به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۱۲، ۱۴۰۳

گمانه‌زنی‌های جدید از چگونگی ترور اسماعیل هنیه در تهران

یک روز پس از ترور «اسماعیل هنیه» در اقامتگاهش در تهران، گمانه‌زنی‌های جدید و متفاوتی از ادعای رسمی جمهوری اسلامی، از نحوه اجرای این ترور در رسانه‌های آمریکایی منتشر شده است. نیویورک تایمز و آکسیوس در گزارش‌هایی مدعی شدند که اسماعیل هنیه با «انفجار بمبی» که پیشتر در محل اقامتش جاسازی شده بود، ترور شده است.

دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود که هنیه توسط یک «پرتابه» که ساعت حدود دو نیمه شب تهران به سوی محل اقامت او شلیک کرده‌اند، کشته شده است. بعدتر جانشین رئیس حماس در مصاحبه‌ای گفت که هنیه بر اثر اصابت موشک کشته شده است. اسرائیل تا کنون درباره نقش احتمالی خود در ترور اسماعیل هنیه سکوت کرده است.

روز پنجشنبه ۱۱ مرداد، نیویورک تایمز به نقل از هفت منبع از جمله دو ایرانی و یک مقام آمریکایی می‌گوید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، با انفجار بمبی که مخفیانه به محل اقامتش در تهران برده شده بود، کشته شد. این روزنامه آمریکایی اعلام کرد این بمب «حدود دو ماه پیش» در مهمان‌خانه متعلق به سپاه پاسداران مخفی شده بود و بامداد چهارشنبه از راه دور فعال شد.

در این گزارش آمده پنج منبع گفته‌اند وقتی حضور اسماعیل هنیه در این ساختمان تأیید شد، بمب منفجر شد و باعث مرگ او و محافظش و آسیب به ساختمان شد.

علاوه بر نیویورک تایمز، وب‌سایت خبری اکسیوس نیز  به نقل از دو منبع آگاه مدعی شد که موساد، سازمان اطلاعات و عملیات خارجی اسرائیل، با منفجر کردن بمبی که پیش‌تر در محل اقامت اسماعیل هنیه کار گذاشته بود، او را در تهران کشته است.

پیش‌تر نیویورک تایمز نیز به نقل از هفت منبع ادعا کرده بود بمبی که «دو ماه پیش‌تر» به شکل مخفیانه به اقامتگاه متعلق به سپاه پاسداران منتقل شده بود، پس از ورود رئیس دفتر سیاسی حماس از راه دور منفجر و باعث مرگ او شده است.حالا اکسیوس می‌گوید انفجار این بمب سه‌شنبه شب در تهران رخ داد، اما به شکل رسمی چند ساعت بعد و در بامداد چهارشنبه اعلام شد.

منابع اکسیوس گفته‌اند موساد از قبل دریافته بود هنیه که برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به تهران رفته بود، در چه ساختمانی و کدام اتاق در تهران اقامت خواهد داشت و بمب در همان اتاق مخفی شده بود.

بر اساس این گزارش، مأموران موساد که داخل خاک ایران بودند، بعد از دریافت اطلاعات مبنی بر حضور اسماعیل هنیه در همان اتاق، بمب را از راه دور منفجر کردند.

اکسیوس همچنین می‌گوید اسرائیل به آمریکا و دیگر متحدان خود پیش از اجرای این ترور اطلاع نداده بود.

همزمان با افزایش نگرانی‌ها از وقوع جنگ منطقه‌ای پس از ترور هنیه، خبرگزاری رویترز  به نقل از پنج منبع آگاه گزارش کرده که مقامات جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی آن در تهران، برای هماهنگی در رابطه با اقدام تلافی‌جویانه علیه اسرائیل، دیدار خواهند کرد.