به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۲۳، ۱۳۹۲

پوتین در نشست شانگهای:

غنی‌سازی حق ایران است
سيزدهمين نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای روز جمعه، ۲۲ شهریورماه، در شهر بيشکک، پايتخت قرقيزستان، آغاز به کار کرد.
ولاديمیر پوتين، رئیس جمهور روسیه، در سخنرانی رسمی خود در نشست سران شانگهای به برنامه هسته‌ای ايران اشاره کرد و گفت که ايران مانند هر کشور دیگر کاملا حق برخورداری از برنامه صلح‌آميز هسته‌ای، از جمله غنی‌سازی، را دارد. 
سخنان آقای پوتین در حالی بیان می شود که رهبران ایران تاکنون نتوانسته‌اند جامعه جهانی را متقاعد کنند که برنامه هسته‌ای‌شان صرفا مقاصد صلح‌آميز دارد. 


شورای امنیت که روسیه از اعضای دائم آن است، تاکنون با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته تا غنی‌سازی را متوقف کند ولی تهران تاکنون از این درخواست سرپیچی کرده و غنی‌سازی را حق خود می‌خواند. 

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، ممکن است در حاشیه همین اجلاس مذاکراتی با روسيه در زمينه‌های نظامی و انرژی نيز داشته باشد. 
يوری اوشاکوف دستيار رئيس جمهور روسيه روز گذشته اعلام کرد که قرار است فاز اول نيروگاه بوشهر ۲۴ سپتامبر، ۱۲ روز ديگر، در اختيار طرف ايرانی قرار گیرد. 

به گزارش خبرگزاری رسمی روسيه، ريا نووستی، وی همچنين خاطرنشان کرد که مسائل مرتبط به همکاری روسيه و ايران در زمينه استفاده از نيروی اتمی صلح‌آميز در ديدار قريب‌الوقوع روسای جمهور دو کشور در بيشکک مورد بحث قرار خواهد گرفت. دستيار پوتين همچنين گفت که مسکو اميدوار است مسائل مرتبط با تحويل تسليحات روسيه به ايران در ديدار روسای جمهور دو کشور در بيشکک حل و فصل شود؛ «من مطمئنم که در جريان ديدار دوجانبه در حاشيه اجلاس شانگهای، جنبه‌های مختلف همکاری نظامی-فنی دو کشور مفصل مورد بحث قرار خواهد گرفت». 

کشورهای چين، روسيه، تاجيکستان، قرقيزستان، قزاقستان و ازبکستان اعضای سازمان همکاری شانگهای هستند و سران کشورهای ايران، افغانستان، مغولستان، همچنين وزير خارجه هند و نخست وزير پاکستان به عنوان عضو ناظر در اين نشست شرکت دارند. 
در همين زمينه خبرگزاری رويترز روز ۲۲ شهريورماه گزارش داده است که کشورهای عضو شانگهای در نظر دارند ۲۹ سپتامبر منطقه تجاری آزادی را به طور آزمايشی راه‌اندازی کنند که هدف از آن آزاد کردن ارزها و نرخ بهره بانکی کشورهای عضو برای تبادلات تجاری آزاد است. 
رئيس جمهوری چين طی چند روز گذشته، قبل از عزيمت به قرقيزستان سفرهايی به کشورهای آسيای مرکزی داشت و قراردادهايی به امضا رساند. 
روسيه و چين، به‌رغم عضويت در سازمان شانگهای، در منطقه آسيای ميانه رقيب اقتصادی و سياسی همديگر هستند. 
آقای روحانی پنجشنبه ديدارهايی با روسای جمهوری چين، قزقستان، قرقيزستان و افغانستان برگذار کرد و روز جمعه نيز در حاشيه نشست سازمان ديداری دوجانبه با ولاديمیر پوتين رئيس جمهور روسيه خواهد داشت.
اين اولين سفر خارجی روحانی از زمان انتخابات رياست جمهوری است. 


روحانی در دیدار با پوتین :

روسیه میتواند در حل پرونده اتمی ایران همکاری کند 

خبرگزاری ایسنا گزارش داد حسن روحانی در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در بیشکک با ولادیمیر پوتین درباره « روابط دوجانبه و همکاری های منطقه‌ای و بین‌المللی » گفتگو کرد.

رئیس جمهور ایران با تذکر این موضوع که دولت او در صدد توسعه و گسترش روابط خود با روسیه در تمامی عرصه‌ها است، گفت : « امروز فرصت مناسبی ایجاد شده است که ایران و روسیه در مورد مسایل دوجانبه و مسایل حساس منطقه‌ای و بین‌المللی با هم تبادل نظر کنند و قطعاً این تبادل نظر در حل مسایل و مشکلات موثر خواهد بود.»
حسن روحانی یادآوری کرد که ایران خواهان حل و فصل سریع مساله اتمی ایران در چارچوب مقررات بین المللی است و افزود : « روسیه در زمینه حل مساله هسته‌ای ایران قدم‌های مهمی را در گذشته برداشته است و امروز فرصت بهتری فراهم شده تا در این زمینه بتوان با همکاری و تبادل نظر، مسایل هسته‌ای ایران را حل و فصل کرد.»
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار بر امکان همکاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی میان ایران وروسیه تاکید کرد و گفت روسیه همکاری‌های مشترک وسیعی را با ایران دنبال می‌کند.
ساعاتی قبل از انتشار خبر این دیدار، خبرگزاری مهر از قول علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گزارش داده بود که ایران از صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود مطمئن است و به همین دلیل « پرونده هسته ای ایران، یک پرونده ساختگی است.»
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تکرار اظهارات محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مبنی بر اینکه ایران خواستار راه حل "بُرد-بُرد" در پروندۀ اتمی است در ادامه گفت : « نیروگاه بوشهر به پایان رسیده و یکی از نکات مورد بحث دیدار آقای روحانی و آقای پوتین ساخت نیروگاه های بعدی است.»
علی اکبر صالحی درباره چگونگی روند تصمیم گیری درباره پرونده هسته ای ایران در دولت حسن روحانی گفت : « شیوه و مکانیزم انجام مذاکرات هسته ای روشن است. یک فردی به عنوان مسول مذاکره کننده مشخص می شود که الان جناب آقای ظریف است. در ادامه، شیوه کار مثل قبل است. کمیته هسته ای که دستگاه های ذی ربط در آن نمایندگانی دارند، بحث های فنی، سیاسی و ... را انجام می دهند و پرونده به شورای عالی امنیت ملی سپرده می شود و بعد از چکش کاری شدن این پرونده، هیات مذاکره کننده راهی مذاکرات هسته ای می شود.»
در حالیکه چند روز پیش حسن روحانی، مسئولیت پرونده هسته ای ایران را به وزارت خارجه ایران سپرد، علی اکبر صالحی در مودر نقش خود در این پرونده در مقام رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت او قدیمی ترین فرد در پرونده هسته ای ایران است.
وی افزود: « البته بنده در مذاکرات به صورت مستقیم حضور ندارم ولی سازمان انرژی اتمی در پرونده هسته ای ایران به عنوان تصمیم ساز حضور دارد.»