به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مهر ۲۳، ۱۴۰۱

آغاز پنجمین هفته خیزش سراسری ایرانیان؛

 کشته‌شدن دو دختر دانش‌آموز در بوکان و اردبیل 

به گزارش هرانا، شمار کشته‌های تاییدشده اعتراضات تا جمعه به ۲۲۴ تن، ازجمله ۲۹ کودک، افزایش یافته است

خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی درحالی وارد پنجمین هفته خود شد که با وجود سرکوب سنگین و خشونت‌ روزافزون نیروهای حکومتی، اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف تشدید و اعتصابات سراسری در برخی حوزه‌ها نیز به آن افزوده شده است. براساس آخرین گزارش‌ها، تاکنون دست‌کم ۱۱۲ شهر و ۷۰ دانشگاه ایران به این خیزش سراسری پیوسته‌اند.

برای بیست‌ونهمین روز اعتراض‌هایی که با قتل حکومتی مهسا امینی ۲۲ساله در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی جمهوری اسلامی آغاز شد، پیشاپیش فراخوان‌‌های متعددی منتشر شده که مردم سراسر ایران را به ادامه اعتصاب‌ها و تجمع‌های خیابانی در روز شنبه، ۲۳ مهرماه، دعوت کرده است.

«جوانان محلات تهران» در دهمین اطلاعیه‌ خود اعلام کرده است: «از تمامی جوانان و مردم محلات تهران و سراسر ایران می‌خواهیم به نام خودشان و به نام آزادی و در هماهنگی با گروه‌های مختلف اما هم‌مسیر، روز شنبه ۲۳ مهر، از ساعت ۱۲ ظهر در تمام مکان‌هایی که مزدوران و سرکوبگران حضور ندارند، جمع شوند و شعار مرگ بر دیکتاتور سر دهند.»

«جمعی از نویسندگان مستقل ایران» نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند که روز شنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۱ تا ۱۲ روبروی ساختمان وزارت ارشاد در تهران به‌عنوان «مرجع سانسور» تجمع و تحصن می‌کنند.

«جوانان محلات تبریز»، «کمیته زنان و جوانان محلات سنندج» و گروه‌هایی در شمار دیگری از شهرهای ایران نیز فراخوان‌های مشابهی برای تجمع‌های اعتراضی روز شنبه منتشر کرده‌اند.

دانشجویان دانشگاه‌های سراسر ایران نیز برای برگزاری تجمع و ادامه اعتصاب در روز شنبه بیانیه‌ و فراخوان‌ منتشر کرده‌اند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در بیانیه‌ای با دعوت دانشجویان به «تجمع بزرگ دانشجویان دانشگاه تهران در روز شنبه ۲۳ مهرماه»، اعلام کردند که ساعت ۱۱ صبح شنبه مقابل پردیس مرکزی تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند.

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند که ساعت ۱۰ صبح روز شنبه در اعتراض به سرکوب وحشیانه در دانشگاه‌ها و بازداشت دانشجویان، و همچنین برای حمایت از مردم سنندج و مطالبه آزادی و امنیت، در محوطه این دانشگاه تجمع خواهند کرد.

«دانشجویان مستقل دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان» هم در بیانیه‌شان اعلام کرده‌اند که ساعت ۱۲:۳۰ بعدازظهر روز شنبه در سه‌راه زبان دانشگاه اصفهان تجمع اعتراضی خود را آغاز و در محوطه داخلی دانشگاه راهپیمایی می‌کنند. آن‌ها از استادان و کارکنان مبارز نیز خواسته‌اند در کنار دانشجویان در این تجمع اعتراضی شرکت کنند.

همچنین شماری از استادان دانشگاه زنجان نیز در بیانیه‌ای از تجمع‌های اعتراضی و اعتصاب دانشجویان و خیزش مردم ایران حمایت کردند.

این فراخوان‌ها و بیانیه‌ها درحالی منتشر شده است که دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی همچنان به برخوردهای خشونت‌بار با معترضان ادامه می‌دهد. 

