به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۲۲، ۱۴۰۱

کاخ کرملین: پوتین با رئیسی و اردوغان در تهران دیدار می‌کند

کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در 19 ژوئیه با روسای جمهوری ایران و ترکیه در تهران دیدار خواهد کرد. کرملین تاکید کرد که مذاکرات صلح اوکراین در گفت‌وگوهای سه جانبه تهران مورد بحث قرار نخواهد گرفت. مقامات روسی تصریح کردند، مسئله سوریه از موضوعات مورد گفت‌وگو‌ در دیدار سه رئیس جمهوری خواهد بود.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران هم با بیان این‌که رئیس جمهوری روسیه هفته آینده به ایران سفر خواهد کرد، گفت: «برنامه‌ریزی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه اولویت رایزنی‌های روسای جمهوری دو کشور خواهد بود.»

پورابراهیمی مدعی شد که «تحریم روس‌ها توسط آمریکا و اروپا موجب شد که روسیه بیش از پیش نیازمند همکاری‌های اقتصادی با ایران شود.»

روسیه پس از حمله به اوکراین با تحریم‌های گسترده و بی‌سابقه جامعه جهانی مواجه شد و پس از پشت سر گذاشتن ایران و کره شمالی، هم‌اکنون به تحت تحریم‌ترین کشور جهان تبدیل شده است.

سفر پوتین به ایران همزمان با سفر از پیش اعلام‌ شده جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه خواهد بود.

بایدن قرار است هفته آینده به اسرائیل و سعودی سفر کند و درباره تهدید ایران و شرایط جهانی پس از حمله روسیه به اوکراین با مقامات کشورهای خاورمیانه گفتگو کند.

رئیس جمهوری آمریکا در نشست مشترک اعضای شورای همکاری خلیج با مصر، اردن و عراق در ریاض، پایتخت سعودی نیز حضور خواهد یافت.

بایدن در آستانه سفرش به خاورمیانه در یادداشتی که در روزنامه «واشینگتن‌پست» منتشر شد، گفت که واشینگتن با دوستان و شرکایش در اروپا و دیگر نقاط جهان علیه برنامه هسته‌ای ایران متحد شده و جمهوری اسلامی را منزوی کرده است.

او با اشاره به قطعنامه ماه گذشته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در محکومیت کاهش همکاری‌های تهران با آژانس گفت که فشار اقتصادی و دیپلماتیک دولت او به ایران تا زمان بازگشت این کشور به برجام ادامه خواهد یافت.

آخرین دور مذاکرات اتمی میان ایران و آمریکا با وساطت اتحادیه اروپا و بدون حضور دیگر طرف‌ها 7 تیر در دوحه برگزار شد اما به‌دلیل اصرار ایران بر خواسته‌های فرابرجامی از جمله خروج سپاه به‌ویژه «قرارگاه خاتم الانبیا» از «فهرست تروریسم» با شکست مواجه شد.

العربیه فارسی