به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۲۶، ۱۴۰۲

نرگس سرداری، همسر مهدی اعتمادسعید، همراه کودک سه ساله‌اش بازداشت شد

 نرگس سرداری، همسر مهدی اعتمادسعید، بازیگر تئاتر که در اختیار نهادهای امنیتی است، روز چهارشنبه ۲۵ مرداد همراه دختر سه ساله‌اش بازداشت شد. این کودک خردسال ساعاتی همراه مادرش در بازجویی حضور داشته است. ۷۰ روز پیش هم همسر او که هنرمند تئاتر و تسهیل‌گر مهارت‌های فردی است دستگیر شد.


بر اساس گزارش‌های منتشر شده، نرگس سرداری روز ۲۵ مرداد با هجوم نیروهای امنیتی به منزل شخصی‌‌اش، همراه دختر خردسالش «افرا» بازداشت شد.


این کودک سه ساله تا ساعاتی همراه مادرش در بازداشت بود و عصر چهارشنبه با مادربزرگ افرا تماس گرفته و از او خواستند به دادسرا برود و نوه‌ خود را تحویل بگیرد.


نرگس سرداری پیش‌تر در اینستاگرام خود درباره بی‌خبری از وضعیت همسر زندانی‌اش، اتهامات مطرح شده علیه او و بی‌تابی فرزند سه ساله‌اش در غیاب پدر اطلاع‌رسانی کرده بود.


به گفته سرداری، اوایل تیر امسال و دو هفته پس از دستگیری مهدی اعتماد‌سعید، ماموران امنیتی خانه‌شان را تفتیش و گوشی او را نیز با خود بردند و برای همین دیگر عکس و فیلمی از همسرش ندارد تا به «افرای دلتنگ و غمگین» نشان بدهد و او را آرام کند.


او روز شانزدهم مرداد نیز در اینستاگرام خود نوشت که «بعد از یک هفته دوندگی در راهروهای دادسرای ارشاد» و دیدن دادیار، سرپرست دادسرا و جانشین او، سرانجام اجازه داده‌اند همسرش «یک دقیقه با افرا صحبت کند».


سرداری یادآور شد: «حتی نگذاشتند من صدایش را بشنوم. گفتند گوشی را بده به افرا تا مهدی صحبت کند. نمی‌دانم دوباره چه‌قدر باید دوندگی کنم تا یک‌بار دیگر افرا صدای مهدی را بشنود.»


مهدی اعتمادسعید، هنرمند تئاتر، بازی‌پرداز و تسهیل‌گر مهارت‌های فردی روز ۱۹ خرداد امسال مقابل چشم فرزندش و دیگر کودکان در پارک لاله تهران بازداشت شد.


او در حالی از سوی نیروهای امنیتی و لباس شخصی بازداشت شد که مشغول بازی‌درمانی با تعدادی کودک بود و از آن زمان تاکنون اطلاع دقیقی از اتهامات و وضعیت نگهداری او در دسترس نیست.


هفدهم مرداد و در دومین ماه بازداشت اعتمادسعید، جمعی از فعالان هنرهای نمایشی با انتشار بیانیه‌ای نسبت به تداوم بی‌خبری از این بازیگر و نمایش‌پرداز ابراز نگرانی کردند.


در این نامه اشاره شد که همسر و کودک دو ساله مهدی اعتمادسعید دو ماه است از وضعیت او خبری ندارند: «ما نمی‌دانیم مهدی، بازیگر تئاتر و تسهیل‌گر کودکان دقیقا به چه اتهامی بازداشت شده، محل نگهداری‌اش کجاست و چرا بعد از هشت هفته همچنان وضعیتش برای همکاران و خانواده گنگ و مبهم است؟»


امضاکنندگان بیانیه و «همکاران مهدی»، ضمن محکوم کردن این‌گونه برخوردها، خواستار «مشخص شدن سریع ابهامات در مورد وضعیت او و آزادی‌اش» شدند.


این هنرمند تئاتر، پروژه مسوولیت اجتماعی «جمعه‌بازی» را از ۱۰ سال پیش آغاز کرد و با سفر به مناطق کم‌برخوردار ایران مانند استان‌های جنوبی، مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده، به «بازی با کودکان» پرداخت.


شرکت «پرتآپ» که اعتمادسعید از سال ۱۳۹۵ آن را راه‌اندازی کرد، به هیچ نهاد حکومتی‌ای وابسته نبوده و از راه «بازی‌درمانی» به کودکان و نوجوانان امدادرسانی کرده است.


در ماه‌های گذشته احضار کنش‌گران، فعالان فضای مجازی، هنرمندان، دانشجویان، معلمان، طنزپردازان و ... گسترش یافته و ده‌ها نفر از آن‌ها به دلیل همراهی با اعتراضات مردم در جریان خیزش انقلابی ایرانیان دستگیر و برای مدتی زندانی شدند.