به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۰۵، ۱۳۹۳

هم ایالات متحده و هم ایران تعداد کمی مشاور نظامی حاضر در عراق دارند.

هواپیماهای بدون سرنشین ایران بر فراز عراق
مقامات آمریکایی می‌گویند پهپادهای نظارتی ایران از پایگاهی در بغداد بر فراز عراق به پرواز در آمده‌اند. همچنین آنها می‌گویند ایران مقادیر زیادی تجهیزات نظامی در اختیار نیروهای عراقی قرار داده‌است.


روزنامه نیویورک تایمز با اعلام این خبر به نقل از مقامات آمریکایی در بروکسل می‌گوید٬ برنامه‌های سری ایران در این زمینه از محدود مواردی است که ایران و آمریکا هدف کوتاه مدت مشترکی دارند: مقابله با داعش. اما کمک‌های هر کدام به دولت نوری المالکی در عراق همراه است با پیگیری محتاطانه اعمال طرف دیگر.

مقامات ارشد آمریکایی تاکید کرده‌اند که اقدامات موازی با همراهی ایران نبوده‌است. جان کری نیز در روز چهارشنبه در بروکسل و در محل برگزاری اجلاس ناتو خطرات احتمالی چنین همکاری را بر شمرد.

هم ایالات متحده و هم ایران تعداد کمی مشاور نظامی حاضر در عراق دارند. در حالیکه دولت آمریکا قرار است ۳۰۰ مشاور نظامی به عراق بفرستد٬ تعدادی از افسران سپاه قدس ایران برای آموزش نیروهای عراقی و بسیج جوانان شیعه به عراق رفته‌اند.

به گفته این مقامات که خواسته‌اند نامشان فاش نشود٬ هواپیماهای باربری ایران دو بار در روز به عراق پرواز می‌کنند و هر بار باری بالغ بر ۷۰ تن را به عراق می‌برند.
یکی از این مقامات می‌گوید: "این میزان قابل توجه‌ایست. این بار لزوما سلاح‌های سنگین نیست ولی تنها از اسلحه‌های سبک و مهمات نیز تشکیل نشده‌است."

این در حالی است که ارتش سوریه نیز در روزهای گذشته در مناطق غربی عراق عملیات هوایی علیه مواضع داعش داشته‌است. مشخص نیست که آیا سوریه این کار را خوسرانه کرده و یا در راستای سیاست‌های ایران و عراق این حملات را ترتیب داده‌است٬ اما به نظر می‌رسد که ایران٬ سوریه و ایالات متحده هر سه یک دشمن مشترک دارند.

همچنین یک واحد اطلاعاتی سیگنال نیز به این پایگاه د بغداد فرستاده‌است. وظیفه این واحد شنود مکالمات بین رزمندگان و فرماندهان داعش است. این پایگاه اولین پایگاه سابقا آمریکایی در عراق است که توسط ایران استفاده می‌شود.