به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۲۸، ۱۴۰۱

مقام پیشین آمریکایی:

رویکرد ضعیف بایدن در قبال ایران تهدیدی برای آمریکاست 

تیکی هیلی: بایدن در زمانی که باید قدرت نشان بدهد، با امتناع از ایستادگی در برابر رژیم ایران  ضعف خود را آشکار می‌کند 

نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد، با انتقاد شدید از رویکرد دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، می‌گوید «رویکرد ضعیف» دولت به مسئله ایران «تهدیدی برای آمریکا» است.

هیلی در بیانیه‌ای که در جریان سفر بایدن به خاورمیانه در وبگاه «نشنال ریویو» منتشر شد، اعلام کرد: «در حالی که رژیم ایران به روسیه پهپاد می‌فروشد و به نیروهای آمریکایی حمله می‌کند، بایدن باز می‌خواهد با آیت‌الله‌ها معامله کند. این یک سیلی به صورت اسرائیل و متحدان عرب ما و تهدیدی برای آمریکاست.»

سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل افزود: «بایدن در زمانی که باید قدرت نشان بدهد، با امتناع از ایستادگی در برابر رژیم ایران، ضعف خود را آشکار می‌کند.»

به گفته «نشنال ریویو»، مسئله ایران موضوع اصلی سفر ریاست‌جمهوری آمریکا به خاورمیانه بود. وی در جریان سفر خود متعهد شد تا در قبال برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ایران «سخت‌گیر» بماند، و گفت در صورت لزوم از نیروی نظامی به عنوان «آخرین گزینه» استفاده خواهد کرد.

بایدن درباره احیای «برجام» از جهات مختلفی تحت فشار بوده است. از یک طرف رژیم ایران اصرار می‌کند به عنوان یکی از پیش‌شرط‌های احیای «برجام»، سپاه پاسداران باید از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی تحت تعقیب آمریکا خارج شود.

از سوی دیگر، اکثریتی دوحزبی در سنای آمریکا در ماه مه به طرحی رای دادند که بر اساس آن هرگونه توافق هسته‌ای با تهران باید حمایت رژیم ایران از تروریسم را مورد بازخواست قرار دهد، و طبقه‌بندی تروریستی و مجموعه تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران باید به هر ترتیبی حفظ شود.

در ماه آوریل نزدیک پنجاه مقام نظامی بازنشسته آمریکایی نامه‌ای سرگشاده نوشتند و در آن از تلاش بایدن برای احیای توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کردند، و گفتند این توافق به احتمال زیاد «به تجاوز انفجاری فوری رژیم ایران» می‌انجامد.

هجده عضو دموکرات کنگره نیز در همان ماه جلسه‌ای برگزار و توافق احتمالی دولت بایدن با رژیم ایران را محکوم 

کردند، و نگرانی‌ خود را درباره امتیازات احتمالی که کاخ سفید مایل است به تهران بدهد، ابراز کردند. 

دبی - العربیه فارسی