به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۲۸، ۱۴۰۱

نشست سران ایران، روسیه و ترکیه

 اردوغان با خامنه‌ای دیدار کرد 

روسای جمهوری روسیه و ترکیه قرار است در تهران در چارچوب نشست سه‌جانبه سران کشورهای ضامن روند آستانه با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند. این نشست یک روزه که قرار است امروز، سه‌شنبه ۲۸ تیر در تهران برگزار شود به مسائل مربوط به تحولات سوریه و همچنین معادلات مربوط به دولت بشار اسد و گروه‌های مخالف او می‌پردازد. 

رجب طیب اردوغان که دوشنبه شب وارد تهران شده بود، صبح سه‌شنبه در کاخ سعد آباد از سوی ابراهیم رئيسی مورد استقبال قرار گرفت. پوتین هم قرار است امروز به تهران بیاید و با رهبران ایران و ترکیه دیدار کند. 

شب گذشته ابتدا بیشتر رسانه‌ها در ایران خبر داده بودند که ولادیمیر پوتین وارد تهران شده است. اما ساعاتی پس از انتشار این خبر این رسانه‌ها بدون ارائه توضیحی این خبر را از خروجی خود حذف کردند. گفته می‌شود هواپیمایی که دیشب از مسکو وارد ایران شده، حامل وسایل و تجهیزات مربوط به رئيس جمهوری روسیه بوده که معمولا یک روز زودتر از حضور پوتین، به کشور مقصد فرستاده می‌شود. 


رسانه‌ها در ایران همچنین خبر داده‌اند که پوتین علاوه بر دیدار با رئيسی به ملاقات علی خامنه‌ای نیز خواهد رفت. اردوغان ظهر روز سه‌شنبه پس از دیدار با رئيسی با رهبر ایران دیدار و گفتگو کرد. رسانه‌های ایران هنوز گزارشی در خصوص جزئيات این ملاقات منتشر نکرده‌اند. 


دور جدید نشست سه‌جانبه ایران، ترکیه و روسیه پیش از این چندین بار به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده بود و بالاخره پس از مدت‌ها بار دیگر رهبران سه کشور در تهران قرار است در خصوص موضوعات مختلف منطقه‌ای به ویژه مسئله سوریه با یگدیگر دیدار و گفتگو کنند. این نخستین سفر پوتین و اردوغان به تهران از زمان روی کار آمدن ابراهیم رئيسی به عنوان رئيس جمهوری ایران است. 


علاوه بر دیدارهای دوجانبه پوتین و اردوغان با مقام‌های ایران، قرار است نشستی دوجانبه میان رهبران دو کشور ترکیه و روسیه نیز در تهران برگزار شود. از زمان حمله روسیه به اوکراین، این دومین سفر خارجی پوتین به شمار می‌رود که در هر دو سفر هم با ابراهیم رئيسی دیدار و گفتگو می‌کند. رئيس جمهوری روسیه پیش از این برای حضور در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر به ترکمنستان رفته بود. 


کرملین: سفر پوتین به تهران قطعی است

تماس تلفنی رئیسی و پوتین همزمان با نشست شورای حکام؛ تبادل نظر در مورد برجام

دور جدید نشست سه‌جانبه کشورهای ضامن روند آستانه در حالی در تهران برگزار می‌شود که اوضاع در مناطق مرزی سوریه و ترکیه بحرانی گزارش داده می‌شود. 


کردهای سوریه در هفته‌های اخیر از ایران و روسیه خواسته‌اند در مقابل حملات و خطرات ترکیه از آنها دفاع کنند. از سوی دیگر ستیزه‌جویان مستقر در ادلب که عموما از سوی ترکیه حمایت می‌شوند از سوی روسیه و ارتش سوریه تحت فشار قرار دارند. 


مخالفت روسیه با ادامه ارسال کمک‌های فرامرزی از  طریق باب الهوی برای مردم در شمال سوریه، اوضاع برای آخرین سنگر مخالفان دولت بشار اسد در این کشور را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است. 


در چنین شرایطی رهبران کشور در حالی با یکدیگر وارد گفتگو خواهند شد که منافع و نگرانی‌های متضاد آنها روند دشواری را پیش‌روی این مذاکرات قرار داده است.

 یورونیوز فارسی