به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آذر ۰۱، ۱۳۹۸

وزیر ارتباطات ایران که ازسوی امریکا تحریم شده کیست؟

در زمانی که جهرمی 21 سال داشت ، مسئول بازجوئی و تحقیقات و شکنجه بازداشت‌شدگان سیاسی بود 
جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری ایران که روز جمعه مورد تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت، دارای سابقه امنیتی و درعین حال تبلور رویکرد و تلاش روحانی برای وارد کردن عنصر جوان در مدیریت کشور است. جهرمی در صدد نامزد شدن برای انتخابات ریاست جمهوری آینده است و لذا این تحریم، ضربه بزرگی به او وارد آورد.

جهرمی 37 سال دارد و جوان‌ترین وزیر کابینه روحانی است که پیشتر از مسئولان وزارت اطلاعات بود اما به شکل علنی با فیلتر کردن سایت‌های اینترنتی مخالفت می‌ورزید.

این وزیر جوان در معرض فشارهای جناح تندرو برای فیلیرینگ اینستاگرام بعد از فیلتر شدن تلگرام در چند ماه پیش، قرار گرفت که بیشترین محبوبیت را در کشور دارد.
شورای عالی فضای مجازی ایران که زیر کنترل تندروهاست، این هدف را دنبال می‌کند که اینستاگرام به عنوان آخرین پلاتفرم شبکه‌های اجتماعی قابل دسترس کشور، به شکل کامل فیلتر شود.

او چندی قبل در مصاحبه مطبوعاتی خود در پاسخ به انتقادات کسانی که او را به دست داشتن در نقض حقوق بشر از طریق شکنجه برای اعتراف‌گیری از متهمان و نظارت بر شنود مکالمات تلفنی و تحرکات طرفداران جنبش سبز در جریان اعتراض‌های سال 88 متهم می‌کردند، تاکید کرد که به سوابق امنیتی خود افتخار کرده و می‌بالد.

جهرمی در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم از محافل نزدیک به سپاه پاسداران، با تاکید بر سوابق کاری خود در وزارت اطلاعات گفت: «من از اینکه کارمند وزارت اطلاعات بودم به خود می‌بالم اما مسائل نادرستی که به من نسبت داده شده را رد می‌کنم».

گفتنی است جریان‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو که روحانی را یاری داده و نقش اساسی در پیروزی او در دور دوم ریاست جمهوری‌اش داشتند، از ترکیب کابینه که مرکب از وزرائی با سوابق امنیتی است، بسیار سرخورده شده و روحانی را به دست داشتن در سرکوب، شکنجه و زندانی کردن فعالان، روزنامه‌نگاران و همچنین ایفای نقش در افزایش سانسور اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و از میان بردن آزادی بیان، متهم کردند.

مسئولیت‌های امنیتی
انتقاد از روحانی به شکل اساسی بر موضوع انتصاب جواد آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات با توجه سابقه او در تصدی مسئولیت‌های امنیتی آن‌هم در زمانی که جهرمی 21 سال داشت و مسئول بازجوئی و تحقیقات و شکنجه بازداشت‌شدگان سیاسی بود از دید سازمان‌های حقوقی ایران، انتصاب جهرمی به عنوان معاون وزیر اطلاعات در امور فناوری و مدیر کل شنود وزارت اطلاعات، در زمان جنبش سبز در سال 88 صورت گرفت تا بدینوسیله، تماس‌های شخصیت‌های جنبش سبز، کاملا زیر کنترل باشد.

بر اساس این گزارش‌ها جهرمی با تصدی مقام تازه خود اقدام به افزایش نظارت و شنود تماس‌های تلفنی فعالان و نظارت بر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی ایران کرد تا از این طریق این شبکه کاملا تحت کنترل وزارت اطلاعات قرار بگیرند.

العربیه