به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۰۱، ۱۴۰۰

پارلمان اروپا به صدور گذرنامه کووید-۱۹ برای سفر در اتحادیه اروپا چراغ سبز نشان داد

در آستانه آغاز سفرهای تابستانی، پارلمان اروپا و اعضای اتحادیه اروپا برای صدور گذرنامه دیجیتالی کووید-۱۹ روز پنج‌شنبه ۲۰ مه/۳۰ اردیبهشت به توافق رسیدند.

 پارلمان اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه ۲۰ مه/۳۰ اردیبهشت به صدورگذرنامه کووید-۱۹ چراغ سبز نشان دادند. گذرنامه کووید-۱۹ انجام سفرهای اروپایی در تابستان پیش‌رو را برای ساکنان اروپا ممکن می‌سازد.

در آستانه آغاز سفرهای تابستانی، پارلمان اروپا و اعضای اتحادیه اروپا برای صدور گذرنامه دیجیتالی کووید-۱۹ روز پنج‌شنبه ۲۰ مه/۳۰ اردیبهشت به توافق رسیدند.

گذرنامه دیجیتالی کووید-۱۹ که به منظور تسهیل سفر و احیای فصل گردشگری در اروپا در نظر گرفته شده است، به احتمال زیاد از اول ژوئیه لازم الاجرا خواهد شد.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با انتشار توییتی تاکید کرد که گذرنامه دیجیتالی کووید-۱۹ از سرگیری سفرهای ایمن در سراسر این اتحادیه را ممکن خواهد ساخت.   

 پس از صدور این گذرنامه، شهروندان اروپایی می‌توانند بار دیگر در ۲۷ کشور عضو این اتحادیه بدون نگرانی درباره مقررات قرنطینه سفر کنند.   


این گذرنامه که بصورت دیجیتال در دسترس شهروندان اروپایی قرار خواهد، هم در قالب  نسخه کاغذی و هم روی تلفن هوشمند قابل مشاهده خواهد بود.  
گذرنامه دیجیتالی کووید-۱۹ حاوی یک ''کیوآر کد'' خواهد بود و اطلاعاتی درباره نتایج آزمایش کرونا، بهبود پیداکردن پس از ابتلا به ویروس و همچنین  وضعیت واکسینه شدن شهروندان اروپایی را دربرخواهد گرفت. 

دیدیه ریندرز، کمیسر دادگستری اتحادیه اروپا در توییتی گذرنامه دیجیتالی کووید-۱۹ را ''ابزاری برای تسهیل سفر و رفع محدویت‌های اعمال شده'' در کشورهای عضو این اتحادیه خواند. 

خوان فرناندو لوپز آگیلار، نماینده اسپانیایی پارلمان اروپا و عضو گروه مذاکره کننده برای رسیدن به این توافق نیز گذرنامه دیجیتالی کووید-۱۹ را ''نخستین گام برای برای احیای مسیر شنگن'' عنوان کرد.

گذرنامه دیجیتالی کووید-۱۹ تنها واکسن‌های ضدکرونایی که به تایید اتحادیه اروپا رسیده اند را به رسمیت خواهد شناخت. افرادی که با واکسن‌های روسی و چینی واکسینه شده اند، به طور خودکار واجد شرایط نخواهند بود. با این وجود، دولت‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجازه خواهند داشت به صورت مستقل درباره پذیرش یا عدم پذیرش این افراد در قلمرو خود تصمیم بگیرند.