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، هرانا، روز جمعه اعلام کرد شمار کشته‌های تاییدشده خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی تا آن روز به ۲۲۴ تن، ازجمله ۲۹ کودک، افزایش یافته است. همچنین صدها نفر هم در جریان درگیری نیروهای سرکوبگر با معترضان زخمی شده‌اند، اما شمار دقیق آن‌ها مشخص نیست.

علاوه‌بر این، هرانا تعداد تخمینی بازداشتی‌ها در جریان اعتراضات چهار هفته گذشته را نزدیک به شش‌هزار نفر اعلام کرده است. 

  • آغاز کارزار عفو بین‌الملل برای توقف کشتار حکومتی معترضان در ایران


    سازمان عفو بین‌الملل با راه‌اندازی کارزاری جمع‌آوری امضا برای «دادخواست» کشتار گسترده معترضان از جمله کودکان و زنان به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را آغاز کرد. این دادخواست از رهبران جهان می‌خواهد تا با اعتراض و اعمال فشار بر مقام‌های جمهوری اسلامی در جهت سرکوب و کشتار خونین مردم ایران تلاش کنند و در سازمان ملل یک مکانیسم مستقل را برای تحقیق و اطمینان از لغو مصونیت مقام‌های جمهوری اسلامی در قبال سرکوب و کشتار معترضان تشکیل دهند.

  • نت‌بلاکس، نهاد بین‌المللی ناظر بر اینترنت، اعلام کرد از ساعت ۱۰ صبح، یک اختلال در ترافیک اینترنت ایران وجود دارد. نت‌بلاکس در ادامه ضمن استفاده از هشتگ «مهسا امینی» اشاره کرد این اختلال، همزمان شده است با فراخوان‌های تظاهرات‌های ضد حکومتی در ایران.
  • بیست و نهمین روز از خیزش سراسری؛ قیام برای دانش‌آموزان کشته شده
    بیست و نهمین روز از خیزش سراسری مردم ایران، روز شنبه ۲۳ مهر، پس از شروع اعتصابات سراسری در چند شهر ایران با حضور دانشجویان و دانش‌آموزان آغاز و به خیابان‌ شهرهای مختلف رسید.بیست و نهمین روز از خیزش سراسری مردم ایران، روز شنبه ۲۳ مهر، پس از شروع اعتصابات سراسری در چند شهر ایران با حضور دانشجویان و دانش‌آموزان آغاز و به خیابان‌ شهرهای مختلف رسید. دانش‌آموزان دست‌کم در سنندج، سقز و تهران بار دیگر اقدام به سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی کردند. دانش‌آموزان دختر در برخی مناطق این شهرها مقنعه‌های خود را از سر باز کرده و همگام با دیگر مردم ایران، شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.
    دانشجویان دانشگاه تبریز در محوطه این دانشگاه اقدام به برگزاری تحصن کردند. ویدئوهایی از شهر تبریز منتشر شده است که بر اساس آن اعلام شده است که نیروهای یگان ویژه به سمت دانشگاه تبریز در حرکت هستند.
  • تجمع دانشجویان «دانشگاه بهشتی» در اعتراض به خشونت حکومتی
    دانشجویان دانشگاه بهشتی روز شنبه بیست و سوم مهر ماه، در اعتراض به اعمال خشونت گسترده حکومتی علیه مردم معترض و دانشجویان، به اعتصاب خود ادامه دادند. داتشجویان این دانشگاه در تجمع اعتراضی خود شعارهایی چون «حالا لای لای، حالا لای لای، بسیجی به خاک ایران میگه بای بای» و «حسین حسین شعارشون، جنایت افتخارشون» سر دادند.
  • نماینده مجلس اسرائيل در حمایت از زنان ایران موهایش را قیچی کرد

     twitter / SharrenHaskel

    شارن هسکل، نماینده مجلس اسرائيل به نشانه همبستگی با زنان ایرانی موهای خود را کوتاه کرد.

