به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۱۵، ۱۴۰۱

تجمع اعتراضی بازنشستگان در چند شهر ایران؛

 «حقوق بازنشسته زیر عباست امروز»

تجمع اعتراضی بازنشستگان در اردبیل
در ادامه اعتراضات صنفی و معیشتی در ایران این بار شماری از بازنشستگان کشوری دست‌کم در استان‌های کرمانشاه، لرستان، هرمزگان، و اردبیل تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند و کارگران پیمان‌کاری معدن مس سونگون در آذربایجان شرقی نیز دست به اعتصاب زدند.

بر اساس گزارش‌های شهروندی منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، روز سه‌شنبه ۱۴ تیر بازنشستگان کشوری در استان کرمانشاه در مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی تجمع کردند و پس از آن تا میدان فردوسی کرمانشاه راهپیمایی کردند و شعارهایی از جمله «قالیباف دروغگو شعار توخالیه، رییس مجلس تویی یخچال ما خالیه»، «تحقیر و حبس و زندان، دیگر اثر ندارد»، «هم مجلس، هم دولت، دروغ میگن به ملت»، «بازنشسته به پا خیز، برای رفع تبعیض» سر دادند.

معترضان همچنین شعار دادند: «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، حقوق بازنشسته، زیر عباست امروز.»

همچنین گزارش شده است که عده‌ای از بازنشستگان معترض در بندرعباس تجمع برگزار کرده اند.

معترضان خواستار اجرای مصوبات شورای عالی کار و افزایش حقوق خود بر اساس آن هستند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، نایب رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران در واکنش به سخنان محمد مخبر واکنش نشان داد.

بنا بر این گزارش که ساعاتی پس از انتشار حذف شد، مخبر در جلسه رسمی هیئت دولت گفته است «بازنشستگان فقط مصرف‌کننده هستند و هیچ گونه سود یا مزایایی برای ما ندارند» و «اضافه کردن حقوق آنها فقط بار مالی دولت را بالا می‌برد و از طرف دیگر سایر صنوف هم برای افزایش حقوق خود به خیابان‌ها می‌آیند و این نباید به یک روش برای زیاده‌خواهی تبدیل بشود.»

نایب رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران تأکید کرد: «این اظهارات مدت‌ها است در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود» و آقای مخبر تاکنون آن را تکذیب نکرده، «باعث تأسف ما بازنشستگان است که چنین تفکری در هیئت دولت حاکم است.

علاوه بر تداوم اعتراضات بازنشستگان، گزارش‌ها حاکی از اعتصاب کارگران معدن مس سونگون در ورزقان استان آذربایجان شرقی است.

این کارگران در اعتراض به «تبعیض در حقوق و مزایا» میان کارگران رسمی و پیمان‌کاری، از کار دست کشیده‌اند.

همچنین در ادامه اعتراضات صنفی، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی این شهر در اعتراض به «کاهش ظرفیت آزمون دستیاری کارورزان» تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تداوم و گسترش اعتراضات در ایران در پی اوج گرفتن گرانی و تورم و افزایش مشکلات معیشتی مردم، در حالی است که جانشین نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران گفته است برای دفاع از «دستاوردهای انقلاب اسلامی و مبانی ارزشی و اعتقادی باید نیروهایی تربیت شوند تا بدون ترس و واهمه» دستشان روی ماشه اسلحه باشد.


صدای آمریکا