به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۰۶، ۱۳۹۳

رهبر حزب چپ "سیریزا" نخست وزیر حکومت ائتلافی یونان شد

"آلکسیس تسیپراس" رهبر حزب چپ رادیکال یونان، "سیریزا"، امروز بعد از ظهر رسماً از سوی رییس جمهوری این کشور به عنوان نخست وزیر جدید یونان برگزیده شد.

از مجموع ۳۰۰ کرسی مجلس یونان حزب "سیریزا" موفق شده به تنهایی ۱۴۹ کرسی را در انتخابات پیش از موعد پارلمانی این کشور به دست آورد و عملاً در موقعیت برتر تشکیل حکومت جدید قرار بگیرد. با این حال، حزب "سیریزا" با اختلاف دو کرسی اکثریت مطلق نمایندگان مجلس یونان را دارا نیست و به همین دلیل ناگزیر از تشکیل یک حکومت ائتلافی با حضور حزب راست ملی گرای "یونانیان مستقل" است که دارای سیزده کرسی در مجلس جدید یونان است و همانند حزب "سیریزا" مواضع انتقادی شدیدی نسبت به سیاست ریاضیت اقتصادی در کشورش دارد. با این حال، دو حزب چپ و محافظه کار حکومت ائتلافی آینده یونان در حوزۀ اجتماعی مواضع متفاوت، اگر نه متضادی، دارند.

یکی از دو محور مهم برنامۀ انتخاباتی حزب "سیریزا" که منجر به موفقیت آن در انتخابات پارلمانی این کشور شد کاهش قروض خارجی این کشور است که بیش از ۳۲۰ میلیارد یورو یعنی معادل ۱۷۷ درصد تولید ناخالص یونان برآورد می شود. 
رهبران اتحادیۀ اروپا از جمله صدراعظم آلمان و رییس کمیسیون اقتصادی اروپا موافقت خود را با تمدید مدت پرداخت بدهی های عمومی یونان اعلام کرده اند، هر چند تأکید نموده اند که با کاهش یا بخشودن این قروض موافق نیستند. در برلین سخنگوی وزارت اقتصاد دولت آلمان آمادگی این کشور را برای پذیرش تمدید مدت زمان بازپرداخت قروض یونان اعلام کرد، هر چند تأکید نمود که بدهی های یونان بخشودنی نیست. قرار است وزرای اقتصاد کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا دوشنبه بعد از ظهر ۲۶ ژانویه در خصوص نتایج اقتصادی تغییر قدرت در یونان با یکدیگر تبادل نظر کنند. 
در این حال، نیکلا سرکوزی، رهبر مهمترین حزب راست فرانسه، که برای ملاقات با صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل، در برلین به سر می برد اظهار داشت که باید از خروج احتمالی یونان از منطقۀ یورو واحد پول اروپا جلوگیری کرد، زیرا، این احتمال آثار بسیار منفی برای کل اروپا خواهد داشت.
رادیو فرانسه