به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۲۴، ۱۴۰۲

در صورت احضار نهادهای امنیتی، از مراجعه خودداری کنید!

  

در آستانه اولین سالگرد آغاز خیزش سراسری زن، زندگی، آزادی، «خبرنامه امیرکبیر» دریافته است نهادهای اطلاعاتی و امنیتی در ایران از جمله وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، پلیس امنیت نیروی انتظامی و حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه با تماس با بسیاری از فعالان دانشجویی و بازداشت شدگان سال ۱۴۰۱، آنها را احضار کرده و درخواست تعهد کتبی کرده‌اند.

به شهادت احضارشدگان نهادهای اطلاعاتی و امنیتی از آنها خواسته‌اند تا تعهد دهند، در تجمعات اعتراضی احتمالی در سالگرد قتل مهسا امینی شرکت نخواهند کرد!

این اقدام نهادهای اطلاعاتی و امنیتی در حالی است که هیچ یک از این نهادها در مقام ضابط قضایی اختیار و صلاحیت قانونی برای احضار خودسرانه شهروندان و اخذ تعهد از آنها را ندارند!

از این رو توصیه خبرنامه امیرکبیر به فعالان دانشجویی و بازداشت‌شدگان سال گذشته این است که در صورت دریافت هرگونه تماس از سوی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی مبنی بر احضار، به دلیل ماهیت غیرقانونی این رویه عملی، از مراجعه خودداری کرده و تنها در صورت دریافت ابلاغیه (احضاریه) رسمی از مقام قضایی اقدام به مراجعه کنید.

در پایان توصیه می‌شود؛ به هیچ وجه به تماس هایی که با «شماره خصوصی» (پرایوت نامبر) انجام می‌شود؛ پاسخ ندهید! در صورت پاسخ از حضور در محلی که احضار شده‌اید خودداری کنید!

بازجویی چندساعته از شش دانشجوی دانشگاه علامه

از ۱۵ دانشجوی دانشگاه علامه که پیش‌تر با تماس اداره اطلاعات احضار شده بودند، ۶ دانشجو روز گذشته، دوشنبه ۲۳ مرداد به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار شدند و مورد بازجویی قرار گرفتند.

این بازجویی‌ها که بعضاً تا پنج ساعت هم طول کشیده مبتنی بر گزارشات حراست دانشگاه علامه درباره اعتراضات دانشگاه مخصوصا اعتراض ۱۶ اسفند که در مورد مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان بوده است که در اختیار نهاد امنیتی قرار گرفته است.

همچنین دانشجویان در جلسه بازجویی تهدید به بازداشت و برخورد قضایی شدند.

لازم به ذکر است که همزمان با اوج‌گیری برخورد با فعالین و تشکل‌های دانشجویی، دانشگاه علامه، با ادعاهای خلاف واقع و اقدامات خارج از ضوابط آیین نامه تشکل های اسلامی دانشگاهیان به دنبال لغو مجوز انجمن آزاداندیش است.