به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۱۶، ۱۴۰۳

مقام آمریکایی: زمان حمله احتمالی ایران به اسرائیل نامشخص است

  ایالات متحده از کشورهای منطقه می‌خواهد که ایران را به عدم تشدید تنش در «شرایط حساس» کنونی خاورمیانه تشویق کنند

در جریان جلسه تیم امنیت ملی در کاخ سفید برای اطلاع‌رسانی جو بایدن، رئیس جمهوری و کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا درباره آخرین تحولات منطقه، یک مقام آگاه آمریکایی گفت که تیم امنیت ملی گفته است که جزئیات و مشخصات حمله احتمالی ایران و حزب الله به اسرائیل مشخص نیست.


متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دوشنبه 15 مرداد گفت که ایالات متحده از طریق کانال‌های دیپلماتیک از برخی کشورها خواسته است تا به ایران اطلاع دهند که تشدید تنش در خاورمیانه به نفع آن نیست.


در همین حال آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز وضعیت منطقه را «لحظه‌ای بحرانی» توصیف کرده است.


بلینکن گفت که واشینگتن برای کمک به کاهش تنش‌ها در بحبوحه نگرانی‌ از احتمال حمله تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل به تلاش گسترده دیپلماسی مشغول است.


بلینکن در دیدار با همتای استرالیایی خود در واشینگتن افزود: «همه طرف‌ها باید از تشدید تنش خودداری کنند».


او ادامه داد: «همه طرف‌ها باید برای کاهش تنش‌ها گام بردارند تشدید تنش به نفع هیچ‌کس نیست، بلکه تنها منجر به درگیری بیشتر، خشونت بیشتر و ناامنی بیشتر خواهد شد.»


بلینکن روز دوشنبه با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر و بدر عبدالعطی وزیر خارجه مصر نیز گفت‌وگو کرد.


از سوی دیگر میتو میلر در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «یکی از نکاتی که به آن پرداختیم این بود که از کشورها بخواهیم پیام‌هایی را به ایران بدهند و به تهران بفهمانند که تشدید این درگیری یا حمله دیگری به اسرائیل به هیچ وجه به نفع ایران نیست».


میلر مشخص نکرد که آیا پیام‌های واشبنگتن از چه کانالی فرستاده شد و آیا به ایران رسیده است یا خیر.


او افزود: «انتظار دارم برخی از آنها این پیام را منتقل کنند و این موضوع را به دولت ایران روشن کنند».


ترور اسماعيل هنيه در تهران

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، چهارشنبه هفته گذشته در تهران ترور شد؛ عملیات ترور هنیه جرقه‌های انتقام‌جویی علیه اسرائیل را برانگیخت و نگرانی‌های بیشتری مبنی بر تبدیل درگیری در غزه به یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه را ایجاد کرد.


ایران، اسرائیل را به ترور هنیه متهم کرد و گفته است تل‌آویو را به دلیل این اقدام «مجازات خواهد کرد»؛ اسرائیل اما مسئولیت این ترور را بر عهده نگرفت.


ایران از حماس که در حال جنگ با اسرائیل در غزه است و از گروه حزب الله لبنان که فؤاد شکر فرمانده ارشد نظامی آن در حمله هفته گذشته اسرائیل به بیروت کشته شد، حمایت می‌کند.

العربیه فارسی