به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۲۷، ۱۴۰۲

آستانه سالگرد مهسا؛ افزایش بازداشت‌ها، احضارها و تهدیدها

تصویری از اعتراض‌ زنان به حجاب اجباری 

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در آستانه سالگر مرگ مهسا (ژینا) امینی موج جدیدی از فشار و ارعاب علیه شهروندان گیلان را آغاز کردەاند.


تسنیم خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران روز پنجشنبه ۲۶ مرداد (۱۷ اوت) به نقل از اداره کل اطلاعات استان گیلان از "دستگیری اعضای یک تیم تشکیلاتی" خبر داد. تسنیم این گروه را "یک تیم مرتبط با عناصر بیگانه"و "سابقه‌دار" توصیف کرده است که قصد داشته در سالگرد مرگ مهسا دست به اعتراض بزنند.

بنا بر خبرهای انتشاریافته در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های حقوق بشری، خانواده‌های بازداشت‌شدگان استان گیلان جهت پیگیری وضعیت آنان به دادسرای عمومی و انقلاب رشت مراجعه کرده‌اند. اما دادسرای عمومی و انقلاب رشت، با عدم پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، از ارائه‌ی هر گونه توضیحی پیرامون نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری آنها خودداری کرده و از خانواده‌ها خواسته است روز شنبه ۲۷ مرداد به دادسرا مراجعه کنند.

افراد دستگیر شده فعالان سیاسی و فعالان حقوق زنان هستند و از محل نگهداری آنها هیچ اطلاعی در دست نیست. نگرانی‌ها بابت سلامت و امنیت جانی آنان نیز بیشتر می‌شود.


اسامی دستگیر شدگان گیلانی

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شمار دستگیرشدگان را تنها در دو روز ۱۳ نفر اعلام کرده است.

نام دستگیر شدگان متین یزدانی، فروغ سمیع‌نیا، یاسمین حشدری، جلوه جواهری، زهرا دادرس، زهره دادارس، نگین رضایی، شیوا شاه سیاه، واحده خوش سیرت، سارا جهانی، آزاده چاوشیان، مهسا بصیر توانا و هومن طاهری اعلام شده است.


دستگیری مادر بجای دختر و حکم سب‌النبی

در این میان، احضار و بازداشت خانواده‌های دادخواه معترضان هم در آستانه سالگرد مرگ مهسا امینی و آغاز خیزش مردمی در ۲۶ شهریور۱۴۰۱ بیشتر شده است.


حساب توییتری "دادبان" گزارش داد مریم عباسی‌نیکو، زندانی سیاسی در زندان دولت‌آباد اصفهان، با اتهام "سب‌النبی" روبرو است.


به نوشته دادبان، مریم، مادر بیتا شفیعی، دانش‌آموز معترض به مسمومیت دانش‌آموزان است که ۵ تیر ۱۴۰۲، ماموران به خانه پدر و مادر بیتا به قصد بازداشتش وارد شدند و و زمانی که متوجه شدند بیتا خانه نیست، پدرش را کتک زده و مادرش، مریم عباسی نیکو را جای دخترش، بازداشت کرده و با خود بردند.



فشار به خانواده‌های دادخواه


هم‌زمان با دستگیری‌ها فشار به خانواده دادخواه معترضان نیز بیشتر می‌شود.  کوروش وزیری، همسر دادخواه شیرین علیزاده از کشته‌شدگان در جریان اعتراضات، روز پنجشنبه ۲۶ مرداد توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر شد.


گزارش شده است که اعضای خانواده شیرین علیزاده نتوانستند به خاطر فشار‌های امنیتی برای مراسم تولد او بر سر مزارش حاضر شوند، با این حال مأموران همسر شیرین علیزاده را بازداشت کرده‌اند.


 شیرین علیزاده زن ۳۵ ساله اهل اصفهان است که در سفر خانوادگی به استان مازندران ۳۱ شهریور ۱۴۰۱در کنار همسر و فرزندش در حین فیلم‌برداری از اعتراضات کشته شد.


بازداشت ۱۵ شهروند در مهاباد و اشنویه


سایت حقوق بشری "هه‌نگاو" هم از بازداشت بیش از ۱۵ شهروند در مهاباد و اشنویه خبر داده است.


طبق این گزارش "نیروهای حکومتی بدون ارائه هرگونه مجوز قضایی، با یورش به منازل این شهروندان در مهاباد و اشنویه، ضمن ایجاد ارعاب آن‌ها را بازداشت و به مکان‌های نامعلومی منتقل کرده‌اند."


مهدی خویی استاد دانشگاه علامه اخراج شد


مهدی خویی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی از اخراج خود خبر داد.


مهدی خویی در توییتر نوشت "به کسی باجی نداده" است و بعد از هفت سال اخراج شده است.



حبس یکی از آسیب‌دیدگان چشمی اعتراضات


صادق محمودنژاد، از آسیب‌دیدگان چشمی اعتراضات ۱۴۰۱ در پیرانهشر از سوی دادگاه کیفری این شهر با اتهام "تحریک مردم از طریق فضای مجازی و حضور در اعتراضات"، به سه ماه حبس تعزیری و ٣٠ ضربه شلاق محکوم شد.


صادق محمودنژاد شامگاه ٣٠ شهریور ماه ١٤٠١، در جریان اعتراضات پیرانشهر با گلوله‌های ساچمه‌ای از ناحیه چشم مجروح شد. گزارش شده که پس از ماه‌ها درمان در شهرهای مختلف، میزان بینایی چشم چپ او حدود ۲۰ درصد است.


محمودنژاد که ۲۳ ساله و پدر یک فرزند است، پیش‌تر در ۱۲ تیر بازداشت و در اوایل مرداد با وثیقه از زندان آزاد شده بود.


حکومت به شدت نگران موج اعتراضات جدید خیابانی در سالگرد مرگ مهسا است و برای مهار آن بازداشت‌ و تهدید فعالان سیاسی، فعالان زنان و خانواده‌های دادخوه معترضان را بیشتر کرده است.

دویچه وله