به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۲۰، ۱۴۰۲

پنج شهروند آمریکا از زندان اوین به حبس خانگی منتقل شدند

 اجازه ترک خاک ایران به شرط رها شدن ۶ میلیارد دلار و آزادی ۵ ایرانی در آمریکا

کاخ سفید و خانواده نمازی از انتقال چند شهروند ایرانی-آمریکایی به حبس خانگی خبر داده‌اند. سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و دو شهروند دیگر آمریکا که هویتشان فاش نشده، از زندان اوین به حبس خانگی رفته‌اند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل هم تایید کرده است که طبق توافقی با آمریکا امکان آزادی این افراد وجود دارد.

به گزارش سی‌بی‌اس وکیل خانواده نمازی گفته است که آنها توانسته‌اند به طور تصویری تایید و یک تبعه دیگر آمریکا از زندان اوین به حبس خانگی منتقل شده‌اند. آنها توانسته‌اند به طور تصویری حضور این زندانیان در بیرون از زندان را تایید کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع که هویتش فاش نشده نوشته است این افراد پس از آزادی شش میلیارد دلار توقیف‌شده در کره جنوبی آزاد خواهند شد. بر این مبنا چندین شهروند ایرانی زندانی در آمریکا هم مطابق توافقی بین تهران و واشنگتن آزاد خواهند شد.

آمریکا و همچنین خانواده‌های زندانیان دوتابعیتی حکومت ایران را متهم می‌کنند که با «گروگان‌گیری» و توسل به زندانی کردن شهروندان به دنبال باج گیری و کسب امتیاز در موضوعات مورد اختلاف است.Skip مطالب پیشنهادی and continue reading



End of مطالب پیشنهادی

دولت آمریکا روز گذشته خانواده پنج شهروند آمریکایی را از تصمیم مقام‌های ایران برای انتقالشان به حبس خانگی مطلع کرده بود.

سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید ضمن تایید انتقال آنها به حبس خانگی گفته «مذاکرات برای آزادی آنها در جریان و امری ظریف است.»

آدرین واتسون گفته بر همین اساس امکان ارائه جزئیات بیشتر درباره شرایط بازداشت خانگی یا تلاش‌ها برای آزادی این افراد ممکن نیست.

رویترز می‌گوید منبع آگاهش گفته «مشکلات فنی جزئی پیرامون انتقال دارایی‌ها به یک کشور خلیج فارس مورد مذاکره بین طرفین قرار دارد.»

روز چهارشنبه حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، مذاکرات چندماهه با میانجیگری عمان را تایید کرد.

به جز آقایان نمازی، شرقی و طاهباز، که دولت آمریکا خواهان آزادی‌شان بوده، روزنامه شرق، چاپ تهران، فردی به نام شهاب دلیلی را به عنوان عضو دیگر فهرست زندانیان در تبادل احتمالی گزارش کرد.

سه روز پیش هم روزنامه خراسان از بازداشت یک زن ایرانی-آمریکایی خبر داد و گفت مقام‌های آمریکایی خواهان آزادی او شده‌اند.

بی بی سی  فارسی