به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۲۵، ۱۳۹۶

حمایت روسیه، چین و آلمان از برجام

سخنگوی ولادیمیر پوتین گفته است خروج آمریکا از برجام نتایج منفی زیادی خواهد داشت

در آستانه اعلام سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، درباره ایران و به خصوص آینده توافق هسته‌ای، چند قدرت جهان از ادامه این توافق حمایت کرده‌اند.

سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه، می‌گوید کشورش مصمم به اجرای توافق هسته‌ای با ایران، به همان ترتیبی است که سازمان ملل تصویب کرده است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران که به روسیه سفر کرده، گفته است خروج آمریکا از برجام به معنی پایان این توافق است.
قرار است دونالد ترامپ پس از روزها زمینه‌چینی، عصر جمعه سیاست خود درباره ایران را اعلام کند. رسانه‌های غربی می‌گویند هرچند او قصد دارد تصمیمی علیه ایران را اعلام کند، اما احتمالا از برجام خارج نمی‌شود و تصمیم معتدل‌تری را اعلام خواهد کرد.

پیشتر اتحادیه اروپا، بریتانیا و فرانسه نیز حمایت خود را از برجام اعلام کرده بودند.

سخنگوی کرملین گفته است چنان چه آمریکا از برجام خارج شود، پیامدهای منفی بسیاری در راه خواهد بود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، گفت: "این حتما به پیش‌بینی‌پذیری، امنیت، ثبات و تلاش‌ها برای خلع سلاح هسته‌ای در سراسر جهان ضربه می‌زند."

چین هم از آمریکا خواسته است که به برجام پایبند بماند.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه گفت: "از نظر ما این توافق برای حفظ نظام خلع سلاح هسته‌ای در جهان و برای صلح و ثبات در منطقه مهم است. ما امیدواریم که همه طرف‌ها به اجرای توافق ادامه بدهند."

روز پنجشنبه هم یانگ جیچی، عضو شورای دولتی چین، در گفتگوی تلفنی با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، درباره توافق هسته‌ای صحبت کرد.

اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان هم تاکید کرد که آلمان به دنبال تداوم اجرای توافق هسته‌ای است. او گفت: "اگر آن طوری که به نظر می‌رسد، کشوری مثل آمریکا به نتیجه‌ای متفاوت برسد، ما با دیگر شرکا حتی بیشتر از قبل همکاری می‌کنیم تا انسجاممان را حفظ کنیم."

بی بی سی  فارسی