به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۰۶، ۱۴۰۳

نتانیاهو: دست اسرائیل به همه جای ایران می‌رسد

  

از سخنرانی نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل متحد:

* امسال قصد نداشتم بیایم چون کشورم در جنگ است، اما تصمیم گرفتم بیایم تا به دروغ هایی که به کشورمان پرت می شود پاسخ دهم.

* به خودکامگان تهران پیام می‌دهیم که اگر به ما حمله کند، آن را پاسخ می‌دهیم و هیچ‌جایی در ایران نیست که دست بلند اسرائیل به آن نرسد و این در مورد کل خاورمیانه صدق می‌کند.

* حزب الله از ۸ اکتبر بیش از ۸۰۰۰ موشک به سمت ما شلیک کرده است.

* آنچه برای پایان دادن به جنگ لازم است این است که حماس تسلیم شود و گروگان‌های ما را آزاد کند و اگر تسلیم نشود، ما به جنگ ادامه خواهیم داد.

* حملات حزب‌الله شهرهای اسرائیل را به شهرهای ارواح تبدیل کرد و ما باید آن را شکست دهیم.

* فقط تصور کنید اگر تروریست‌ها اِل‌پاسو و سن‌دیگو را به شهرهای متروکه تبدیل می‌کردند، دولت آمریکا تا چه مدت این وضعیت را تحمل می‌کرد؟ اما اسرائیل تقریباً یک سال است که این وضعیت غیرقابل تحمل را تحمل کرده است. و من امروز اینجا آمده‌ام تا بگویم: بس است!

* تا زمانی که حزب‌الله به دنبال جنگ باشد، ما حق داریم برای رفع این تهدید تلاش کنیم.

* ما می‌خواهیم غزه غیرنظامی شود، از حضور یک اداره مدنی محلی در نوار حمایت می‌کنیم و اجازه هیچ نقشی برای حماس نخواهیم داد.

* دو انتخاب داریم: نفرین ایران که استبداد بدخیم خود را در سراسر خاورمیانه گسترش می‌دهد در مقابل نعمت صلح با عربستان سعودی که ثبات را در منطقه به ارمغان می آورد.

* برخلاف گفته‌های رهبران دیگر، «اسرائیل خواهان صلح است» اما با «دشمنان وحشی» و «قاتلان وحشی» روبرو است.

* کمی پس از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، ناگزیر شدیم که در «هفت جبهه» از خود دفاع کنیم، جبهه‌هایی که ایران آنها را سازماندهی کرده است.

* شورای امنیت سازمان ملل باید با فعال کردن مکانیسم ماشه، تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند.

* خطر مسلح شدن ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای را باید جدی بگیریم.

* ارتش اسرائیل بیش از نیمی از ۴۰ هزار نیروی حماس را کشته یا اسیر کرده و ۹۰ درصد موشک‌های حماس را هم منهدم کرده است.

* اگر حماس در غزه در قدرت بماند، دوباره سازماندهی می‌شود، دوباره مسلح می‌شود و دوباره به اسرائیل حمله می‌کند.

* برای این که این دور از درگیری آخرین دور درگیری باشد، باید حماس را نابود کرد.

* اینکه حماس در آینده غزه نقشی داشته باشد مضحک و شبیه نقش دادن به نازی‌ها در آلمان پس از جنگ جهانی دوم است.

* حزب‌الله لبنان  موشک‌هایش را در بیمارستان‌ها، مدارس و خانه‌های شخصی پنهان کرده است و به این ترتیب مردم لبنان را به خطر انداخته است.

* حزب‌الله زرادخانه خود را با پول ایران ساخته است.

*  اسرائیل به حملاتش ادامه می‌دهد. تا زمانی که شهروندان ما نتوانند با خیال راحت به خانه‌های خود بازگردند ما از پا نخواهیم نشست. ما ارتش ترور مستقر در مرز شمالی خود را نمی‌پذیریم.  تا زمانی که حزب‌الله راه جنگ را انتخاب کند، اسرائیل انتخاب دیگری ندارد.

