به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۳۰، ۱۴۰۳

حملات سنگین اسرائیل به زیرساخت‌های مالی حزب‌الله در بیروت

 حسن نصرالله در ژانویه 2021 اذعان کرده بود که منبع تامین مالی این موسسات ایران است

جنگنده‌های اسرائیلی، طی ساعات گذشته 16 بار مراکز مالی «انجمن قرض الحسنه» وابسته به حزب الله در مناطق مختلف لبنان به ویژه در حومه جنوبی بیروت را هدف قرار دادند.


تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است میزان ویرانی‌ مقر «بانک مرکزی» حزب‌الله را نشان می‌دهد.


هدف از این حملات اسرائیل

آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل دیروز در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی «ایکس» تاکید کرد که مراکز مالی «انجمن قرض الحسنه» در تأمین مالی فعالیت‌های حزب الله علیه اسرائیل مشارکت داشته است».


مقامات اسرائیلی همچنین گفته‌اند که هدف از این حملات آسیب رساندن به مراکز مالی و دارایی‌های حزب الله و همچنین تضعیف روابط آن با جامعه لبنان بوده است.


کاهش اعتماد مردم به موسسه قرض الحسنه

یک مقام ارشد نظامی اسرائیل در یک کنفرانس مطبوعاتی پیش از این حملات اشاره کرد که «هدف از حمله به توانایی‌های حزب‌الله در طول عملیات جنگ و همچنین منع بازسازی قابلیت‌های آن پس از پایان درگیری است».


به گفته این مقام، هدف دیگر حمله اسرائیل به مراکز مالی کاهش اعتماد مردم لبنان به این مراکز مالی است.


به گزارش «وال استریت ژورنال»، این مقام اسرائیلی افزود: «هدف اصلی تأثیرگذاری بر اعتماد بین حزب‌الله و بسیاری از جامعه شیعیان است که از این انجمن مالی به عنوان یک سیستم بانکی استفاده می‌کنند».


حنا صالح، روزنامه‌نگار لبنانی در مصاحبه با العربیه گفت که هدف قرار دادن شاخه «قرض الحسنه» ضربه محکمی به محیط و خاستگاه حزب‌الله به شمار می‌رود.


او افزود که هزاران خانواده از حامیان این حزب در ازای رهن طلا و جواهر از این مؤسسه وام دریافت کرده‌اند.


او همچنین افزود که حزب الله قادر به انتقال صدها گاو صندوق آهنی حاوی طلا به مناطق دیگر نیست.


حنا صالح گفت، «قرض الحسنه» حزب الله همچنان به افتتاح شعبه‌های جدید خود ادامه می‌دهد در حالی که بخش بانکی در لبنان از سال 2019 در حال فروپاشی بود.


در همین زمینه، دیوید رمضان، نماینده سابق جمهوری‌خواه آمریکا، هدف قرار دادن این نهاد را به منظور ایجاد اختلاف حامیان حزب الله در نتیجه نگرانی از دست دادن پول آنها دانست.


او به العربیه گفت، سال‌ها پیش وقتی انجمن «قرض الحسنه» هک شد، اطلاعات نشان داد که حدود 250 هزار حساب در این مراکز مالی سهیم بودند.


لینا الخطیب، مدیر مؤسسه خاورمیانه در «سواس» و نویسنده تحقیقی درباره شبکه‌های نفوذ حزب‌ الله، نیز در این باره گفت: «زیان اصلی افرادی که از خدمات قرض الحسنه حزب الله استفاده می‌کنند در از دست دادن طلاهایی است که در ازای وام به رهن گذاشته‌اند».


به گزارش وال استریت ژورنال، الخطیب افزود: «تا زمانی که عملیات مالی خارجی حزب‌الله فعال بماند و تا زمانی که ایران به تأمین مالی آن ادامه دهد، مشتریان قرض الحسنه انتظار دارند که حزب‌الله بتواند خسارات آنها را جبران کند».


از سوی دیگر، منابع نزدیک به حزب‌الله و «قرض الحسنه» به العربیه گفتند که این انجمن تمام سرمایه‌ها و دارایی‌ها را به مکان‌های امن منتقل کرده است.


روز گذشته، اسرائیل حدود 16 بار مقرهای انجمن «قرض الحسنه» حزب الله از جمله یکی از شعبه‌های آن در نزدیکی فرودگاه بین المللی رفیق حریری را هدف قرار داد.


مقرهای این موسسه مالی حزب الله در بعلبک، الهرمل و ریاق در شرق لبنان و همچنین شهر صور و دیگر شهرهای جنوبی هدف حملات هوایی اسرائیل قرار گرفتند.


«قرض الحسنه» حزب الله به بانک مرکزی لبنان مرتبط نیست

گفتنی است، «انجمن قرض الحسنه» هیچگونه وابستگی به بانک مرکزی لبنان نداشته و مشمول قانون «پولی و اعتباری» حاکم بر روابط مؤسسات مالی و بانکی این کشور نیست.


با این حال، به گفته بسیاری از منابع بانکی، این کشور از بحران اقتصادی و پولی که از سال 2019 کشور را تکان داده است، سود بسیاری برده است و برخلاف بانک‌های قانونی لبنان، به یک موسسه بانکی که قادر به وام دادن است، تبدیل شد. این موسسه مالی در وزارت کشور لبنان به عنوان انجمن خیریه ثبت شده است.


بانک‌های لبنان پیشتر به العربیه تأیید کرده‌ بودند که فعالیت «قرض الحسنه» یک موسسه غیرقانونی است و منبع تأمین مالی آن از پول شویی و از طریق اقتصاد نقدی (Cash economy) سود برده است.


حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان که در 27 سپتامبر ماه گذشته توسط اسرائیل ترور شد، در ژانویه 2021 ضمن تمجید از نقش این موسسه مالی گفته بود: «تعداد کل ذینفعان به حدود یک میلیون و 800 هزار عضو رسید و مجموع کمک‌ها و وام‌هایی که مردم از آن بهره‌مند شدند بیش از 3 میلیارد دلار است.» نصرالله پیش از آن سخنرانی اذعان کرده بود که منبع تامین مالی این موسسه جمهوری اسلامی ایران است.

العربيه فارسى