به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۱۱، ۱۴۰۳

مراسم تشییع پیکر اسماعیل هنیه در تهران

 خامنه‌ای در دانشگاه تهران بر پیکر اسماعیل هنیه نماز میت خواند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، پنج‌شنبه یازدهم مرداد، بر پیکر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که روز گذشته در تهران ترور شد، نماز میت اقامه کرد.

رئیس دفتر سیاسی حماس که برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری جدید ایران، به تهران رفته بود روز گذشته به همراه یکی از محافظانش در تهران کشته شد.

خامنه‌ای، سه‌شنبه، قبل از مراسم تحلیف با هنیه دیدار کرده بود. او روز گذشته، در پیامی «خونخواهی» برای «مهمان عزیز» خود را وظیفه حکومت دانست و گفت: «در این حادثه‌ تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ خود می‌دانیم.»

رهبر جمهوری اسلامی در این پیام بر اقدام متقابل تاکید کرد و گفت: «رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت».

پس از ترور هنیه در تهران، جلسه شورای عالی امنیت ملی با حضور خامنه‌ای تشکیل شد. پیمان فلسفی، نماینده مجلس ایران به خبرگزاری «مهر» گفت: «تا آنجا که اطلاع دارم مسئولان نظام درحال برنامه‌ریزی هستند.»

دولت ایران نیز با صدور اطلاعیه‌ای سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در پی کشته شدن اسماعیل هنیه، ضمن تاکید بر «ضرورت» آتش‌بس در غزه، خاطر نشان کرد که آمریکا در ترور هنیه دست نداشت.

بلینکن در ادامه گفت: «ترور اسماعیل هنیه موضوعی است که ما از آن اطلاع یا مشارکتی در آن نداشتیم.»

پیشتر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، چهارشنبه در واکنش به تشدید تنش‌ها در منطقه پس از اعلام خبر ترور هنیه، گفت که معتقد نیست که جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه، اجتناب ناپذیر است.