به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۲۶، ۱۴۰۳

یحیی سِنوار کشته شد

  

رسانه‌های اسرائیل از کشته‌شدن یحیی سنوار پس از تایید آزمایش دی‌ان‌ای او خبر می‌دهند. رادیو ارتش اسرائیل کشته شدن یحیی السنوار، رهبر حماس در غزه را تایید و اعلام کرد که یگان چترباز، گردان ۴۵۰ و یگان ویژه کفیر در عملیات کشتن یحیی سنوار در رفح نقش داشتند.

روزنامه اسرائیلی «یدیعوت احارونوت» نیز خبر داده «محمود حمدان» و «هانی حمیدان» دو تن از فرماندهان ارشد حماس نیز به همراه یحیی سنوار در عملیات رفح کشته شدند.

سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل نیز خبر کشته شدن یحیی السنوار را اعلام کرد.

ارتش اسرائیل با نشر صحنه‌های ویدیویی و تصاویری از عملیاتی که در «تل السلطان» در شهر رفح در جنوب نوار غزه، یحیی السنوار، رهبر حماس را هدف گرفته است، منتشر کرد.

زسانه‌های اسرائیل می‌گویند سربازان ارتش خیلی اتفاقی و بدون برنامه‌ریزی قبلی در جنوب غزه (رفح) با یک گروه از جنگجویان حماس مواجه شده و پس از درگیری سه نیروی حماس کشته می‌شوند که پس از بررسی اجساد متوجه می‌شوند یکی از آنان بسیار شبیه به سنوار است.

ارتش اسرائيل امروز در جنوب غزه یک ساختمان مسکونی را هدف قرار داد که تصور می‌رفت افراد حماس در آنجا جمع شده‌اند. رسانه‌های اسرائیل می‌گویند ارتش این کشور جسد سه نفر را پیدا کرده که یکی از آنها بسیار شبیه یحیی سنوار است.

براساس این گزارش‌ها نمونه‌های دی‌ان‌ای این سه جسد برای تأیید به نهادهای اسرائیل ارسال شده است. نهادهای اسرائیلی نمونه دی‌ان‌ای سنوار را از زمانی که ۲۳ سال در زندان این کشور بود، در دست دارند.


درباره یحیی سنوار

یحیی سنوار در ماه اوت پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی سابق حماس درتهران به عنوان جانشین او انتخاب شد.

او پیش از این به عنوان رهبر این گروه در نوار غزه خدمت می‌کرد، سمتی که در سال ۲۰۱۷ به عهده گرفت.

سنوار در حال حاضر در صدر فهرست افراد تحت تعقیب اسرائیل قرار دارد. سازمان‌های امنیتی این کشور معتقدند که او مسئول اصلی حملات بی‌سابقه ۷ اکتبر در سال گذشته به جنوب اسرائیل بود که در آن بیش از ۱۲۰۰ نفر کشته شدند و ۲۵۱ نفر به عنوان گروگان گرفته شدند.

او در سال ۱۹۶۲ در اردوگاه پناهندگان خان یونس در جنوب غزه به دنیا آمد.

سنوار در اواخر دهه ۱۹۸۰، سرویس امنیتی حماس موسوم به «مجد» را تأسیس کرد که گفته شده فلسطینیانی که با اسرائیل همکاری می کردند را هدف قرار می‌داد.

او بیشتر عمر خود را در زندان اسرائیل گذرانده است و پس از سومین دستگیری در سال ۱۹۸۸ به چهاربار حبس ابد محکوم شد.

سنوار یکی از ۱۰۲۷، اسیر فلسطینی و عرب اسرائیلی بود که در سال ۲۰۱۱ در مبادله با گیلاد شالیت، یک سرباز اسرائیلی که بیش از پنج سال در غزه در زندان بود، توسط اسرائیل آزاد شد.