به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۰۷، ۱۴۰۱

سیلاب در ۱۰۰ شهرستان و ۳۰۰ روستای ایران؛ ۳۲ نفر در چهار استان کشته شدند

در حالی که مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران ایران شرایط جوی در بیشتر نقاط کشور را «خطرناک» اعلام کرده، ریزش سیلاب در ۱۰۰ شهرستان و ۳۰۰ روستای کشور ادامه دارد و طی یک روز ۳۲ کشته و ۳۰ مفقود در چهار استان بر جا گذاشته است.

استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد، فارس، بوشهر، سمنان، البرز، قزوین، قم، تهران، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان و شمال خراسان شمالی، هرمزگان و خوزستان از روز پنجشنبه ششم مرداد شاهد بارندگی های شدید و همراه با سیلاب در برخی مناطق بودند.

مهدی ولی‌پور، رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر از کشته شدن ۳۲ نفر در سیلاب‌های اخیر خبر داده و به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است: «تا ساعت ۱۲ هفتم مرداد، ۵۷ نفر از هموطنان در ۱۸ استان کشور بر اثر سیل و آبگرفتگی، فوت یا مفقود شدند.»

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، روز جمعه گفت با توجه به وجود توده‌های بارشی مختلف و همچنین تداوم فعالیت سامانه بارشی «مونسون» در کشور، مردم از قرار گرفتن در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌های سیل و همچنین حضور در نقاط کوهستانی پرهیز کنند.

سازمان هواشناسی نیز روز جمعه در بسیاری از استانهای ایران وضعیت «هشدار قرمز» اعلام کرد. به گزارش این سازمان در حال حاضر خطر سیلاب ۲۶ استان ایران را تهدید می‌کند.

صبح پنجشنبه ششم مرداد نیز در استان‌ تهران ریزش بارش سیل‌آسا همراه با چند کشته بود. به طوری که رانش زمین و جاری شدن سیل در منطقه امام‌زاده داوود در شمال تهران دستکم جان ۷ تن را گرفت و بیش از ۱۴ نفر نیز مصدوم شدند.

هفته گذشته نیز بارندگی شدید و سیلاب ناشی از آن در استهبان استان فارس ۳۲ کشته بر جا گذاشت.

صدای آمریکا