به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مهر ۲۶، ۱۳۹۶

از خروج عیسی سحرخیز از ایران جلوگیری شد

عیسی سحرخیز روزنامه‌نگار و عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران روز سه‌شنبه ۲۵ مهر هنگامی که قصد خروج از ایران را داشت، از داخل هواپیما به خانه بازگردانده شد. پیشتر به او گفته شده بود که ممنوع‌الخروج نیست.

عیسی سحرخیز پس از یک دوره طولانی زندان و چند بار بازداشت و بازجویی و ۱۳ سال ممنوعیت خروج از کشور قصد داشت روز سه‌شنبه ۲۵ مهر برای یک سفر فرهنگی به اروپا بیاید اما ماموران امنیتی او را که به هواپیما سوار شده بود از آن خارج کردند و گذرنامه او را گرفتند.

این در حالی‌ست که مهر خروج هم در گذرنامه او وارد شده و چمدان او نیز تحویل هواپیما شده بود.
به گفته یکی از نزدیکان سحرخیز او پس از این اقدام اعتراض کرده و گفته است: «این چه کار خبطی‌ست که پیش از خرید بلیط و ارز و سوغاتی و ورود به فرودگاه و حتی زدن مهر خروج بر پاسپورت به فرد ممنوع‌الخروج رسما و کتبا اطلاع نمی‌دهید و موجبات آزار جسمی و روحی او و خانواده‌اش را فراهم می‌سازید و باعث تبلیغ علیه نظام می‌شوید.» اما ظاهرا پاسخی نگرفته است.

او پیش از صدور گذرنامه جدیدش درباره ممنوعیت خروج ۱۳ ساله‌اش استعلام کرده بود و پاسخ مثبت گرفته بود و به همین دلیل توانست پاسپورت جدید بگیرد.

عیسی سحرخیز قرار بود بعدازظهر روز سه‌شنبه در محل خانه ادبیات شهر برلین درباره "جهانی‌شدن و مقوله فرهنگ در دولت روحانی" سخنرانی کند.

دویچه وله