به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۰۷، ۱۴۰۰

بشار اسد با «کسب ٩۵.١ درصد آرا» بار دیگر رئیس جمهوری سوریه شد

بشار اسد ۵۵ ساله هفت سال دیگر رئیس جمهور سوریه خواهد بود.
 رئیس مجلس سوریه روز پنجشنبه ششم خردادماه اعلام کرد که بشار اسد توانسته است در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که روز گذشته برگزار شد، « ٩۵.١ درصد آرا» را کسب کند. این در حالی است که کشورهای غربی و مخالفان حکومت سوریه می‌گویند، این انتخابات « آزاد و منصفانه» نبود.

به گزارش آسوشیتدپرس، نتیجه این انتخابات از قبل مشخص بود و دو رقیب بشار اسد در این انتخابات هیچ شانسی برای رقابت با رئیس جمهور سوریه نداشتند.

به گفته مقام‌های سوریه در این انتخابات ۱۸ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند. اما در مناطقی که تحت کنترل شورشیان اسلامگرا است و همچنین در مناطق تحت کنترل نیروهای کرد سوریه انتخابات ریاست جمهوری برگزار نشده است.

بشار اسد و همسرش در جریان رأی‌گیری اخیر ریاست جمهوری سوریه
بیشتر در این باره:
«دموکراسی» دمشق-تهران؛ شباهت‌های دو‌ انتخابات
آسوشیتدپرس می‌گوید دستکم هشت میلیون آواره جنگی داخلی ۱۰ ساله سوریه در این مناطق شمال غربی و شمال شرقی زندگی می‌کنند. در حدود پنج میلیون سوری نیز به صورت پناهنده در کشورهای همسایه زندگی می‌کنند که اکثرا در این انتخابات شرکت نکردند.

گروه‌های مخالف و اپوزیسیون حکومت سوریه پیشتر اعلام کردند که این انتخابات تنها نمایشی است برای مشروعیت دادن به قدرت بشار اسد در کشور سوریه.

آمریکا و چهار کشور اروپایی نیز روز سه شنبه ضمن محکوم کردن انتخابات ریاست جمهوری سوریه،‌ گفته‌ بودند، این انتخابات آزاد و عادلانه نیست.

آمریکا، فرانسه، آلمان و ایتالیا در بیانیه مشترکی گفته‌بودند٬ ما تصمیم حکومت بشار اسد برای برگزاری انتخاباتی خارج از چارچوب توصیف شده در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل را محکوم می‌کنیم و از موضع‌گیری همه مردم سوریه، از جمله سازمان‌های جامعه مدنی و اپوزیسیون حکومت سوریه، که روند انتخابات نامشروع را محکوم کرده‌اند، حمایت می‌کنیم.

آنها اضافه کردند، «این انتخابات تقلبی» هیچ پیشرفتی در جهت حل و فصل بحران سیاسی در سوریه نخواهد بود.

در همین حال، حموده صباغ رییس مجلس سوریه در یک نشست خبری اعلام کرد بشار اسد با ۹۵.۱ درصد آرا، در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شده است.

رئیس مجلس سوریه میزان مشارکت شهروندان سوریه در این انتخابات را بیش از ۱۴ میلیون نفر یعنی در حدود ۷۸ درصد اعلام کرد.

به گفته او محمود مرعی یکی از رقبای بشار اسد در این انتخابات بیش از ۴۷۰ هزار رای یعنی ۳.۳ درصد آرا را کسب کرده است.

عبدالله سلوم عبدالله، دیگر کاندیدای این انتخابات نیز بیش از ۲۱۳ هزار رای داشته است.

بشار اسد ۵۵ ساله هفت سال دیگر رئیس جمهور سوریه خواهد بود. او از سال ۲۰۰۰ تاکنون بر این کشور حکومت کرده است.

در سال ۲۰۱۱ همزمان با «بهار عربی» اعتراضات مسالمت آمیز در سوریه علیه حکومت خودکامه بشار اسد به شدت سرکوب شد. این اعتراضات در نهایت به جنگ داخلی در سوریه منجر و باعث آوارگی ۱۱ میلیون نفر یعنی نیمی از جمعیت سوریه شد. صدها هزار نفر در جریان این درگیری‌ها کشته شدند.

از سال ۲۰۱۵ به دنبال دخالت و حمایت نظامی روسیه و ایران، حکومت سوریه توانست کنترل خود بر اکثر مراکز جمعیتی سوریه را دوباره به دست بگیرد. روسیه با حمایت، تسلیحاتی، نیروهای زمینی و هوایی از حکومت سوریه حمایت کرد و ایران نیز با اعزام نیروهای شبه نظامی شیعه مانند حزب الله لبنان به تداوم حکومت بشار اسد کمک کرد.

به گزارش رویترز، در انتخابات ریاست جمهوری سوریه در سال ۲۰۱۴ اعلام شد که میزان مشارکت واجدان شرایط در آن انتخابات ۷۳ درصد بود و بشار اسد نیز ۸۹ درصد آرا را کسب کرد.

با استفاده از آسوشتیدپرس، سانا و رادیو فردا