به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۱۳، ۱۴۰۲

سازمان ملل از ایران خواست گشت ارشاد را منحل کند

  

کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به رفتار ایران با زنان و دختران ابراز نگرانی کرد و خواستار انحلال گشت ارشاد شد. این کمیته روز جمعه ۱۲ آبان در بررسی گزارش‌های نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی گفت که تهران باید قانونی ارائه کند که از زنان و دختران در برابر هر نوع خشونت محافظت کند.

جان باختن مهسا امینی ۲۲ ساله در سال گذشته که به‌دلیل الزام حجاب از سوی گشت ارشاد بازداشت شده بود، موجی از اعتراضات ضدحکومتی و سراسری در ایران را برانگیخت که با سرکوب شدید حکومت مواجه شد.

کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که ایران باید «قوانین و سیاست‌هایی را که تن ندادن به حجاب اجباری را جرم‌انگاری می‌کند، اصلاح یا لغو و گشت ارشاد را منحل کند».

هنوز نمایندگی جمهوری اسلامی در ژنو به این درخواست کمیته حقوق بشر واکنشی نشان نداده است.

گشت ارشاد پس از جان‌باختن مهسا امینی تا حد گسترده‌ای از خیابان‌ها جمع شد، اما با فروکش نسبی اعتراضات خیابانی، نیروهای انتظامی و شبه‌نظامی به شکل‌های گوناگون ازجمله در قالب لباس‌شخصی‌ها برای تذکر و مراقبت از حجاب اجباری زنان به خیابان‌ها بازگشتند.

مقامات جمهوری اسلامی اعتراضات سراسری سال گذشته را همچون دیگر اعتراضات مردم و بدون ارائه مدرک به گردن دشمنان خارجی، به‌ویژه آمریکا و اسرائیل، انداختند و به سرکوب معترضان پرداختند.

رهبر جمهوری اسلامی حجاب زنان را «یکی از پایه‌های تمدنی ملت ایران» توصیف کرده و نیروهای انتظامی و امنیتی همچنان به طرق گوناگون ازجمله دوربین‌های نظارتی برای شناسایی و مجازات زنان مخالف حجاب اجباری اقدام می‌کنند.

رادیو فردا