سایت خبرآنلاین پنجشنبه اول آبان نوشت تا همین چند سال پیش کمتر کسی فکر میکرد که سنگ قبر هم قسطی شود. این تغییر، عمق فشار اقتصادی و تورم را حتی در آخرین مراحل سوگواری نشان میدهد.
بر اساس این گزارش، افزایش هزینههای زندگی، تورم شدید و کاهش قدرت خرید خانوارهای با درآمد متوسط و پایین باعث شده است که «خرید سنگ قبر، یکی از آخرین نمادهای سوگواری، دیگر یک خرید نقدی ساده نباشد و بسیاری از خانوادهها مجبور شوند بعد از مرگ هم به صورت اقساطی راهی دیار باقی شوند.»
خبر آنلاین اضافه کرد: در شش ماه اول سال جاری، نرخ تورم بیش از ۴۵ درصد بوده و قدرت خرید خانوارها به شدت کاهش یافته است. در این شرایط، کالاها و خدماتی که پیش از این جنبه غیرضروری یا لوکس داشتند، حالا فشار مالی واقعی ایجاد میکنند.
در واکنش به این شرایط، فروشندگان سنگ قبر امکان خرید اقساطی را برای متقاضیان فراهم کردهاند و آنان میتوانند مبلغ سنگ قبر را در «بازههای زمانی دو تا شش ماهه» پرداخت کنند.
بر اساس این گزارش، برخی از این تسهیلات حتی بدون نیاز به ضامن و با شرایط بدون سود ارائه میشوند.
به نوشته این سایت، قیمت سنگهای ساده و ارزان حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان ، و سنگهای مرمر و گرانیت با طراحیهای لاکچری بین ۸۰ تا بیش از یک میلیارد تومان یا حتی بیشتر است.
پیش از این نیز همشهری آنلاین ۳۱ تیر نوشته بود: افزایش چشمگیر قیمت سنگ قبر در سال ۱۴۰۴ بهدلیل گرانی سنگهای خام، کاهش واردات، و رشد تقاضا برای طراحیهای خاص، بسیاری از خانوادهها را با چالش تأمین هزینه مناسب برای مزار عزیزانشان مواجه کرده است.
خبرآنلاین همچنین با اشاره به این نکته که بازار سنگ قبرهای دست دوم هم در این شرایط رونق گرفته است، افزود: این سنگها معمولاً با قیمت پایینتر و کیفیتهای متنوع عرضه میشوند و فروشندگان برخی از آنها را نیز به صورت اقساطی ارائه میکنند.
این سایت اشاره کرد که در ایران امروز، تقریباً همه چیز به سمت اقساطی شدن پیش رفته است.
زندگی قسطی خانوادهها
در سالیان اخیر، گزارشهایی در رسانهها انتشار یافته است که حاکی از خرید قسطی کالاها و اقلام مصرفی مردم هستند.
روزنامه هممیهن روز ۲۷ آبان سال قبل در گزارشی با عنوان «زندگی قسطی» با تاکید بر اینکه رسیدن به نقطه بحران، نقطه مهمی برای جامعه است، نوشت که خانوادهها برای خرید گوشت، مرغ و لبنیات که همواره با افزایش قیمت مواجه میشوند، چارهای جز رو آوردن به خریدهای قسطی ندارند.
این گزارش خاطرنشان کرد در این شرایط، وسع خانواده به خرید خیلی از این کالاها نمیرسد و چارهای نخواهد داشت جز اینکه این کالاها را حذف کند یا بهصورت اقساطی بخرد.
هممیهن از برنج، شوینده، ماکارونی، روغن، وسایل الکترونیکی، لباس، کفش، کیف، طلا و لوازم بهداشتی و آرایشی، به عنوان برخی از اقلامی در زندگی مردم نسیهای شدهاند، نام برد.
این گزارش با اشاره به اینکه در کنار خریدهای قسطی، فروش کالاهای دست دوم هم رونق زیادی دارد، خاطرنشان کرد کالاهایی که شاید در گذشته در کنار سطل آشغال پیدا میشد، حالا در پلتفرمهای فروش کالا فروخته میشود و بازارش هم پررونق است.
جعبه خالی، ۲۰ هزار تومان، عروسک دستدوم، ۱۰۰ هزار تومان، دبه دستدوم ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، کتاب تست کنکور، ۱۱۰ هزار تومان، قاب موبایل دستدوم ۱۲۰ هزار تومان، رژلب استفادهشده ۱۶۰ هزار تومان، دمپایی استفادهشده ۸۰ هزار تومان و لباس زیر در حد نو ۳۰۰ هزار تومان، بخشی از آگهیهای فروش بودند که طبق گزارش هممیهن در سایتهای داخل کشور موجود است.
در آخرین خبر مرتبط با گرانی اقلام مصرفی در ایران، خبرگزاری ایسنا چهارشنبه ۳۰ مهر نوشت: تخممرغ از تابستان تاکنون افزایش حدود ۶۰ درصدی را تجربه کرده است و به طور مثال اگر یک کارتن تخم مرغ با ۶ شانه تخم مرغ ۳۰ عددی را ۷۰۰ هزار تومان خریداری میکردند در حال حاضر این قیمت به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.
بر اساس این گزارش، در مقیاس فروش خرد قیمت هر شانه تخممرغ برای خرده فروش، حدود ۱۹۰ هزار تومان و برای خریدار، حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است و هر دانه تخم مرغ برای خرده فروش حدود ۶۱۰۰ تومان و برای مصرفکننده حدود ۷ هزار تا ۸ هزار تومان تمام میشود.
همچنین رضا کنگری، رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، چهارشنبه گفت که قیمت برنج یه برابر شده است.
در این ارتباط، روزنامه شرق پنجشنبه نوشت: در مهر ماه، قیمت چای خارجی در بسته بندی ایرانی نیز افزایش یافت و از هر بسته ۵۰۰ گرمی به مبلغ حدود ۵۷۵ هزار تومان به حدود ۶۴۰ هزار تومان رسیده است.
بر اساس این گزارش، قیمت ماکارونی و کنسرو ماهی پس از یک بار افزایش در نیمه نخست سال (خرداد ماه) دوباره تغییر کرد و هر بسته ماکارونی ۷۰۰ گرمی که در اردیبهشت ماه ۳۳ هزار تومان بود، به ۴۷ هزار تومان افزایش یافته است. تن ماهی ۱۸۰ گرمی ساده نیز از هر قوطی به قیمت ۱۰۸ هزار تومان به حدود ۱۲۰ هزار تومان رسید.
ایران اینترنشنال

