كالاهاي گرانبها به نظر مي رسد كه ايران در فروش نفتش از بابت افزایش قیمت جهانی ضرر نخواهد كرد.

ايوان الند در مطلبي در روزنامه واشنگتن پست نوشت: مشكل تمامي تحريم ها اين است كه طي مقاطع مختلف تاثير خود را از دست مي دهند. برخي كشورها براي فرار از اين تحريم‌ها از كشور ثالثي استفاده مي كنند كه بدين ترتيب تحريم ها تاثير واقعي خود را از دست مي دهد و عملا دور زده مي شوند. به رغم تحريم‌ها عليه ايران، اين كشور حدود ۷۱.۶ ميليارد دلار محصولات نفتي در سال ۲۰۱۰ به كشورهاي مختلف صادر كرد. گفته مي شود كه اين آمار در سال ۲۰۱۱ براي ايران بهتر بوده است. به گفته ايوان الند اين آمارها نشان مي دهد كه تحريم ها تاثير كمي بر توانايي ايراني ها در پيشرفت در راستاي برنامه هسته اي داشته است.