به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۲۶، ۱۴۰۳

ضرب الاجل آمریکا به اسرائیل: اگر تا ۱ ماه دیگر بحران در غزه سامان نیابد، ارسال تسلیحات قطع می‌‌شود

 -

یورونیوز : همزمان و در حالی که اسرائیل تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا و بریتانیا علیه ایران را ستود، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر گفت که اسرائیل به آمریکا گوش می‌دهد اما خودش تصمیم خود را می‌گیرد. واشنگتن می‌گوید خواهان جنگی تمام عیار در خاورمیانه نیست.

نتانیاهو به دنبال حمله پهپادی حزب‌الله به یک پایگاه نظامی در نزدیکی حیفا که منجر به کشته شدن دست‌کم چهار سرباز و مجروح شدن بیش از ۶۰ نفر شد، وعده داد که حمله به حزب‌الله لبنان بسیار سخت خواهد بود و تلافی خواهد شد.

در آخرین تحولات، ۲۱ نفر در حمله هوایی اسرائیل به شمال لبنان کشته شدند و اتحادیه اروپا بار دیگر حملات صورت گرفته علیه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان را که به زخمی‌شدن پنج کلاه آبی منجر شد، محکوم کرد.

بر اساس آمار وزارت بهداشت غزه شمار قربانیان حملات اسرائیل در این باریکه از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تا به امروز از ۴۲ هزار و ۲۸۰ نفر و شمار فلسطینی‌های زخمی‌شده از ۹۸ هزار و ۶۸۰نفر فراتر رفته است.

آمریکا: اگر اسرائيل بحران بشردوستانه در غزه را تا یک ماه آینده سامان نبخشد، ارسال تسلیحات با مشکل روبرو می‌شود

به گزارش رویترز به نقل از گزارش‌ها و منابع، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به اسرائيل هشدار دادند که باید طی ماه آینده اقداماتی برای بهبود وضعیت بشردوستانه در غزه انجام دهد تا از هرگونه اقدام قانونی که ممکن است بر کمک‌های نظامی آمریکا تأثیر بگذارد، جلوگیری شود.


بنابر نامه‌ای که به تاریخ ۱۳ اکتبر نوشته شده وزرای خارجه و دفاع آمریکا خطاب به همتایان اسرائیلی خود نوشتند: «ما در این نامه نگرانی عمیق دولت ایالات متحده را در مورد وخامت اوضاع بشردوستانه در غزه ابراز می‌کنیم و خواستار اقدام فوری و پایدار توسط دولت شما در ماه جاری برای تغییر این روند هستیم.»


واشنگتن از آغاز جنگ اسرائیل و حماس، به طور مکرر این کشور را تحت فشار قرار داده تا شرایط بشردوستانه در غزه را بهبود بخشد. با این حال، دولت بایدن تاکنون محدودیت‌هایی بر کمک‌های نظامی ایالات متحده به اسرائیل اعمال نکرده است.

ماکرون: نتانیاهو فراموش نکند کشورش با رای سازمان ملل بنا شده است

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه ۱۵ اکتبر از اسرائیل خواست که به تصمیمات سازمان ملل متحد احترام گذاشته و آن‌ها را اجرا کند.

تنش‌ها میان بنیامین نتانیاهو و امانوئل ماکرون از هفته گذشته که رئیس جمهوری فرانسه «تنها راه پایان دادن به درگیری‌ها» را توقف صادرات تسلیحات به اسرائيل دانست، شدت گرفته است.

فرانسه بارها حملات اسرائیل به نیروهای حافظ صلح صلحسازمان ملل در جنوب لبنان که شامل سربازان فرانسوی نیز می‌شود را محکوم کرده است.

آقای ماکرون در نشست هفتگی کابینه فرانسه با اشاره به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در نوامبر ۱۹۴۷ که طرح تقسیم فلسطین به یک کشور یهودی و یک کشور عرب را تصویب کرد، گفت: «آقای نتانیاهو نباید فراموش کند که کشورش به‌واسطه رای سازمان ملل تاسیس شد.»

او افزود: «اکنون نمی‌توان تصمیمات سازمان ملل را نادیده گرفت.»

بریتانیا چند سازمان شهرک‌نشینان اسرائيلی در کرانه باختری را تحریم کرد

بریتانیا روز سه‌شنبه چند سازمان‌ شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری را تحریم و اعلام کرد که این سازمان‌ها در خشونت علیه جوامع فلسطینی نقش داشتند. بریتانیا همچنین از اسرائیل خواست که «توسعه شهرک‌نشینی در اراضی فلسطینی» را متوقف کند.

بنابر اعلام وزارت خارجه بریتانیا، این تحریم‌ها هفت پایگاه یا سازمان شهرک‌نشین را که «در تسهیل، تحریک، ترویج یا ارائه حمایت از فعالیت‌هایی که به نقض جدی حقوق بشر فلسطینیان منجر می‌شوند» هدف قرار داده است.

دیوید لمی، وزیر خارجه بریتانیا با اشاره به حملات شهرک‌نشینان به مدارس و خانواده‌های دارای کودکان خردسال، گفت: «بی‌عملی دولت اسرائیل باعث ایجاد فضایی از مصونیت شده که در آن خشونت‌های شهرک‌نشینان بدون هیچ نظارت و کنترلی افزایش یافته است.»

او افزود: «دولت اسرائیل باید با خشونت شهرک‌نشینان مقابله و توسعه شهرک‌نشینی در اراضی فلسطینی را متوقف کند.»

تحریم‌های جدید که دارایی‌های این سازمان‌ها را مسدود می‌کند، سومین مجموعه از اقدامات علیه افرادی است که در خشونت‌های شهرک‌نشینان در کرانه باختری دست دارند.

بیشتر کشورها شهرک‌های یهودی‌نشینی که بر روی اراضی که اسرائیل در جنگ خاورمیانه ۱۹۶۷ اشغال کرده، ساخته شده‌اند را غیرقانونی می‌دانند و توسعه این شهرک‌ها برای دهه‌ها یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات میان اسرائیل، فلسطینیان و جامعه بین‌المللی بوده است.