    به گزارش اورشلیم پست، این نماینده عضو حزب راست میانه‌رو «وحدت ملی» پیش از آنکه قیچی بردارد و دسته‌ای از موهای خود را در کنفرانس مسیحیان اورشلیم قیچی کند، شعار «زن، زندگی، آزادی» سر داد.

    او اعلام کرد که این اقدام را به نشانه اعتراض به مرگ مهسا امینی و به منظور اعلام همبستگی با معترضان ایرانی در مخالفت با قوانین حجاب اجباری انجام می‌دهد.

    هسکل با بیان این که زنان در ایران تظاهرات را رهبری می‌کنند، گفت: «در توصیف احترامی که برای این زنان و دختران قائلم کلمات کافی وجود ندارد. آنها برای درخواست آزادی و آینده‌ای امن برای خود و فرزندانشان زندگی‌شان را به خطر می‌اندازند.»

    ادامه مطلب...

  • تداوم اعتراضات مردمی در اردبیل
     

    بنابر گزارش‌ها، صبح روز شنبه، اولیای دانش آموزانی که در روزهای گذشته به‌دست نهادهای امنیتی در اردبیل ربوده شده بودند، با تجمع در مدرسه شاهد، خواستار آزادی فرزندان خود هستند.
    روز پنجشنبه در جمله گروهی افراد لباس شخصی‌ به دبیرستان دخترانه شاهد اردبیل، ۱۰ دختر دانش‌آموز مجروح و به بیمارستان فاطمی اردبیل منتقل شدند که یکی از آن‌ها به‌نام  اسرا پناهی در اثر خونریزی داخلی جان باخت. همچنین نیروهای امنیتی با «همکاری» مدیر مدرسه، چند دختر دانش‌آموز دیگر را نیز بازداشت کردند که از محل نگهداری و وضعیت آن‌ها اطلاعی در دست نیست. 
    ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد خودروها نیز در خیابان‌های مختلف با بوق ممتد، حمایت خود را از خیزش سراسری نشان می‌دهند.
  • مهرداد پولادی در پاسخ به علی خامنه‌ای: شما علف هرز هم نیستید
     

    مهرداد پولادی، بازیکن پیشین فوتبال باشگاهی ایران، در پاسخی به سخنان دیروز علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در حساب توییتر خود نوشت: «حتی به اندازه چند تصویر یک بیلبورد هم در جبهه خود آدم حسابی ندارید و حرف از درخت تنومند می‌زنید؛ شما علف هرز هم ‌نیستید.»
    علی خامنه‌ای علی خامنه‌ای روز جمعه در سومین واکنش رسمی به خیزش سراسری مردم ایران، ادعای «تناور» بودن «درخت جمهوری اسلامی ایران» را مطرح کرد و در سخنانی تهدید‌آمیز، گفت «غلط می‌کند کسی به فکر کندن این درخت باشد».
     
     

    پولادی در توییتش به دیوارنگاره «زنان سرزمین من» اشاره کرده است که روز پنجشنبه  در میدان ولی‌عصر تهران نصب شده بود، اما پس از اعتراض شماری از زنانی که تصویرشان در آن به کار رفته بود در کمتر از یک روز، برچیده شد.
     
  • ربایش یک شهروند به‌دست ماموران لباس شخصی در گوهردشت کرج
     

    ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد در جریان سرکوب اعتراض‌های روز شنبه در گوهردشت کرج، نیروهای سرکوبگر لباس شخصی با یک زن معترض درگیر می‌شوند و با خشونت زیاد او را می‌ربایند. دیگر شهروندان از آن زن دفاع می‌کنند، اما ماموران سلاح‌های جنگی به‌دست می‌گیرند تا به مردم شلیک کنند.
     
