به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۲۲، ۱۴۰۳

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در واکنش به حمله موشکی به اسرائیل

 پزشکان بدون مرز: هزاران نفر در اردوگاه جبالیا گرفتار شده‌اند

رادیو فردا: سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید هزاران نفر در اردوگاه جبالیا در غزه گرفتار شده‌اند؛ جایی که از اهداف حملات نیروهای اسرائیلی است.


سارا ویلستکه، هماهنگ‌ کننده‌ پروژه پزشکان بدون مرز، امروز جمعه ۲۰ مهرماه در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: «هیچ‌کس اجازه ورود یا خروج [به این اردوگاه را] ندارد؛ هر کسی که برای این کار تلاش کند، به او شلیک می‌شود.»


به گفته خانم ویلستکه، پنج نفر از کارکنان سازمان پزشکان بدون مرز نیز در جبالیا گرفتار شده‌اند.


خبرگزاری رسمی فلسطینی هم اعلام کرده است که بر اثر حملات اسرائیل به اردوگاه جبالیا از صبح امروز تا کنون دست‌کم ۱۵ نفر کشته شده‌اند، از جمله در مدرسه‌ای که افراد بی‌خانمان در آن پناه گرفته بودند.


اداره دفاع مدنی غزه نیز اعلام کرد که ده‌ها نفر در همان مدرسه بر اثر شلیک‌های کوادکوپتر اسرائیلی زخمی شده‌اند.


ارتش اسرائیل تاکنون دربارۀ این مکان توضیحی نداده، اما پیش‌تر اعلام کرده بود که شبه‌نظامیان گروه حماس از چنین پناهگاه‌هایی به‌عنوان پوشش استفاده می‌کنند. گروه افراطی حماس این ادعا را رد کرده است.


برخی منابع فلسطینی می‌گویند که در حملات نظامی اسرائیل در روز جمعه دست‌کم ۳۴ فلسطینی در سراسر نوار غزه کشته شدند که تقریباً نیمی از آن‌ها مربوط به اردوگاه جبالیا است.


تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در واکنش به حمله موشکی به اسرائیل


دولت جو بایدن از گسترش تحریم‌ها علیه ایران در بخش‌های نفت و پتروشیمی در واکنش به حمله موشکی تهران به اسرائیل خبر داد.


به گزارش رویترز، تحریم‌های جدید بخش‌های کلیدی اقتصاد ایران را هدف قرار می‌دهد و هدف آن محروم کردن حکومت ایران از بودجه برای حمایت از برنامه‌های هسته ای و موشکی این کشور است.


جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های جدید همچنین شامل اقداماتی علیه شناورهای حامل نفت ایران به سمت خریداران در سراسر جهان، موسوم به «ناوگان ارواح»، است.


وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۱۶ شرکت و ۱۷ کشتی را که در حمل و نقل محصولات نفتی و پتروشیمی در حمایت از شرکت ملی نفت ایران مشارکت داشته‌اند تحریم کرده است.


به نوشته این بیانیه، خزانه‌داری آمریکا اکنون می‌تواند «هر فردی را که مصمم به فعالیت در بخش‌های نفت و پتروشیمی اقتصاد ایران باشد تحریم کند».


همزمان، وزارت خارجه ایالات متحده نیز اقداماتی برای مختل کردن جریان تامین مالی برنامه‌های تسلیحاتی ایران و حمایت از «نیابت‌ها و شرکای تروریست‌ها» انجام داد و تحریم‌هایی علیه شش نهاد درگیر در تجارت نفت ایران و شش کشتی وضع کرد.


ایران شامگاه دهم مهرماه حدود ۲۰۰ موشک به سوی اسرائیل شلیک کرد و اسرائیل متعهد شده است که به آن حمله پاسخ خواهد داد.


سپاه از کشف جسد نیلفروشان دو هفته پس از کشته شدن خبر داد


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو هفته پس از کشته شدن عباس نیلفروشان در حملۀ اسرائیل به مقر فرماندهی حزب‌الله لبنان، از کشف جسد او خبر داد.


عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه، بعدازظهر جمعه ششم مهر در حملۀ هوایی اسرائیل به منطقۀ «ضاحیه» در حومه جنوبی بیروت کشته شد؛ همان حمله‌ای که به کشته شدن حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، و شمار دیگری از فرماندهان این گروه نیز انجامید.


سپاه پاسداران در اطلاعیه امروز خود جزئیات بیشتری در مورد کشف جسد عباس نیلفروشان ارائه نداده و صرفاً تأکید کرده است کشف جسد او نتیجۀ «تلاش‌های شبانه‌روزی» بوده است.


جسد حسن نصرالله، به‌گفتۀ حزب‌الله لبنان، دو روز پس از این حمله از دل آوار ساختمان‌هایی در ضاحیه که مقر فرماندهی حزب‌الله در تونل‌های زیرزمینی آن ساخته شده بود، پیدا شد.


محمود قماطی، نایب‌رئیس شورای سیاسی حزب‌الله لبنان بعداً به خبرگزاری رویترز گفت که جسد نصرالله در لبنان است و هر زمانی که شرایط اجازه دهد، در ضاحیه در جنوب بیروت به خاک سپرده خواهد شد.


دو صلح‌بان دیگر سازمان ملل در حمله اسرائیل زخمی شدند


تنها یک روز پس از زخمی‌شدن دو عضو اندونزیایی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان، موسوم به «یونیفیل»، در حملۀ اسرائیل، دو صلح‌بان‌ دیگر نیز زخمی شدند.


ارتش اسرائیل امروز جمعه بیستم مهرماه با تأیید این واقعه ادعا کرد که نیروهایش در حال مقابله با یک «تهدید» بوده‌اند.


در بیانیۀ ارتش اسرائیل آمده که ساعت‌ها پیش از این رویداد، از نیروهای یونیفیل خواسته شده بود که به جایی امن‌تر بروند.


در واکنش به این واقعه، وزارت خارجه فرانسه سفیر اسرائیل را احضار کرد و خواستار توضیح دربارۀ دلیل تیراندازی نیروهای این کشور در نزدیکی مقر‌های نیروهای یونیفیل ازجمله در ناقوره در جنوب لبنان شد.


وزارت خارجه فرانسه حوادثی از این دست را «نقض فاحش قوانین بین‌المللی» خوانده و خواستار توقف فوری آن شده است.


فرانسه در یونیفیل حدود ۷۰۰ عضو دارد.


دیروز پنجشنبه نوزدهم مهرماه هم در حادثه‌ای دیگر، بر اثر تیراندازی نیروهای اسرائیلی، دو صلح‌بان زخمی شده‌بودند؛ موضوعی که اعتراض ایتالیا و ایرلند را به‌دنبال داشت.


دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، در توجیه رویداد پنجشنبه گفته بود که نیروهای یونیفیل باید حدود پنج کیلومتر به سمت شمال نقل‌مکان کنند و از منطقۀ درگیری نیروهای اسرائیل با حزب‌الله لبنان دور شوند.


یونیفیل با اشاره به ماهیت مأموریتش، درخواست انتقال به جایی دیگر را رد کرده بود.