به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۲۱، ۱۴۰۳

از پیشروی اوکراین در خاک روسیه چه می‌دانیم؟

سربازان اوکراینی در یک تاسیسات گاز گازپروم در شهر سودژا در روسیه

در کورسک نیروهای اوکراینی خط مقدم جدیدی به طول ۳۰ کیلومتر ایجاد کرده‌اند. گمان می‌رود نیروهای روسیه برای مهار پیشروی باید از مناطق دیگر به این منطقه جدید درگیری اعزام شوند. گزارش‌ها حاکی است که نیروهای اوکراینی که در عمق بیش از ۱۰ کیلومتری خاک روسیه می‌جنگند تهدید کرده‌اند که درحال تصرف یک شهر کوچک منطقه‌ای هستند. این بزرگترین پیشروی اوکراین در خاک روسیه از زمانی است که مسکو جنگی تمام‌عیار را در فوریه ۲۰۲۲ علیه اوکراین آغاز کرد.


آقای زلنسکی در نطق خود از سربازان اوکراین تقدیر کرده و گفته است که او درباره عملیات در روسیه با اولکساندر سیرسکی، فرمانده ارشد ارتش، رایزنی کرده است.


او افزود: «اوکراین دارد ثابت می‌کند که می‌تواند عدالت را احیا کند و فشار ضروری را به متجاوز وارد کند.»


الکسی اسمیرنوف، سرپرست فرمانداری کورسک، گفت که در ساعات اولیه روز یکشنبه دستکم ۱۳ نفر مجروح شده‌اند که جراحات دو نفر آنها جدی است.


به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، بیش از ۷۶ هزار نفر قبلا از این ناحیه مرزی خارج شده‌اند و آقای اسمیرنوف روز یکشنبه گفت که او به مقام‌ها دستور داده است روند انتقال غیرنظامیان به جایی امن را تسریع کنند.


بنابرگزارش‌ها، نیروهای اوکراینی از آن زمان شماری روستا را تصرف کرده‌اند و همچنین درحال تهدید شهر سودژا در منطقه هستند.


روز جمعه ویدیویی منتشر شد که ظاهرا سربازان مسلح اوکراینی را نشان می‌داد که ادعا می‌کردند کنترل شهر و همچنین یک تاسیسات مهم گاز روسیه متعلق به شرکت گازپروم را در اختیار دارند.


«بی‌بی‌سی وریفای» (بخش راستی‌آزمایی بی‌بی‌سی) اکنون تایید کرده است که این تصاویر واقعا در تاسیسات گازپروم در حومه شمال غربی سودژا در روسیه در حدود ۷ کیلومتری مرز اوکراین گرفته شده است.


«بی‌بی‌سی وریفای» موقعیت یک ویدیوی دیگر که صبح جمعه پست شده بود را بررسی و تایید کرده است. این ویدیو کاروانی از نیروهای روسیه شامل ۱۵ وسیله نقلیه را در شهر کوچک اوکتیابرسکو روسیه نشان می‌دهد که آسیب دیده‌اند، سوخته‌اند و رها شده‌اند. این شهر در ۳۸ کیلومتری مرز اوکراین قرار دارد.


تصاویر ویدیویی همچنین شماری سرباز روسیه را در میان وسایل نقلیه نشان می‌دهد که برخی زخمی و برخی احتمالا کشته شده‌اند.


مسکو از آن زمان قوای کمکی به منطقه کورسک اعزام کرده است که شامل تانک‌ها و سامانه‌های راکت‌انداز می‌شود.


وزارت دفاع روسیه در جدیدترین گزارش خود در صبح روز شنبه اعلام کرد که «دفع تلاش نیروهای اوکراینی برای عملیات تهاجمی» علیه روسیه ادامه دارد.


این وزارت مدعی شد که تلاش‌های اوکراین برای «ورود به عمق خاک روسیه» خنثی شده است.


ادعاهای روسیه به طور مستقل تأیید نشده است.


آژانس اتمی سازمان ملل متحد روز جمعه از روسیه و اوکراین خواست تا «حداکثر خویشتنداری» را نشان دهند، زیرا درگیری‌‎ها به نیروگاه هسته‌ای کورسک - یکی از بزرگترین تاسیسات از این نوع در روسیه - نزدیک‌تر شده است.


رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: «باید تدابیری اتخاذ شود تا از یک حادثه هسته‌ای با پیامدهای بالقوه جدی با تشعشعات رادیواکتیو جلوگیری شود.»


این نیروگاه در حدود ۶۰ کیلومتری شمال شرقی سودژا قرار دارد.

بی بی سی  فارسی