به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۰۶، ۱۴۰۱

2 کشته و 10 زخمی طی تیراندازی نیروهای امنیتی به نمازگزاران در زاهدان

 

همزمان با تظاهرات گسترده نمازگزاران در اطراف مسجد مکی زاهدان، «رصد بلوچستان» با انتشار تصاویری از حضور پر تعداد نیروهای امنیتی و خودروهای نظامی جمهوری اسلامی در سطح شهر خبر داد

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، جمعه ششم آبان به سوی معترضانی که پس از نمازجمعه امروز در خیابان‌های زاهدان تظاهرات کرده بودند، شلیک کردند.

کانال تلگرامی «رصد بلوچستان» از کشته‌شدن دو معترض و زخمی‌شدن 10 نفر دیگر بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی در زاهدان خبر داد.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی برای متفرق‌کردن نمازگزارانی که علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شعار می‌دادند به داخل و اطراف «مسجد جامع نور» سراوان گاز اشک آور پرتاب کردند.

شهروندان شهر سیب و سوران در استان سیستان و بلوچستان نیز با سر دادن شعارهای ضدحکومتی در خیابان‌های این شهر تجمع کردند که نیروهای یگان ویژه به‌سوی آنها با تیر جنگی و گاز اشک‌آور شلیک کردند.

پس از حضور گسترده مردم بلوچ در شهرهای زاهدان، سوران و سراوان، معترضان در شهر پهره (ایرانشهر) نیز بپاخاسته و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

شمار زیادی از معترضان در زاهدان پس از نماز جمعه در خیابان مزاری در این شهر تظاهرات کرده و شعار «مرگ بر بسیجی» سر دادند.

مردم بلوچ امروز در ادامه اعتراضات سراسری ایران پس از اقامه نماز جمعه در اعتراض به «جمعه خونین زاهدان»، شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «توپ، تانک، فشفشه، خامنه‌ای باید گم بشه» سر دادند.

مولوی عبدالحمید، امام جماعت مسجد مکی زاهدان و رهبر مذهبی مردم بلوچ در خطبه‌های نماز جمعه با یادآوری حادثه «جمعه خونین زاهدان» و همبستگی و همدردی با خانواده قربانیان آن حادثه، اعتراض به شرایط کنونی را حق مردم عنوان کرد.

امام جماعت مسجد مکی همچنین از همه کسانی که در داخل و خارج از کشور به انعکاس خبر جمعه خونین زاهدان اقدام کرده و مظلومیت مردم بلوچ را نشان دادند، قدردانی کرد.

درپی فراخوان از پیش اعلام شده برای برگزاری تظاهرات در زاهدان پس از نماز جمعه امروز، ده‌ها هزار شهروند بلوچ از شهرها و روستاهای استان بلوچستان پیش از برگزاری نماز در مسجد مکی این شهر حاضر شدند.

پیشتر، امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان در اظهاراتی با تاکید بر این‌که «ماموران» امنیتی جمهوری اسلامی عامل کشتار مردم در این شهر بوده‌اند، خواستار «شناسایی دقیق» و «مجازات» تمام عاملان و آمران «جمعه خونین زاهدان» از سوی مسئولان ارشد این کشور شده بود.

از سویی، شورای تامین استان سیستان‌وبلوچستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فرمانده نیروی انتظامی زاهدان و رئیس کلانتری 16 این شهر به دلیل «قصور» در جریان جمعه خونین زاهدان از سمت خود برکنار شدند.