نتانیاهو در سازمان ملل دو نقشه در دستش گرفت به نام‌های برکت و لعنت! او نقشه‌ای ترانزیتی که ایران را دور می‌زند برکت و نقشه ترانزیتی که شامل ایران، عراق، سوریه و دریای مدیترانه می‌شود را نقشه لعنت خواند.


* خروج تعدادی از حاضران هنگام سخنرانی نتانیاهو
تصاویر و گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که هنگام سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل، تعدادی از دیپلمات‌ها و مقام‌های کشورهای مختلف سالن را ترک کردند.
اعضای هیئت‌های نمایندگی ایران، پاکستان و ترکیه ازجمله افرادی بودند که سالن را ترک کردند.
باراک راوید، خبرنگار وب‌سایت اکسیوس، با انتشار ویدئویی خبر داد که وقتی آقای نتانیاهو وارد شد تا سخنرانی کند، «ده‌ها دیپلمات» مجمع عمومی سازمان ملل را ترک کردند.
شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز گزارش داده است هنگام آغاز سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل «تعداد زیادی» از نمایندگان کشورها سالن را ترک کردند.
در ابتدای سخنرانی و وقتی نخست وزیر اسرائیل پشت تریبون قرار گرفت، با همهمه‌ٔ بسیاری از سوی شرکت کنندگان همراه شد و ریاست جلسه با صدای بلند درخواست کرد که نظم جلسه رعایت شود. عده‌ای نیز او را تشویق می‌کردند.
در همین حال، دو سخنران که در روز جمعه پیش از آقای نتانیاهو صحبت کردند، به‌صراحت اقدامات اسرائیل را به باد انتقاد گرفتند.
یکی از این افراد رابرت گولوب، نخست وزیر اسلوونی، بود که در پایان سخرانی خود با کوبیدن مشت خود بر تریبون گفت: «آقای نتانیاهو، این جنگ را همین حالا متوقف کنید!»
شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، نیز درست پیش از نخست‌وزیر اسرائیل سخنرانی کرد و از جمله در مورد جنگ غزه گفت که این تنها یک درگیری نیست و در حالی که مشت خود را به تریبون می کوبید این جنگ را «کشتار سیستماتیک مردم بی‌گناه فلسطین» خواند. سخنان او با تشویق حضار همراه شد.


* سخنرانی تند و پرهیاهو؛ نتانیاهو اشاره‌ای به آتش‌بس نکرد(تام بیتمن- خبرنگار بی‌بی‌سی)
سخنرانی تند و پرهیاهوی نتانیاهو دو برابر بیشتر از زمان تعیین شده ۱۵ دقیقه‌ای طول کشید. این سخنرانی با تشویق‌های برخی حاضران که خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی در میانشان بودند، همراه بود.
آقای نتانیاهو هیچ اشاره‌ای به پیشنهاد آمریکا برای آتش‌بس فوری بین اسرائیل و حزب‌الله نکرد. در واقع برعکس قول داد تا زمانی که «همه اهداف محقق نشوند» به جنگ ادامه دهد.
این موضع گیری نشان دهنده رد علنی دیپلماسی آمریکا بود که تلاش می‌کرد دو طرف را به آتش‌بس ترغیب کند.
برخی در واشنگتن انتظار داشتند که آقای نتانیاهو به آن پیشنهاد اشاره کند اما به نظر رسید که این سخنرانی تلاشی برای نادیده گرفتن آن تلاش‌ باشد.
در عوض، آقای نتانیاهو همانطور که بارها قبلا گفته بود، سخنرانی خود را بر «مصیبت ایران» متمرکز کرد و از قدرت‌های جهان درخواست کرد که در مقابل ایران در کنار اسرائیل بایستند.
او گفت که «دست کشورش می‌تواند به هر نقطه‌ای از ایران و خاورمیانه برسد.»


منابع: رادیو فردا، بی‌بی‌سی، شبکه‌های اجتماعی