به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مهر ۲۱، ۱۴۰۳

مرگ ویکتوریا روشچینا، روزنامه‌نگار اوکراینی در زندان روسیه

 

ویکتوریا روشچینا، روزنامه نگار مستقل اوکراینی در زندان روسیه درگذشت. گزارشگران بدون مرز نوشت: “بر اساس نامه وزارت دفاع روسیه که خانواده ویکتوریا روشنچیا دریافت کرد، وی ۲۹ شهریور در روسیه در اسارت درگذشت”.

به نوشته فرانس انفو، این روزنامه‌نگار که برای نشریه مسقل اوکراینی “اوکراینسکا پراودا” کار می کرد، از ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ هنگام سفر به سرزمین های اشغالی اوکراین از طریق روسیه، ناپدید شده بود.

مقامات روسی با وجود درخواست‌های بی‌وقفه خانواده‌اش، مقامات اوکراینی و گزارشگران بدون مرز هرگز اطلاعاتی در مورد بازداشت وی ارائه ندادند.

به گزارش رسانه‌های محلی، روشچینا در ژوئیه ۲۰۲۳ از اوکراین به لهستان رفت و قصد داشت از طریق روسیه به شرق اوکراین سفر کند، اما در تاریخ سوم آگوست ناپدید شد. او در آخرین تماس خود گفته بود که چندین روز در حال عبور از بازرسی‌های مرزی بوده است، اما نگفته بود کجا قرار دارد.

به گفته ژَن کاوالیه، مسئول اروپای شرقی و آسیای مرکزی این سازمان، “آنها باید همه شرایط بازداشت و مرگ او را روشن کنند”.

بر اساس اعلام گزارشگران بدون مرز، ویکتوریا روشچینا سیزدهمین روزنامه‌نگاری است که “به دلیل تهاجم روسیه در ۵ اسفند ۱۴۰۰” جان خود را از دست داده.

۱۹ روزنامه نگار هنوز توسط روسیه به دلیل کارشان در زندان هستند که مسکو در مورد بازداشت برخی از آنها از ارائه اطلاعات خودداری می کند.

ایران امروز