به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آبان ۰۲، ۱۳۹۶

نگراني از افزايش سيگاري‌شدن زنان و دختران

زنان در حدود ۲۰ درصد از يك ميليارد و چهارصد ميليون فرد سيگاري در سراسر جهان را تشكيل مي‌دهند و اين آمار رو به افزايش است و شيوع رو به رشد استعمال دخانيات ميان دختران، معضل مهمي به حساب مي‌آيد.

به گزارش ايسنا، طبق گزارش سازمان بهداشت جهاني در سال ۲۰۱۰ با عنوان «زنان و سلامت» اعلام شد كه آمار تبليغات دخاني براي هدف قرار دادن دختران رو به افزايش است. آمار ۱۵۱ كشور مختلف نشان مي‌دهد حدود هفت درصد دختران نوجوان سيگار مصرف مي‌كنند، در حالي كه ميزان پسران نوجوان سيگاري در اين كشورها ۱۲ درصد است. در برخي كشورها تعداد دختران و پسران سيگاري برابر است. دبيركل سازمان بهداشت جهاني دكتر مارگارت چان، در اين گزارش گفته بود كه «تامين، حفظ و ارتقاي سلامت زنان الزامي است، زيرا فوايد آن نه تنها براي نسل فعلي، بلكه براي نسل آينده نيز موثر واقع مي‌شود.»


سازمان بهداشت جهاني قصد دارد با ترغيب كشورها، به حمايت ويژه از زنان در برابر ترفندهاي صنايع دخاني بپردازد؛ چون شركت‌هاي دخانيات در سراسر دنيا قصد دارند با اغفال زنان، آنها را يك عمر در دام وابستگي به نيكوتين بيندازند. با پيروي از توصيه‌هاي اين سازمان مي‌توان آمار مرگ و مير، سكته‌هاي قلبي و مغزي، سرطان‌ها و بيماري‌هاي تنفسي رو به رشد شايع در زنان را كاهش داد. استعمال دخانيات طي قرن حاضر باعث مرگ و مير يك ميليارد نفر مي‌شود؛ بنابراين پي بردن به اهميت كاهش استعمال دخانيات در بين زنان و مبارزه با اين معضل باعث نجات جان افراد بسياري خواهد شد.

تاثيرات دخانيات بر بدن زنان
تحليل‌هاي كمي در مورد آثار مختص جنسيت و مختص تنوع نژادي در سياست‌هاي كنترل دخانيات وجود دارد، اما مطالعات نشان مي‌دهد اتخاذ سياست‌هاي يكسان كنترل دخانيات، به طور مشابه براي هر دو جنس و براي زيرگروه‌هاي مختلف جمعيتي در مردم يك كشور موثر نيست؛ به همين دليل براي نشان دادن موثرتر نيازهاي ويژه مردان و زنان در تمامي گروه‌هاي سني، نگاه از منظر جنسيت را بايد در اقدامات كنترل دخانيات مورد توجه قرار داد. در حقيقت براي حدود يك قرن، صنعت دخانيات بر هنجارها و اختلافات دو جنس بزرگ‌نمايي كرده است تا با گذاشتن تاثير منفي بر سلامت زنان و مردان، محصولات خود را توسعه دهد و شيوه‌هاي بازاريابي خود را گسترش و بازارهاي خود را توسعه دهد. سن، نژاد و طبقه اجتماعي نيز نقش كليدي در طراحي و گسترش راهبردهاي بازاريابي صنعت دخانيات دارند. نكته حايز اهميت اين است كه سياست‌هاي كنترل دخانيات بايد با اين فشارها مقابله كرده، مصرف دخانيات را كاهش داده و سلامت مردان و زنان را در جهان بهبود بخشد.

از سوي ديگر، زنان با نقش مهم خود در تربيت فرزندان مي‌توانند موجب پيشگيري از شروع مصرف مواد دخاني در نوجوانان شوند. ضمن اينكه عوارض استعمال دخانيات بر هر دو جنس يكسان نيست و در زنان به مراتب شديدتر است.

عوارض استعمال دخانيات و تفاوت‌هاي جنسيتي
عوارض اصلي استعمال دخانيات عبارتند از بيماري‌هاي قلبي - عروقي و سكته مغزي، بيماري‌هاي قفسه سينه و ريه (شامل سرطان ريه) و بسياري از سرطان‌هاي ديگر شامل سرطان دهان، حلق، حنجره، مري، معده، لوزالمعده، مثانه، كليه، خون، پستان و دهانه رحم. عموما هر دو جنس قرباني ناتواني و مرگ ناشي از اين بيماري‌ها مي‌شوند، اما شواهد روزافزوني نشان مي‌دهد كه اين بيماري‌ها اجزاي مختص جنس دارند؛ براي مثال زنان در سطوح تماس پايين‌تري با دود سيگار به سرطان ريه مبتلا مي‌شوند. بيماري آدنوكارسينوماي ريه در بين زنان سيگاري شايع‌تر از مردان سيگاري است و مي‌تواند ناشي از رفتارهاي ناشي از جنسيت مانندپك‌هاي عميق‌تر به سيگار باشد. محصولات مختص جنس خاص مانند سيگارهاي سبك نيز نشانه ديگري از اين موضوع است.

اثرات استعمال دخانيات بر سلامت ريه كه با ابتلا به بيماري‌هايي نظير سرطان و بيماري‌هاي انسدادي مزمن ريه خود را نشان مي‌دهد، بر اساس جنسيت، طبيعت متفاوتي دارند و زنان در سنين ابتدايي بلوغ و سريع‌تر به بيماري‌هاي ريه مبتلا مي‌شوند. آثار مختص جنس بر سيستم توليد مثل و توانايي جنسي زنان و مردان نيز بروز مي‌كند. اثرات استعمال دخانيات در حاملگي، متعدد است و شامل مشكلات حين زايمان و كاهش ميزان شيردهي، كاهش وزن هنگام تولد نوزاد و مرگ ناگهاني نوزاد و آثار درازمدت احتمالي بر رفتار كودك و استعداد اعتياد به نيكوتين در سال‌هاي بعدي زندگي مي‌شود.

ساير موضوعات مرتبط با سلامت زنان كه تحت تاثير استعمال دخانيات هستند، شامل سرطان گردن رحم و بيماري‌هاي استخوان و افزايش مرگ و مير ناشي از سرطان پستان در زنان سيگاري هستند. اثرات استعمال دخانيات بر سلامت كودكان و نوجوانان دختر و پسر با دقت كمتري مستند شده‌اند. شواهدي موجود است كه استعمال دخانيات بر بدن كودكان در حال رشد، اثر سوء دارد و مي‌تواند موجب افزايش ابتلاي بعدي كودكان دختر به سرطان پستان شود.

روزنامه اعتماد