به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آذر ۲۵، ۱۳۹۰

رای مجلس نمایندگان آمریکا به تحریم بانک مرکزی ایران
مجلس نمایندگان آمریکا به گسترش تحریم های اقتصادی ایران از جمله تحریم بانک مرکزی این کشور رای داده است.
نمایندگان این مجلس بعدازظهر چهارشنبه طرح بودجه دفاعی آمریکا را تصویب کردند که شامل گسترش تحریم های ایران، تعلیق بخشی از کمک مالی ایالات متحده به پاکستان و صدور مجوز بازداشت نامحدود مظنونان به تروریسم است.

مجلس نمایندگان آمریکا همچنین با تصویب دو طرح دیگر، مجموعه ای از تحریم های شدید را بر ایران وضع کرده و تحریم های پیشین خود را شدت بخشیده است.
طرح ۶۶۲ میلیارد دلاری بودجه دفاعی آمریکا عصر چهارشنبه با رای مثبت ۲۸۳ نماینده در برابر ۱۳۶ رای مخالف تصویب شد.
مجلس سنای آمریکا پیش تر طرح مشابهی را تصویب کرده بود.
ابلاغ تحریم بانک مرکزی ایران به وسیله ایالات متحده پس از امضای مصوبه کنگره به وسیله باراک اوباما صورت خواهد گرفت.
تحریم بانک مرکزی ایران با هدف فشار بر این کشور برای به اجرا گذاشتن قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و توقف غنی سازی اورانیوم انجام می شود.
آمریکا در هفته های گذشته برای مقابله با برنامه اتمی ایران و همچنین در واکنش به متهم شدن ایران به تلاش برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کرده است.
کانادا و چند کشور اروپایی از جمله بریتانیا و فرانسه نیز مبادلات مالی و سرمایه گذاری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران را تحریم کرده اند.
ژاپن نیز به تازگی یکصد فرد و شرکت ایرانی را در فهرست تحریم های خود قرار داده است.
مقام های دولت آمریکا پیش تر نگرانی هایی را درباره تاثیر منفی تحریم بانک مرکزی ایران بر بازار جهانی نفت ابراز کرده بودند ولی نمایندگان کنگره با ایجاد تغییراتی در پیش نویس این مصوبه سعی کردند از تاثیر آنی بر بهای نفت بکاهند.
نگرانی از برنامه اتمی ایران با انتشار گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ماهیت نظامی برنامه هسته ای این کشور افزایش یافته است.
ایران برنامه اتمی خود را صلح آمیز می داند.
"تحریم های شکننده"مجلس نمایندگان آمریکا پیش از تصویب طرح بودجه دفاعی، دو طرح دیگر را به طور جداگانه تصویب کرد.
بر اساس یکی از طرح ها که با رای موافق ۴۱۰ نماینده در برابر ۱۱ رای مخالف به تصویب رسید، آمریکا بانک مرکزی ایران را تحریم می کند و تحریم های پیشین خود بر صنایع نفت و گاز این کشور را شدت می بخشد.
این مصوبه همچنین محدودیت هایی را بر تماس دیپلماتیک با ایران اعمال کرده است. مسدود کردن دارایی های مقام های ایرانی و منع ورود آنها به آمریکا از دیگر مفاد این مصوبه است.
مصوبه دیگر مجلس نمایندگان آمریکا نیز که با ۴۱۸ رای موافق در برابر دو رای مخالف تصویب شد، مجازات هایی را برای افراد و کشورهای طرف معامله با برنامه های تسلیحاتی ایران، سوریه و کره شمالی در نظر گرفته است.

اریک کانتور، رهبر اکثریت جمهوری خواه مجلس نمایندگان پس از تصویب این طرح ها گفت: "این دو مصوبه به طور قابل توجهی تحریم های موجود علیه ایران را شدت می بخشد و به رئیس جمهوری اختیارات بی سابقه ای را برای اعمال تحریم های شکننده بر اقتصاد این کشور اعطا می کند."

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در جلسه مطبوعاتی روز چهارشنبه از اظهار نظر درباره تدابیر در نظر گرفته شده برای تشدید در تحریم های ایران در مجلس نمایندگان خودداری کرد.

شورای ملی ایرانیان آمریکا، نیاک که از طرفداران برقراری گفت و گو بین دو کشور است، با انتقاد از این مصوبات، آن را یک ا"قدام مهم در مسیر اشتباه" عنوان کرد.

به گفته جمال عبدی، مدیر سیاستگذاری این شورا، "این مصوبات به جز مجازات مردم عادی، افزایش بهای سوخت و نزدیک تر کردن ایالات متحده و ایران به جنگ، دستاورد دیگری نخواهد داشت."
بر خلاف طرح بودجه دفاعی که پیش تر (۳۰ نوامبر) در مجلس سنا به تصویب رسیده بود، سنا باید طرح های مشابه دو مصوبه مورد اشاره مجلس نمایندگان را تصویب کند تا برای امضا به کاخ سفید فرستاده شود.
تصویب قوانین در آمریکا به تصویب دو مجلس نمایندگان و سنا و امضای رئیس جمهوری نیاز دارد.