     

    برخی ویدیوهای دیگر از اعتراضات بعدازظهر شنبه در گوهردشت هم از تیراندازی مستقیم به‌سمت مردم معترض خبر می‌دهند.
  • شعار «توپ، تانک، فشفشه؛ آخوند باید گم بشه» در مشهد

    در بیست‌ونهمین روز خیزش سراسری ایرانیان، شهروندان معترض در مشهد با شعار «آخوند باید گم بشه» به خیابان‌ها آمدند. در تصاویر ارسال‌شده از تجمع اعتراضی مشهد، زن جوانی که روسری خود را در هوا می‌چرخاند، دیده می‌شود.
  • آغاز اعتراضات در شهرهای مختلف
     
    در پاسخ به فراخوان‌های منتشرشده در روزهای گذشته برای برگزاری تجمع اعتراضی در شهرهای مختلف ایران، از حدود ظهر روز شنبه ۲۳ مهرماه، اعتراضات در شهرهایی از جملە سقز، سنندج، مریوان، بوکان، رشت، شاهین‌شهر اصفهان و اردبیل آغاز شد.
  • کشته‌شدن دو دختر دانش‌آموز در سرکوب اعتراض‌ها در بوکان و اردبیل
     

    شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان صبح شنبه از قتل هلن احمدی، دختربچه هفت‌ساله اهل بوکان، خبر داد که هدف شلیک مستقیم قرار گرفته است. 
    بر اساس این گزارش، هلن احمدی روز چهارشنبه، ۲۰ مهرماه، هنگام بازگشت از مدرسه به خانه، در حین شعار دادن، با گلوله مستقیم نیروهای سرکوبگر کشته شده است.
     
    همین شورا جمعه‌شب نیز از حمله لباس شخصی‌ها در روز پنجشنبه به دبیرستان شاهد در اردبیل و کشته شدن یک دانش‌آموز دختر خبر داده بود. گفته می‌شود که نام این دختر «اسرا پناهی» بوده است.
    Instagram/ @tarhimchannel

    براساس این گزارش، درپی حمله پنجشنبه ۱۰ دختر دانش‌آموز به بیمارستان فاطمی اردبیل منتقل شدند که یکی از آن‌ها در اثر خونریزی داخلی جان باخته است. همچنین نیروهای امنیتی با «همکاری» مدیر مدرسه، هفت دختر دانش‌آموز دیگر را نیز بازداشت کرده‌اند و از محل نگهداری و وضعیت آن‌ها اطلاعی در دست نیست. 
    همزمان با اعلام خبر قتل اسرا پناهی و همچنین وخیم‌بودن حال یکی دیگر از دانش‌آموزان بستری در بیمارستان، گروهی از فعالان ساکن اردبیل و تبریز، فراخوان‌هایی برای برگزاری تجمعات اعتراضی در روز شنبه منتشر کردند.
  • اوباما: عقب‌نشینی دولتم از حمایت اعتراضات سال ۸۸ ایران، یک اشتباه بود
     

    باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، در گفت‌وگو با تازه‌ترین قسمت پادکست «نجات آمریکا» (Pod Save America) که روز جمعه منتشر شد، گفت که حالا با نگاهی به گذشته، فکر می‌کند عقب‌نشینی دولتش از حمایت عمومی از اعتراضات ایران در سال ۲۰۰۹ (سال ۱۳۸۸ خورشیدی) «یک اشتباه بود». 
    او همچنین تاکید کرد: «هر زمان که درخشش یا بارقه‌ای از امید و از تلاش مردم برای رسیدن به آزادی می‌بینیم، فکر می‌کنم باید آن را متذکر شویم، برحسته‌اش کنیم و با آن قدری همبستگی نشان دهیم.»
     
  • ادامه اعتصاب بازاریان در سنندج و سقز
    ویدیوهایی که به‌دست ایندیپندنت فارسی رسیده است، نشان می‌دهند کسبه و بازاریان شهرهای سقز و سنندج در روز شنبه نیز مانند روزهای گذشته، همچنان به بسته نگاه‌داشتن مغازه‌ها و اعتصاب خود  ادامه داده‌اند.