به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۲۰، ۱۴۰۲

انتقاد مولوی عبدالحمید از جمهوری اسلامی، طالبان و روسیه برای به خطر انداختن دریاچه‌ها

 

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، با اشاره به بحران کم‌آبی در سیستان و بلوچستان و خطری که متوجه دریاچه‌های ایران است، از جمهوری اسلامی، روسیه و طالبان در این زمینه انتقاد کرد.


عبدالحمید اسماعیل‌زهی روز جمعه ۲۰ مرداد در سخنرانی هفتگی خود در نماز جمعه این شهر از مقام‌های حکومت طالبان در افغانستان خواست که آب رودخانه هیرمند را مدیریت کنند و سهم منطقه سیستان و بلوچستان ایران را بدهند.


او گفت که سیستان و بلوچستان به عنوان «نزدیک‌ترین همسایه» افغانستان دچار بحران کم‌آبی است و علاوه بر بحران دریاچه هامون، مردم برای آب آشامیدنی خود دچار مشکل هستند.


جمهوری اسلامی و حکومت‌های افغانستان در سال‌های گذشته درباره حقابه ایران از رودخانه هیرمند دچار اختلاف بوده‌اند و هنوز این اختلافات حل نشده است.


امام جمعه زاهدان با اشاره به مسئله کم‌آبی در این منطقه، پیشنهاد کرده بود که از هر دو طرف ایران و افغانستان هیئت‌های فنی و کارشناسی تشکیل شود و مسئله از طریق همکاری این دو هیئت حل شود.


دو سال پیش که طالبان بار دیگر قدرت را در افغانستان به دست گرفت، مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در مورد حمایتش از گروه طالبان افغانستان گفته بود که احتمال می‌دهد این گروه موافق باز کردن سد کمال خان و جاری‌شدن دوباره رودخانه هیرمند است.


مولوی عبدالحمید همچنین در نماز جمعه زاهدان، از روسیه برای سدسازی روی بزرگ‌ترین رودخانه منتهی به دریاچه خزر انتقاد کرد و گفت که اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد «فاتحه خزر خوانده شده» است.


در حالی که اختلاف حکومت طالبان بر سر حقابه ایران از رود هیرمند هم‌چنان حل نشده، مسئله آب ورودی به دریای خزر نیز به بحران‌های زیست‌محیطی ایران اضافه شده است.


پیشتر رئیس اداره ایمنی و حفاظت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در مورد علت کاهش تراز دریای خزر گفته است که اگر دِبی آب ورودی به خزر از طریق ولگا کاهش پیدا کند، بیشترین تاثیر را در حجم و تراز دریای خزر می‌گذارد.


مولوی عبدالحمید همچنین به سدسازی‌ها در ایران اشاره کرد و گفت که این سدسازی‌ها کارشناسی نشده بود و مشکل بزرگی برای ایران ایجاد کرد.


به گفتۀ یک مقام سازمان حفاظت محیط زیست، از ۱۰ خرداد امسال تاکنون تراز دریاچه ارومیه ۲۴ سانتی‌متر کاهش پیدا کرده است


او به دیگر بحران‌های محیط زیستی از جمله سوختن جنگل‌ها به ویژه جنگل‌های مریوان، بحران کمبود آب و حتی وضعیت بحرانی درمان و سقوط ارزش پول ایران اشاره کرد و گفت: «وظیفه مدیران کشور اداره بحران و برنامه‌ریزی است اما ملت احساس می‌کند مدیرانی که بتوانند بحران‌ها را اداره کنند وجود ندارند و مدیران کنونی کارایی ندارند».


امام جمعه زاهدان گفت که اعتراضات اخیر در خیابان‌ها و فضای مجازی نشان‌دهنده همین بحران‌هاست و مشکلات با زندانی کردن روزنامه‌نگاران و منتقدان و صدور حکم اعدام حل نمی‌شود.


او خطاب به حکومت افزود: «به زنان حرمت و احترام بگذارید. زنان را به جایگاه خود بازگردانید و روزنامه‌نگاران و خبرنگاران که از بهترین فرصت‌های ممکلت هستند برایشان احترام بگذارید».


مولوی عبدالحمید تاکید کرد: «اقتدار نظام در گوش نکردن حرف مردم نیست، اقتدار در گوش کردن حرف مردم است».


مولوی عبدالحمید در جریان اعتراضات سراسری ایران، یکی از حامیان اصلی معترضان بوده و اظهارات او در قالب خطبه‌های نماز جمعه که هفته‌هاست ادامه دارد خشم مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی را برانگیخته است.


هرانا گزارش داد که روز پنج‌شنبه، یکی دیگر از بستگان مولوی عبدالحمید به اداره اطلاعات زاهدان احضار و از او بازجویی شد.

رادیو فردا