به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آذر ۰۳، ۱۴۰۲

گفتگوی آنجلینا جولی با نرگس محمدی

anjelina.jpg

نرگس محمدی به آنجلینا جولی: مردم ایران پیروز خواهند شد

بی بی سی - آنجلینا جولی، بازیگر سرشناس هالیوود و فعال امور بشردوستانه، با نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل زندانی در اوین گفتگو کرده است.

این گفتگو در روز ۲۲ نوامبر، در آستانه برگزاری مراسم اهدای جایزه نوبل صلح به خانم محمدی در نشریه «تایم» منتشر شده است.

آنجلینا جولی در پستی اینستاگرامی، با انتشار عکس نرگس محمدی، درباره این مصاحبه نوشت: «مصاحبه با نرگس محمدی، زندانی سیاسی شجاع ایرانی باعث افتخار بود. لطفا سخنان او را بخوانید تا با شجاعت و روحیه‌ای که زنان ایرانی دارند و قدرت معنوی مقاومت مسالمت‌آمیز بیشتر آشنا شد.»

آنجلینا جولی درباره نحوه گرفتن این مصاحبه نوشته است: «محدودیت‌های ارتباطی نرگس با دنیای خارج از زمان دریافت جایزه نوبل تشدید شده است. من از طریق خانواده‌اش پرسش‌هایی را برای او ارسال کردم و توانستم بطور غیرمستقیم تلفنی با او صحبت کنم که تلفن بطور ناگهانی قطع شد. این گزیده‌ای از مکالمه ماست.»

نرگس محمدی در این مصاحبه گفته است: «درد بزرگ در این‌جا دفن حقیقت توسط رژیمی است که اساس آن بر دروغ و فریب بنا شده است.»

گفت‌وگوی آنجلینا جولی با محمدی روز چهارشنبه اول آذر و در آستانه مراسم اهدای جایزه نوبل صلح به او در نشریه آمریکایی «تایم» منتشر شد.

نرگس محمدی در بخشی از این مصاحبه در پاسخ به پرسشی درباره آرمیتا گراوند گفته است: «درد این حادثه هولناک عمیق و بی رحمانه بود، چون حکومت سعی کرد با فریب، دروغ و دورویی از افشای حقیقت جلوگیری کند. تلاش دولت برای دفن حقیقت وحشتناکتر و دردناکتر از اقداماتش برای حذف مخالفان و معترضان است.»

این برنده جایزه صلح نوبل افزوده است: «دولت این پیام هولناک را به جامعه داد که می‌تواند فرزندان ما را بکشد و حتی اجازه ندهد که حقیقت و درد خود را فریاد بزنیم. درد بزرگ در اینجا، دفن حقیقت توسط رژیمی است که اساس آن بر دروغ و فریب بنا شده است.»

خانم محمدی در بخش دیگری از این گفتگو افزوده است: «ما گرفتار حکومت یک حکومت استبدادی دینی هستیم و از پا نمی‌نشینیم، تا زمانی که از حکومت دینی و استبداد گذر کنیم و به دموکراسی و آزادی و برابری برسیم که روز باشکوه پیروزی است.»

او ادامه داده است: «در آن روز آزادی را در آغوش می کشیم و سرود شیرین پیروزی را در حالی که در خیابان‌ها و کوچه‌های شهرهایمان می‌رقصیم و شادی می‌کنیم. و در آن روز دستان کسانی را که از سراسر جهان از ما حمایت کردند، به گرمی خواهیم فشرد.»

پست اینستاگرامی خانم جولی، سفیر پیشین کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، در صفحه اینستاگرامی نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل منتشر شده است.

برگرفته از خبرنامه گویا