به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۳۰، ۱۳۹۳

آمریکا خواهان دولتی جدید در عراق بدون حضور مالکی است

آمریکا: ائتلافی جدید بدون مالکی
 رایزنی اوباما با رهبران جناح‌های سیاسی سنا و مجلس نمایندگان
دولت آمریکا برای حل بحران عراق بر تغییر معادلات سیاسی در کشور تأکید دارد. در گزارش روزنامه "وال‌استریت ژورنال" در این رابطه آمده که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا تمام تلاش خود را بر ایجاد یک دولت جدید در عراق بدون نوری مالکی متمرکز کرده است.

بر این اساس دولت آمریکا امیدی ندارد ‌که مالکی شیعه بتواند بر مناقشه خونین مذهبی در این کشور پایان دهد و ثبات سیاسی را برقرار کند.

نوری مالکی در انتخابات نخست‌وزیری در آوریل سال جاری پیروز شد و در پی آن از دادن پست‌های مهم سیاسی به اقلیت سنی امتناع کرد. حال افراطیون سنی‌مذهب داعش (دولت اسلامی عراق و شام) با لشکرکشی خود در سطح عراق، کشور را علیه شیعیان به آشوب کشانده‌اند.

اوباما در شامگاه چهارشنبه (۱۸ ژوئن/۲۸ خرداد) با رهبران سیاسی سنا و مجلس نمایندگان دیدار و درباره راهبرد آمریکا در عراق رایزنی کرد.

بر اساس اظهارات همکاران نزدیک به دولت آمریکا، قرار است همه احزاب سیاسی عراق فراخوانده شوند تا دولتی بدون مالکی را تشکیل دهند که در کنار سنی‌ها، کردها نیز در آن مشارکت داشته باشند.

تشکیل یک چنین دولتی می‌تواند همکاری سنی‌ها را به منظور مبارزه علیه جهادگرایان داعش برانگیزد. بدین‌گونه اوباما به فشارهایی که بر دولت آمریکا برای واکنش در بحران عراق وارد می‌شود، پاسخ می‌دهد.

فشارها بیشتر از سوی نمایندگان مجلس آمریکا و نیز متحدان عرب این کشور، به‌ویژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی، صورت می‌گیرد. آن‌ها از اوباما به تأکید می‌خواهند به حمایت خود از مالکی پایان دهد.

دیپلمات‌های آمریکایی و عرب می‌گویند، پایان دادن به حمایت از مالکی پیش‌شرط کمک و همکاری کشورهای عرب برای ایجاد ثبات در عراق است. در عراق نیز صدای اعتراضاتی بلند شده که خواستار تغییر دولت هستند.
دویچه وله