به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مهر ۱۸، ۱۳۹۴

وضعیت نگران کننده دریاچه ارومیه و زاگرس

مقام‌های جمهوری اسلامی با مشکل از بین رفتن تدریجی منابع آب روبه‌رو هستند. وزیر نیرو وضعیت دریاچه ارومیه را ناگوار می‌داند، در همین حال، غرب کشور به سمت بیابانی شدن می‌رود و این هشدار دهنده است.


وزیر نیرو در نشستی در ارتباط با دریاچه ارومیه، وضعیت دریاچه ارومیه را نگران کننده خواند. حميد چيت‌چيان با اشاره به طبعیت خشک ایران و کم آبی و افزوده شدن خشک‌سالی اخیر گفت: «به همين خاطر مسئله آب براي ما حياتي و حاد است.» چیت‌چیان با وجود اشاره به کنفرانسی در اروپا و پیدا شدن راه‌کارهایی برای حل مشکل دریاچه ارومیه از جمله انتقال آب از سد کانی‌سیب به این دریاچه گفت: «دریاچه ارومیه در شرایط سخت و ناگواری قرار دارد.»
از سوی دیگر، افزایش میزان مهاجرت از روستاها به شهرها در نتیجه خشک‌سالی و کمبود منابع آب، و نبود امید به موفقیت طرح‌های دولت روحانی، بر نگرانی مدیران ارشد افزوده است. استاندار خراسان گفت که کاهش آب باعث مهاجرت روستائیان به شهرها شده است. این اتفاق در استان‌های مختلف کشور از جمله یزد و خراسان افزایش یافته است.
امید به رفع همه مشکلات از سوی دولت معمولا نتیجه‌بخش نبوده اما جمعیت بزرگی از روستائیان کشور یا فاقد توان برنامه‌ریزی برای معکوس کردن اثر خشک‌سالی هستند و یا منابع لازم را ندارند. نبود اندیشکده‌های علاقمند به حل مشکلات آب و روستائیان و مقابله با خشک‌سالی و نبود سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه مهار سیلاب‌ها و عدم استفاده از دانش مربوط به سیستم‌های سطوح جمع‌آوری آب باران، وضعیت روستائیان را نا امیدانه‌تر از پیش کرده است.
از بین رفتن تدریجی جنگل‌های زاگرس به خاطر آتش‌سوزی و قطع درختان، باعث از میان رفتن بخشی از پوشش خاک کوهپایه‌ها شده و همین مساله با کاهش میزان آب همراه است. از بین رفتن منابع آب و خاک در زاگرس می‌تواند بهگسترش بیابان‌ها بیانجامد.



از سوی دیگر، به دلیل قیمت بالای ذغال بلوط، بخشی از درختان زاگرس عامدانه برای کسب پول بیشتر نابود شده است.

ایران با بیشترین میزان فرسایش خاک، سالانه‌ها ده‌ها میلیارد دلار سرمایه را از دست می‌دهد و دولت، توجه چندانی به ارزش خاک نکرده است. نبود برنامه برای تثبیت خاک همراه با خشک‌سالی اخیر، بر میزان طوفان‌های گرد و خاک افزوده و این میزان با توجه به افزایش دما، کاهش بارندگی و عدم بازیابی دشت‌ها و فقدان طرح‌های بیابان‌زدایی لازم، به شدت افزایش خواهد یافت.
خودنویس